2022-05-16, 20:14
Moderator
Maviels avatar
Om du vill ha detaljerade beskrivningar så kan jag rekommendera Zeinas Kitchen. Du hittar det här:https://zeinaskitchen.se/ Fördelen med just hennes recept är att du dels kan söka på kategori på hennes sida (kyckling, nötfärs etc), men även att hon är väldigt detaljerad i beskrivningarna. Hon berättar också vad du kan ersätta med (om du inte har hemma) eller utesluta. Hennes recept är också förbaskat goda. Hon har trevliga veckomatsedlar om fantasin tryter.
Citera
2022-05-17, 09:36
Medlem
Speedballers avatar
Vad göra med begränsat lager mat?

Jag har cirka 700kr kvar på konto men kycklingbröstfilé 100g, kycklinglårfilé 1.4g , cirka 800 gram nötbiff eller vad fan det kallas det man skär upp för nötbitar. Nötkött två kilo varav en tredjedel kommer från svensk eko. Vi steker i extra virgin och smör här borta.

Jag har vita bönor och kidneybönor från zetan. Sojasås. Lök, vitlöl, paprika, potatis, pasta ris. Diverse kryddor har jag givet.

Två stora bitar fläskkarré står i kylen också och väntar på tillagning. Vad göra?

Vad göra?
Senast redigerad av Speedballer 2022-05-17 kl. 09:42.
Citera
2022-05-17, 10:03
Medlem
Har du hört talas om Guiso? Det är en spansk kötträtt med potatis och ris - en väldigt bra rätt för det du har hemma, och man kan variera den lite efter egen smak också. Är typ uppvuxen på Guiso, och kan garantera att det är väldigt gott.

https://en.wikipedia.org/wiki/Guiso

Ett tips bara!
Citera
2022-05-17, 10:55
Medlem
Knastratts avatar
Koka 4 kycklinglår med två matskedar salt i en timme. Ta en tredjedel av spadet och koka ris. Resten av spadet blir en soppbas av guds nåde. Det blir 8 portioner mat om du tar lite frysta grönsaker till soppbasen.

Soppbasen blir även en grytbas för köttet du har kvar. Soppa + brynt kött + hela tomater i tomatsås blir en svensk stroganoff
Senast redigerad av Knastratt 2022-05-17 kl. 11:28. Anledning: Korrigering och tillägg
Citera
2022-05-17, 15:02
Medlem
Kycklingfilé är gott att marinera och göra tex spett av
Ett tips är att lägga (delad/strimlad) kyckling i fet yoghurt, typ grekisk eller turkisk, över natten, smidigt att blanda allt direkt i en form, blanda i de kryddor du tycker om, och sedan efter att det legat till sig, gärna över natten, bara in i ugnen.
Kycklingen blir riktigt mör och fin och yoghurten blir som en krämig sås
Annars är det gott att göra en kycklinggryta med kokosmjölk och typ wokgrönsaker
Kan även dela dem på längden typ, så att du får som en ficka att fylla med t ex fetaost, sedan tillaga i ugnen.
Baconlindad kycklingfilé...

Köttfärs; köttfärssås funkar alltid, likaså lasagne. Annars bara enkla hamburgare: salt, peppar, forma, stek/grilla och njut med tillbehör
Köttfärslimpa är ju också hur lätt som helst eller köttfärsgratäng, köttfärs varvas med skivad potatis och crème fraiche och/eller grädde, kryddor efter smak givetvis.

Du har en frys fylld med guld ju
Citera
2022-05-30, 23:23
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Hjälp att slänga ihop en spansk tortilla

Jag har champinjoner. Jag har potatis. Jag har ägg. Jag har smör. Jag har lök, vitlök. Plommontomater. Gurka. Kryddor salt, peppar, torkad oregano & basilika.

Hur gör jag en rätt av det här? Vill göra rätten i en panna.
Citera
2022-05-31, 00:01
Medlem
Knastratts avatar
Stek champinjoner, lök, och vitlök i smör tills lätt brynta. Lägg i en smörad, ugnsfast form. Stek på kokt, skivad potatis och lägg i formen. Fräs tomatskivor och gurka skivad på längden i fyracentimeters längd. Lägg dem i formen. Rör ihop fyra, fem ägg med en stor nypa salt och ett par matskedar vatten (inte vispa). Häll på äggsmeten och kör i ugnen på 225 grader tills den är fast och lite ”gräddad” på ovansidan. Har du riven ost så släng på innan du kör den i ugnen. Vid stekningen ska du givetvis salta och peppra ingredienserna.

Bon provecho!

PS om du menar stekpanna så häller du bara äggsmeten på de brynta grönsakerna och steker som en omelett.
Senast redigerad av Knastratt 2022-05-31 kl. 00:06.
Citera
2022-05-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessio.Cerci
Jag har champinjoner. Jag har potatis. Jag har ägg. Jag har smör. Jag har lök, vitlök. Plommontomater. Gurka. Kryddor salt, peppar, torkad oregano & basilika.

Hur gör jag en rätt av det här? Vill göra rätten i en panna.

Ska du laga rätten ikväll?!
Citera
2022-06-01, 06:35
Avslutad
Har köpt mig en båt och det är snart dags att ta första turen ut på östkusten. Vi planerar att ligga ute över natten, jag undrar vad ni skulle rekommendera för mat ut på sjön.
Citera
2022-06-02, 08:39
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Har köpt mig en båt och det är snart dags att ta första turen ut på östkusten. Vi planerar att ligga ute över natten, jag undrar vad ni skulle rekommendera för mat ut på sjön.
Vad är det för båt/kök ni har utökat familjen med?

Ravioli som konserv är en klassiker som dock är rätt tråkig. Klyfta ned en tomat eller tre, och vips så blir det riktigt gott.
Citera
2022-06-02, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vad är det för båt/kök ni har utökat familjen med?

Ravioli som konserv är en klassiker som dock är rätt tråkig. Klyfta ned en tomat eller tre, och vips så blir det riktigt gott.

Det är bara jag och tjejen, samt 2 vänner. Båten är en så kallad hard-top, ingen köksutrustning så finns tyvärr ingen möjlighet att värma något.
Citera
2022-06-07, 20:20
Medlem
Nötfärs tips?

Hej alla proffs!

Jag har stekt upp 1kg köttfärs nötfärs. Vad kan man laga till detta?

Jag är på deff diet och rent spontant tänker jag lite ris och broccoli men det är så tråkigt.

Någon som har ett tips? Det ska gå ner i matlådor!

Tacksam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in