F-n, undrar om vi inte borde köpa in några av de här Stugna-grejorna även till det svenska försvaret.
Det verkar ju helt uppenbart att de gör sitt jobb, iallafall mot rysk skiturustning, och det är väl det som räknas? Några andra länder lär vi inte se försöka invadera oss.
Stugnan bygger på en teknik utvecklad för torpeder på 40- talet. Fungerande ja, men inte särskilt effektiv eller billigare (om det inte vore för att den anses gammal idag) om man ser till möjligt användande. Kräver nästintill stillastående objekt i sikte eller en väldigt nära riktare. Deffinitivt bra ja! Så missförstå mig rätt. Men att införliva ett sådant system för nytillverkning inom Sveriges eller vilken annan militär somhelst vore som att pissa i havet och vänta sig tidvatten
Säkert flera som undrat varför intelslavaz på telegram tystnat, cirkulerar uppgifter i ryska Telegram kanaler att en man ska ha gripits av Interpol tisdag morgon.
Har bland annat avslöjat hur javelins säljs på svarta marknaden i Syrien, gåvor skickat till Ukraina. Har gett oss tusentals inlägg och uppdateringar med översättning från ryska telegram kanaler.
Amerikanarna hade plockat bort intelligensen på dom järnklumparna som dom levererade till Ukraina. Det här har blivit ett ww1 krig vilket säkert passar ryssarna och deras lagerhållning väldigt bra.
Mm. men kanadensarna plockade inte bort de från sina
Jag ser en sålänge inga tecken på att ryssarna går mot en militär seger, logiskt och på pappret ett orimligt antagande på förhand, men såhär 90+ dar in i ryssens anfall så tyder inget på att ryssland på kort eller lång sikt nå en militär seger i ukraina.
Det är det logiska och på pappret vad washington förberett sig på sen dag 1. egentligen har ukraina med stöd av väst föreberett sig på det sen (åtminstonde) 2018, det baserar jag fullt ut på vad svenska försvarsmakten (i sammarbete med andra västmakter) har tränat och utbildat den ukrainska försvarsmakten i.
Det vi gör givetvis, stödja ukraina med materiell och pengar, och givetvis ligga på om tuffare sanktioner. Jag skulle tex inte ha några problem med att vi blokerar export av medeciner, utsäde och liknande till ryssland.
Då är du troligtvis så priviligerad att du skulle skita ned dig och dö omgående, om du fick uppleva 24h av "enorma problem".
Att demokratiska principer inte är något man föds med, bara för att man råkade födas med dem, och att vita män kommer att rädda oss alla (dvs ingeting nytt eller komplicerat)
Ukraina har redan segrat.
Kortfattat nu. Ryssarna börjar närma sig sina militära territoriella mål. Det de har kvar är huvudmålen demilitarisering och denazifiering av hela landet. Lyssnade precis på ett samtal där man sa att det kommer att dra ut på tiden. Det tror inte jag och vi kommer att se det ukrainska försvaret ganska snart förlora sin kohesion om man ska använda ett fint ord. Och då menar jag inte bara materiellt och manskap utan även det psykologiska. Man kommer helt enkelt få slut på politiskt motiverade soldater. Forbollshulliganerna från Kharkiv gick åt i Azovstal och när "Missiles and nukes" säger att de inte tänker lägga ut några bilder från upprensningsaktionen i Mariupol då är det säkert illa. Kvar är typ nassarna i Lviv och i Kiev och jag tror att ett militärt nederlag i Donbass får större konsekvenser än vad andra tror.
Men vad händer sedan? Nu menar jag inte de direkta följderna av Rysslands seger. Jag tänker mer hur det politiska läget kommer att bli mär detta inträffar samtidigt som bensin- och dieselpriserna passerat 30 kr/litern med bred marginal och den europeiska eliten står där som de fånar de är.
Säkert flera som undrat varför intelslavaz på telegram tystnat, cirkulerar uppgifter i ryska Telegram kanaler att en man ska ha gripits av Interpol tisdag morgon.
Har bland annat avslöjat hur javelins säljs på svarta marknaden i Syrien, gåvor skickat till Ukraina. Har gett oss tusentals inlägg och uppdateringar med översättning från ryska telegram kanaler.
Stugnan bygger på en teknik utvecklad för torpeder på 40- talet. Fungerande ja, men inte särskilt effektiv eller billigare (om det inte vore för att den anses gammal idag) om man ser till möjligt användande. Kräver nästintill stillastående objekt i sikte eller en väldigt nära riktare. Deffinitivt bra ja! Så missförstå mig rätt. Men att införliva ett sådant system för nytillverkning inom Sveriges eller vilken annan militär somhelst vore som att pissa i havet och vänta sig tidvatten
Kortfattat nu. Ryssarna börjar närma sig sina militära territoriella mål. Det de har kvar är huvudmålen demilitarisering och denazifiering av hela landet. Lyssnade precis på ett samtal där man sa att det kommer att dra ut på tiden. Det tror inte jag och vi kommer att se det ukrainska försvaret ganska snart förlora sin kohesion om man ska använda ett fint ord. Och då menar jag inte bara materiellt och manskap utan även det psykologiska. Man kommer helt enkelt få slut på politiskt motiverade soldater. Forbollshulliganerna från Kharkiv gick åt i Azovstal och när "Missiles and nukes" säger att de inte tänker lägga ut några bilder från upprensningsaktionen i Mariupol då är det säkert illa. Kvar är typ nassarna i Lviv och i Kiev och jag tror att ett militärt nederlag i Donbass får större konsekvenser än vad andra tror.
Men vad händer sedan? Nu menar jag inte de direkta följderna av Rysslands seger. Jag tänker mer hur det politiska läget kommer att bli mär detta inträffar samtidigt som bensin- och dieselpriserna passerat 30 kr/litern med bred marginal och den europeiska eliten står där som de fånar de är.
Vad får det för konsekvenser?
Kortfattat nu - konsekvenserna är som sådana att vi lägger oss i lite mer. Och ju mer det försöks att utvinna vad du förtäljer, desto mer kommer vi lägga oss i. Det är över sedan länge...Det är bara det att ryssen inte förstår det faktumet. Som du sade angående 'Washingtonska' tankebanor......jo, du har rätt, men missade åt vilket håll
Vad får det för konsekvenser?
Varför utvecklar du inte det, lite.
Så att vi normalbegåvade individer kan få oss ett riktigt gott skratt.