Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Jag tolkar henne snarare som rätt neutral till det, eller snarare som att det är ett faktum som det bara är att förhålla sig till. Hon lägger helt enkelt ingen energi på frågor som hon ändå inte kan påverka.
Det är väldigt kontroversiellt alla fall i Sverige att tycka på ett visst sätt i den här typen av frågor och det är Jonna förstås medveten om och därför undviker hon att säga det rakt ut. Hade hon varit positiv till beslutet hade hon troligtvis sagt det då den uppfattningen inte är den minsta kontroversiell.
"Jag kan tycka att det är bra att man varierar distanser och så,
men jag har ju trivts otroligt bra med dom distanser som vi tjejer har åkt tidigare och jag tror killarna också har varit nöjda. Sen blir det mycket med det här jämställdhets frågor att man ska ha det lika och sådär men varför man har haft dom distanser man haft tidigare är för att man ska vara ute i spåret ungefär lika länge och då blir det så eftersom att killarna är starkare och uthålligare så har de fått köra längre distanser."
-Men du ser fram emot det?
"Det är lite skräckblandad förtjusning, nu är det bestämt och
då är det bara att gilla läget och jag har bara fått acceptera det.
Från framför allt det jag fetade tycker jag det är uppenbart att hon är ganska negativ. Jonnas personlighet är också lite sån att hon inte gärna sticker ut hakan direkt. Så att hon rakt ut hade sagt att hon tycker det är dåligt tror jag inte.
När hon pratar om för-argumentet, alltså det med jämställdhet så säger hon det på ett sätt så att man antyder att hon inte håller med om det. Hon säger liksom inte "Jämställdhets frågan är viktigt på grund av det här och det här" utan säger det på ett sätt som att det är mycket jämställdhetsfrågor nu i allmänhet. Hon bemöter sen just det argumentet och förklarar varför det varit olika distanser innan för män och kvinnor och förklarar att det har med dom olika biologiska förutsättningarna att göra.
Hon avslutar med att säga "på ett sätt ska det bli kul också", vilket ungefär är som att säga "jag tycker inte det är bra men det kanske finns något positivt med det i alla fall" fast på ett lite trevligare och positivare sätt.