2022-06-07, 19:01
Medlem
Jag och min sambo väntar barn och fick under KUB-testet veta att vi hade förhöjd risk för Downs syndrom. Sannolikheten var 1 på 68. Vi gick vidare med ett NIPT-test. Allt väl så långt, var en oändlig väntan på provsvaret vilket kom efter 17 dagar. Där hade testet misslyckats och de hade inte hittat tillräckligt med DNA i sambons blod.

Nu har vi gjort ett nytt test och inväntar återigen provsvaret. Får det gå till såhär? Om det tar 17 dagar igen så är sambon i vecka 19. Vet att man måste få tillstånd för att göra en så sen abort. Vi bad om att få göra fostervattensprov men blev nekade då de vill invänta NIPT testet vilket vi misstänker inte kommer visa nåt igen.

Hur funkar det att göra en så sen abort och får man göra en sådan abort för downs syndrom. Det är ju sjukvården som har varit så sjukt sega med provsvaret och dessutom misslyckats.
Citera
Hobbybondes avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hobbybonde 2022-06-07, 19:01
Medlem

Frågeställningen är alltså runt om det får gå till så här med KUB-testet. Inte allmänna tyckanden om Downs syndrom. Håll er till ämnet.
2022-06-07, 19:28
Medlem
Nu var det ju inte upp till debatt om hur det är att leva med ett barn med DS utan om hur det funkar att göra en sen abort om det visar sig att barnet har DS. Får man tillstånd att göra abort t.ex så sent i graviditeten för DS?
Speciellt nu när det är sjukvården som är otroligt sega med att komma med provsvar och dessutom misslyckats med testet. Så att vi måste göra samma procedur en gång till.
Citera
2022-06-07, 19:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Vi fick oxå förhöjd risk för Down syndrom när vi gjorde KUB-testet. Vi gjorde såklart NIPT testet men då så var det inte längre höjd risk utan allt såg bra ut. Det jag menar är att ni ska tänka positivt så ska du se att det blir bra.

Varför går ni inte till en privat klinik och gör fostervattensprovet där? Det är ju ingen konstig procedur. Ja, det kostar en slant, men det är inget emot vad ett barn med DS skulle kosta er framöver, i och med att samhällets stöd till funktionshindrade dras ner mer och mer. Och för ordningens skull: jag har INTE sagt att man ska göra abort för att man får veta att fostret har Downs, utan detta var bara ett förslag till ett par blivande föräldrar, som med dagens lagstiftning har rätt att göra abort. (När barnet har konstaterats ha DS, beviljas alltid abort hela den 21:a veckan ut.)
Citera
2022-06-07, 19:48
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför går ni inte till en privat klinik och gör fostervattensprovet där? Det är ju ingen konstig procedur. Ja, det kostar en slant, men det är inget emot vad ett barn med DS skulle kosta er framöver, i och med att samhällets stöd till funktionshindrade dras ner mer och mer. Och för ordningens skull: jag har INTE sagt att man ska göra abort för att man får veta att fostret har Downs, utan detta var bara ett förslag till ett par blivande föräldrar, som med dagens lagstiftning har rätt att göra abort. (När barnet har konstaterats ha DS, beviljas alltid abort hela den 21:a veckan ut.)

Vid fostervattenprov är risken 1 på 100 att det blir missfall.
Så det är i så fall en sak till att ta med i beräkningen.
Citera
2022-06-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Tack för bra svar! Vi har tänkt tanken, men om vi har förstått det rätt så krävs det en remiss från läkare för att få göra fostervattenprov. Inget man kan ringa och boka in själv. Var otroligt svårt att läsa sig till hur andra gjort och om man får tillstånd för att göra abort just för DS efter 18:e veckan.
Citera
2022-06-07, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ablackus
Tack för bra svar! Vi har tänkt tanken, men om vi har förstått det rätt så krävs det en remiss från läkare för att få göra fostervattenprov. Inget man kan ringa och boka in själv. Var otroligt svårt att läsa sig till hur andra gjort och om man får tillstånd för att göra abort just för DS efter 18:e veckan.

Ring direkt till de privata kliniker som finns! Det jobbar läkare där också. Självklart kräver de inga remisser ifrån den offentliga vården - det är ju själva grejen med att de är privata.

Ja, jag kan garantera att alla som bär på ett foster med konstaterad DS, beviljas abort till och med vecka 21+6. (Det krävs faktiskt mindre än så, men det behöver vi inte gå in på här.)

Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vid fostervattenprov är risken 1 på 100 att det blir missfall.
Så det är i så fall en sak till att ta med i beräkningen.

Sant.
Citera
2022-06-07, 22:03
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Jag och min sambo väntar barn och fick under KUB-testet veta att vi hade förhöjd risk för Downs syndrom. Sannolikheten var 1 på 68. Vi gick vidare med ett NIPT-test. Allt väl så långt, var en oändlig väntan på provsvaret vilket kom efter 17 dagar. Där hade testet misslyckats och de hade inte hittat tillräckligt med DNA i sambons blod.

Nu har vi gjort ett nytt test och inväntar återigen provsvaret. Får det gå till såhär? Om det tar 17 dagar igen så är sambon i vecka 19. Vet att man måste få tillstånd för att göra en så sen abort. Vi bad om att få göra fostervattensprov men blev nekade då de vill invänta NIPT testet vilket vi misstänker inte kommer visa nåt igen.

Hur funkar det att göra en så sen abort och får man göra en sådan abort för downs syndrom. Det är ju sjukvården som har varit så sjukt sega med provsvaret och dessutom misslyckats.

Fy fasen, lider med er. När jag gjorde NIPT privat i vecka 10 så tog jag blodprovet en torsdag och fick svar på måndag förmiddag. Helt sjukt snabbt. Jag är nu i vecka 27-28.

Låter konstigt att de nekar fostervattenprov, men visst, det kan finnas en poäng i att fostervattenprov trots allt innebär en förhöjd risk för missfall. Skulle ju vara otroligt tragiskt att få veta att barnet är friskt kromosommässigt men att man då får missfall.

Jag fick också anledning att fundera över eventuell sen abort pga att de på rutinultraljudet i vecka 19 upptäckte att bebisen hade vridfot... alltså att fötterna är vridna konstigt och att hen har korta hälsenor. Detta går att åtgärda med töjning och gips när hen är född, men det kan vara en indikator för trisomi 18... (och för er som inte vet, barn med trisomi 18 är knappt livsdugliga utanför livmodern, googla så får ni se.... det skulle bli stora mängder lidande för alla inblandade). Jag fick tid för fostervattenprov dagen efter rutinultraljudet, en onsdag, och sedan vänta på svar... på måndagen kom första svaret att bebisen inte har någon av de tre vanligaste trisomierna eller avvikelse på könskromosomer. På tisdagen kom hela analyssvaret av bebisen totala DNA-kedja. Det var som två svar alltså, det ena lite mindre omfattande än det andra.

En hemsk väntan, trots att det egentligen gick fort.

Detta är region Stockholm.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-06-07 kl. 22:09.
Citera
2022-06-07, 22:28
Medlem
Citat:

Otroligt ?
Vi körde privat, för det är ju enbart ett blodprov från modern.
Om det Sedna visar + så tar man Fostervatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in