2022-06-07, 18:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det finns nog flera skäl där. Men en sak är klar, Putin hade inte överlevt politiskt om han inte hade gjort det.

Återigen, Putin är en duva bland hökar i Kreml. Dessutom kommer ryssarna inte acceptera annat än en avgörande militär seger i Ukraina där man har säkrat de rysstrogna regionerna. Det som Putin inte har gått med på på åtta år fram tills nu.

Avgörande militär seger? Vi väntar på en klassisk Endsieg med andra ord.

Håller dock med om att Putin framstår som måttfull jämfört med grobianerna i Statsduman.
Citera
2022-06-07, 18:30
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WasntIt42
Skall vara ärlig och säga att jag aldrig har blivigt mer introduread till stugna, så jag kan ha fel . Men utav vad jag sett hur de beter sig så skulle jag säga trådbaserat utan tvekan ja. Men som sagt, fel kan jag ha

Citat:
The STUGNA missile uses semi-active laser beam riding guidance, and with its tandem shaped-charge warhead it is capable of penetrating up to 800 mm explosive reactive armor.

Type Type of engaged targets
Anti-tank guided missile modern main battle tank, armored vehicles, and low-flying targets
Country users Armor penetration
Ukraine 800mm
Designer Country Warhead
Ukraine tandem hollow-charge
Range missile Guidance System
100 to 5,000 m maximum Semi-automatic by laser beam
Weight Missile Length Missile
29.5 kg Length: 1,360 mm

https://www.armyrecognition.com/ukraine_ukrainian_army_vehicle_missile_system_uk/stugna_stugna-p_anti-tank_guided_missile_technical_data_sheet_specifica tions_description_information .html
Senast redigerad av Tillsson 2022-06-07 kl. 18:36.
Citera
2022-06-07, 18:30
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Judar, vilket Zelensky är, anser inte icke judar vara folk ("people"). Så när Zelensky säger att hans prioritet är att rädda folks liv pratar han inte om Ukrainare, med undantag av dom som råkar vara judar.
Skaffa dig ett liv eller en hobby så att du slipper sitta här och återupprepa saker som alla andra skrattar åt. Du måhända tro att du tillför saker här, men sanningen är att du som de andra måste kontakta varandra på telegram innan no kommer hit. Lite som det klassiska klan-beteendet vi har sett på så många andra platser. Skam ta dig din femtekolonnare
Citera
2022-06-07, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har sett film idag i UA TV english från fronten nära Kherson. Mer motiverade soldater går knappt att finna. Det är utrustningen som verkar lite knackig man är ju inkörd på gammal material från Sovjetunionen. Så glöm det här att stridsmoralen sjunker.
Jag har inte sagt annat. Den ukrainska armén har presterat långt bättre än vad de mest erfarna militära analytiker har trott. Ukraina har haft den största och bäst utbildade och utrustade armén i Europa till hands. Det i sig borde leda till eftertanke i andra europeiska länder.

Men det jag säger är att det finns en ände på det. Ryssarna är förbannat bra på att neutralisera ukrainska soldater och förlusterna på den sidan är ofattbara nästan. Termobariska vapen är skoningslösa och ryssarna har ett mycket klart övertag i artilleri och annat.

Jag tror att när Donbass oåterkalleligen är förlorat så kommer Ukraina tappa stridskrafter i så stor utsträckning att man kommer att inse att man förlorat. Det kommer att vara uppenbart även för de mest inbitna i Kiev.
Citera
2022-06-07, 18:32
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
https://www.armyrecognition.com/ukraine_ukrainian_army_vehicle_missile_system_uk/stugna_stugna-p_anti-tank_guided_missile_technical_data_sheet_specifica tions_description_information .html
Fullständigt onödigt svar mr Tillsson. Du räknas inte till de som kan upplysa, så håll igen på dina klick
Citera
2022-06-07, 18:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kortfattat nu. Ryssarna börjar närma sig sina militära territoriella mål. Det de har kvar är huvudmålen demilitarisering och denazifiering av hela landet. Lyssnade precis på ett samtal där man sa att det kommer att dra ut på tiden. Det tror inte jag och vi kommer att se det ukrainska försvaret ganska snart förlora sin kohesion om man ska använda ett fint ord. Och då menar jag inte bara materiellt och manskap utan även det psykologiska. Man kommer helt enkelt få slut på politiskt motiverade soldater. Forbollshulliganerna från Kharkiv gick åt i Azovstal och när "Missiles and nukes" säger att de inte tänker lägga ut några bilder från upprensningsaktionen i Mariupol då är det säkert illa. Kvar är typ nassarna i Lviv och i Kiev och jag tror att ett militärt nederlag i Donbass får större konsekvenser än vad andra tror.

Men vad händer sedan? Nu menar jag inte de direkta följderna av Rysslands seger. Jag tänker mer hur det politiska läget kommer att bli mär detta inträffar samtidigt som bensin- och dieselpriserna passerat 30 kr/litern med bred marginal och den europeiska eliten står där som de fånar de är.

Vad får det för konsekvenser?
Ja du.
Du maler på i samma spår.
Samtidigt säger verkligheten på marken att ryssarna kontrollerar betydligt mindre del av Ukraina nu än de gjorde för 3 månader sedan.
Men du har säkert rätt. Segern är nära nu. Kämpa. *sic*
Citera
2022-06-07, 18:33
Medlem
Citat:
Kortfattat nu. Ryssarna börjar närma sig sina militära territoriella mål.
Du menar att få skiten formligen bankad ur sig, sin militära förmåga avklädd för världens beskådande och med med kursen stadigt fäst på att tangera 1991 ekonomiska status innan detta året är till enda?

för +50km ukrainskt territorium, som de ännu inte håller......

Citat:
Det de har kvar är huvudmålen demilitarisering och denazifiering av hela landet. Lyssnade precis på ett samtal där man sa att det kommer att dra ut på tiden.
matematiskt så ökar ukrainas förmåga, så om de kommande 90 dygnen ser ut som de föregående så är man längre ifrån det.

Det är som du ser 2/2 objektiva konstaterande till varför ukraina vinner, eller för den delen redan vunnit.

Citat:
Det tror inte jag och vi kommer att se det ukrainska försvaret ganska snart förlora sin kohesion om man ska använda ett fint ord.

Lol, om du visste eller för den delen förstod innebörden av kohesion i militära termer så hade du alrdig sagt en så skrattretande dumhet.

vi kan ur begreppet "Unit cohesion" ge ukraina ytterligare en seger över ryssen så 3/3 starka argument du presenterat för att ukraina segrar.

Citat:
Och då menar jag inte bara materiellt och manskap utan även det psykologiska.

mm, och där har du ju 3 goda skäl till att ukraina segrar, var för sig och utvecklingen de senaste 90 dygnen.

Citat:
Man kommer helt enkelt få slut på politiskt motiverade soldater. Forbollshulliganerna från Kharkiv gick åt i Azovstal och när "Missiles and nukes" säger att de inte tänker lägga ut några bilder från upprensningsaktionen i Mariupol då är det säkert illa. Kvar är typ nassarna i Lviv och i Kiev och jag tror att ett militärt nederlag i Donbass får större konsekvenser än vad andra tror.

det är inte ens ett militärt nederlag om de skulle erövra hela donbass i detta ögonblic, inte ens om de lyckas förinta lejonparten av soldaterna i fronten, kostnaden är redan för hög, förmågan att hålla tagen terräng obefintlig (titta i nord och syd, ryssland behöver kraftsamla i stort alla tillgängliga btg`s för att öht nå operativa framgångar, och då pratar vi om begränsade och militärstrategiskt irrelvanta frammgångar såhärlångt.

Citat:
Men vad händer sedan? Nu menar jag inte de direkta följderna av Rysslands seger. Jag tänker mer hur det politiska läget kommer att bli mär detta inträffar samtidigt som bensin- och dieselpriserna passerat 30 kr/litern med bred marginal och den europeiska eliten står där som de fånar de är.

Vad får det för konsekvenser?

Ukraina segrar, militärt, ryssland är i alla avseenden ett nordkorea i kollaps, -den nationella "komunistiska" enigheten.

Det bästa som kan hända och som ryssland kan uppnå är 20år-50år oerhört tuffa år, men med visst stöd från väst, som värst så kollapsar landet, innbördeskrig och 2-3 generationer av umbäranden.
Senast redigerad av slö 2022-06-07 kl. 18:38.
Citera
2022-06-07, 18:33
Medlem
Citat:
Skaffa dig ett liv eller en hobby så att du slipper sitta här och återupprepa saker som alla andra skrattar åt. Du måhända tro att du tillför saker här, men sanningen är att du som de andra måste kontakta varandra på telegram innan no kommer hit. Lite som det klassiska klan-beteendet vi har sett på så många andra platser. Skam ta dig din femtekolonnare
Ad hominem.
Citera
2022-06-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra,, men tre stycken? Jävligt sorgligt dock att amerikanarna gjorde så. Det var ju ändå därifrån som kvantiteten kom.

kvantiter är viktigt, det absolut viktigaste är dock att man går över till NATO standard artelleri (dvs 155mm) obegränsad med ammunition.
Citera
Bannlyst
Citat:
Och sedan när är de behövande de som avgör rätt eller fel? Du som är så extremt objektiv och dessutom fullständigt upplyst måste ju ändå veta att detta är sekundärt
Jo, i det här är det avgörande kanske t.o.m. geopolitiskt omvälvande. Varken Afrika, Indien och en rad andra nationer ställer upp på några sanktioner mot Ryssland. Inte ens Gulfstaterna och man söker aktivt andra betalningslösningar för att runda begränsningarna.

Faktiskt en liten spännande utveckling.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt annat. Den ukrainska armén har presterat långt bättre än vad de mest erfarna militära analytiker har trott. Ukraina har haft den största och bäst utbildade och utrustade armén i Europa till hands. Det i sig borde leda till eftertanke i andra europeiska länder.

Men det jag säger är att det finns en ände på det. Ryssarna är förbannat bra på att neutralisera ukrainska soldater och förlusterna på den sidan är ofattbara nästan. Termobariska vapen är skoningslösa och ryssarna har ett mycket klart övertag i artilleri och annat.

Jag tror att när Donbass oåterkalleligen är förlorat så kommer Ukraina tappa stridskrafter i så stor utsträckning att man kommer att inse att man förlorat. Det kommer att vara uppenbart även för de mest inbitna i Kiev.

Ukrainska armén är förvisso stark men inte topp i Europa. Jämför den finska armén, se deras vapen, se deras sisu, dessutom ett envist folk.

Ryssland har förlorat för mycket folk och material och det knakar i fogarna. Man kraftsamlar på två ställen nu men tappar då initiativet på andra frontavsnitt och detta kan du se.
Citera
2022-06-07, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Nej, jag menar ingenting alls. Men jag väntar på din glasklara, skarpa analys om vad som händer efter att "Putin vunnit kriget".

Vad tror du om sanktionerna?

Vad tror du om EU:s beroende av Rysk olja och gas på säg, 12 månaders sikt?

Eller var det några andra konsekvenser du avsåg?

Vi normalbegåvade hänger inte riktigt med i ditt överintelligenta resonemang.
Du verkar ha större hopp än vad Klimat-Greta har. EU är beroende av olja och gas - billig och lättillgänglig sådan - och har varit det för välfärdens skull sedan andra världskriget slut och kommer att vara det för överskådlig framtid.

Och utan det så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in