Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Kortfattat nu. Ryssarna börjar närma sig sina militära territoriella mål.
Du menar att få skiten formligen bankad ur sig, sin militära förmåga avklädd för världens beskådande och med med kursen stadigt fäst på att tangera 1991 ekonomiska status innan detta året är till enda?
för +50km ukrainskt territorium, som de ännu inte håller......
Citat:
Det de har kvar är huvudmålen demilitarisering och denazifiering av hela landet. Lyssnade precis på ett samtal där man sa att det kommer att dra ut på tiden.
matematiskt så ökar ukrainas förmåga, så om de kommande 90 dygnen ser ut som de föregående så är man längre ifrån det.
Det är som du ser 2/2 objektiva konstaterande till varför ukraina vinner, eller för den delen redan vunnit.
Citat:
Det tror inte jag och vi kommer att se det ukrainska försvaret ganska snart förlora sin kohesion om man ska använda ett fint ord.
Lol, om du visste eller för den delen förstod innebörden av kohesion i militära termer så hade du alrdig sagt en så skrattretande dumhet.
vi kan ur begreppet "Unit cohesion" ge ukraina ytterligare en seger över ryssen så 3/3 starka argument du presenterat för att ukraina segrar.
Citat:
Och då menar jag inte bara materiellt och manskap utan även det psykologiska.
mm, och där har du ju 3 goda skäl till att ukraina segrar, var för sig och utvecklingen de senaste 90 dygnen.
Citat:
Man kommer helt enkelt få slut på politiskt motiverade soldater. Forbollshulliganerna från Kharkiv gick åt i Azovstal och när "Missiles and nukes" säger att de inte tänker lägga ut några bilder från upprensningsaktionen i Mariupol då är det säkert illa. Kvar är typ nassarna i Lviv och i Kiev och jag tror att ett militärt nederlag i Donbass får större konsekvenser än vad andra tror.
det är inte ens ett militärt nederlag om de skulle erövra hela donbass i detta ögonblic, inte ens om de lyckas förinta lejonparten av soldaterna i fronten, kostnaden är redan för hög, förmågan att hålla tagen terräng obefintlig (titta i nord och syd, ryssland behöver kraftsamla i stort alla tillgängliga btg`s för att öht nå operativa framgångar, och då pratar vi om begränsade och militärstrategiskt irrelvanta frammgångar såhärlångt.
Citat:
Men vad händer sedan? Nu menar jag inte de direkta följderna av Rysslands seger. Jag tänker mer hur det politiska läget kommer att bli mär detta inträffar samtidigt som bensin- och dieselpriserna passerat 30 kr/litern med bred marginal och den europeiska eliten står där som de fånar de är.
Vad får det för konsekvenser?
Ukraina segrar, militärt, ryssland är i alla avseenden ett nordkorea i kollaps, -den nationella "komunistiska" enigheten.
Det bästa som kan hända och som ryssland kan uppnå är 20år-50år oerhört tuffa år, men med visst stöd från väst, som värst så kollapsar landet, innbördeskrig och 2-3 generationer av umbäranden.