Citat:
Ursprungligen postat av
Johannes.Gothi
Tack. Han var 77 år gammal 1963–1964. Dog 1965. Gåtan löst?
Idag finns inga skådespelare på Dagens Dramaten än Börje Ahlsteth som är så skickliga som de som fanns förr, Tommy Berggren skrev i samma biografi som är citerad av föregående att dagens Skådespelare klarar inte av att ställa sig vid avgrunden och stirra ner i mörkret, de spelar på ett ytligt plan, en stor anledning till att i stort sett alla stora dramatiska skådespelare var så alkade var att de tillvaratog vartenda livstrauma, de sökte medvetet konflikter för att djupodla alla känslor som kom med det, de missbrukade förhållanden och lekte ibland med de var ihop med för att använda allt sedan känslomässigt i någon roll.
Jag är uppväxt med TV-teatern på 70-talet och jag såg mycket där och det var för sin tid fantastiska rollprestationer, samma sak med de två längre TV serierna Hem till Byn och Hedebyborna med många skådespelare från Göteborgs Statsteater och några få från Dramaten, Det som satte sig djupt i mig var Ingvar Kjellson, Per Myrberg och Lena Brogrens trio i första säsongen, det är skådespeleri på hög nivå, sånt ser man inte idag alls.
80-talisterna och de som föddes efter är oerhört curlade och tål inte att som skådespelare hanteras ovarsamt, därför blir aldrig skådespeleriet inte bättre för de kan inte spela saker de aldrig upplevt, ingen svensk skådespelare skulle inte klara av att spela en koncentrationslägerfånge för de kan inte relatera till oerhört smärtsamma saker i sitt liv för de har aldrig sökt mörkret inom sig, och aldrig låtit någon annan göra det åt dem, då kallar de sådana saker för trakasserier.