2022-06-07, 17:03
Medlem
Muppetys avatar
PM heter det väl ändå? Private Message eller Personal Message, men på P3 säger dom "DM" hela tiden. Jag använder inte Instagram särskilt ofta, däremot Facebook o ibland Twitter. Även när det gäller Twitter har jag hört "DM". Är det nått som är inne o säga nu?

O vad står det för? Kollade på Instagramsidan o det kan väl inte stå för "Dina Meddelanden"? Direct Message kanske? Här på Flashback säger man väl fortfarande ändå PM hoppas jag?
Citera
2022-06-07, 17:08
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
PM heter det väl ändå? Private Message eller Personal Message, men på P3 säger dom "DM" hela tiden. Jag använder inte Instagram särskilt ofta, däremot Facebook o ibland Twitter. Även när det gäller Twitter har jag hört "DM". Är det nått som är inne o säga nu?

O vad står det för? Kollade på Instagramsidan o det kan väl inte stå för "Dina Meddelanden"? Direct Message kanske? Här på Flashback säger man väl fortfarande ändå PM hoppas jag?

Direktmeddelanden?
Citera
2022-06-07, 17:11
Medlem
Citat:

Direct message.
Citera
2022-06-07, 17:14
Medlem
Muppetys avatar
Ok, tack.

Men varför har man bytt från PM till DM? Jag tycker att det låter larvigt varje gång Christopher Garplind i P3 säger; -DM:a oss på Insta!

Jag tycker att det ska heta PM! PM:a oss på Insta!
Citera
2022-06-07, 17:16
Medlem
seranoskinkans avatar
Citat:
Ok, tack.

Men varför har man bytt från PM till DM? Jag tycker att det låter larvigt varje gång Christopher Garplind i P3 säger; -DM:a oss på Insta!

Jag tycker att det ska heta PM! PM:a oss på Insta!
För att det heter DM på instagram inte PM?
Citera
2022-06-07, 17:28
Medlem
neuron-drones avatar
På de modernare sajterna heter det DM, direct message, eftersom dessa meddelandena inte kan ses av andra medlemmar, men kan ses av dem som driver sajten. PM kallas det bara om det är privat. DM är i det avseendet inte privat.
Citera
2022-06-07, 17:31
Medlem
grungewhores avatar
PM kan också missförstås som Pro Memoria, så DM är alldeles utmärkt.
Citera
2022-06-07, 17:34
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
PM kan också missförstås som Pro Memoria, så DM är alldeles utmärkt.
Så kan man ju resonera med alla förkortningar i såfall.
Citera
2022-06-07, 17:37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Så kan man ju resonera med alla förkortningar i såfall.
Nja, DM i förkortningen Death Metal är längre använd än Direkt Message. Det handlar ju om kontext.

Ingen tror ju att "släng iväg ett DM" till oss betyder att du ska skicka tips på ditt bästa Death Metal band, däremot kanske det för vana kanslister är förvirrande att slänga iväg ett PM.
Citera
2022-06-07, 18:44
Medlem
PM tillhör Facebook.
DM är för Instagram.
Citera
2022-06-07, 18:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
På de modernare sajterna heter det DM, direct message, eftersom dessa meddelandena inte kan ses av andra medlemmar, men kan ses av dem som driver sajten. PM kallas det bara om det är privat. DM är i det avseendet inte privat.

Det är ju väldigt logiskt när du säger det!

Föredrar DM och boomers får anpassa sig framöver.
Citera
2022-06-07, 18:53
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är ju väldigt logiskt när du säger det!

Föredrar DM och boomers får anpassa sig framöver.

Sitter på några IRC och på ett är folk väldigt unga för att vara IRC, inte 35-80 utan snarare 20-25. De säger DM och det gör mig gaalen. IRC har sina egna begrepp och då använder man dem. Tsk tsk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in