2022-06-07, 10:02
  #1033
Medlem
Facades avatar
Kan väl säga att jag faktiskt inte såg detta komma.
Trodde svenska staten skulle hålla artificiellt liv i SAS i all oändlighet.
En jävla tur att jag inte äger en enda aktie i SAS
2022-06-07, 10:23
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Speciellt med tanke på att många envist upprepar att SAS aldrig kommer gå i konkurs eftersom danska och svenska staten alltid kommer gå in med mer kapital. Vilket de inte kommer göra den här gången.
I de här fallet var det nog bara negativt att dom tidigare blev räddade av staten, hade varit bättre för många om den bara gick i konkurs så dom inte kunde slängt in mer pengar i försök att fånga kniven...

Minns så väl när en kollega talade sig varm om denna sommaren 2020, hur billig den var och tänk vilken vinst man gör om kursen "återhämtar" sig, när jag försökte påpeka att den redan återhämtat sig med råge i börsvärde tittade han bara på mig med tom blick och upprepa "men tänk vad mycket den kan gå upp när kursen återhämtar sig!"...
2022-06-07, 11:16
  #1035
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
I de här fallet var det nog bara negativt att dom tidigare blev räddade av staten, hade varit bättre för många om den bara gick i konkurs så dom inte kunde slängt in mer pengar i försök att fånga kniven...

Minns så väl när en kollega talade sig varm om denna sommaren 2020, hur billig den var och tänk vilken vinst man gör om kursen "återhämtar" sig, när jag försökte påpeka att den redan återhämtat sig med råge i börsvärde tittade han bara på mig med tom blick och upprepa "men tänk vad mycket den kan gå upp när kursen återhämtar sig!"...
Så blir det alltid om man enögt fokuserar på historisk kurser och tror att de per automatik ska tillbaka dit.
2022-06-07, 11:35
  #1036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Speciellt med tanke på att många envist upprepar att SAS aldrig kommer gå i konkurs eftersom danska och svenska staten alltid kommer gå in med mer kapital. Vilket de inte kommer göra den här gången.

Vi får väl se hur Danmark tänker. SAS är viktigare för Danmark än för Sverige. Kastrup är ju hubben och HQ.

Trist för skåningarna också.
2022-06-07, 11:36
  #1037
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
SAS skulder på 20 miljarder ska alltså konverteras till aktier i SAS åtgärdsplan. Svenska staten har gått med på att konvertera de 4 miljarder som SAS är skyldig, men bidrar inte med något nytt kapital.

Finns två scenario. 1) SAS får Kina som största ägare. 2) SAS går in konkurs

3) Danska staten går in. Vilket också är sista livlinan.
2022-06-07, 11:42
  #1038
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
3) Danska staten går in. Vilket också är sista livlinan.

Danmark går nog inte in ensamt. Krävs nog en kombinerad statlig åtgärd i så fall.
2022-06-07, 12:05
  #1039
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Minns så väl när en kollega talade sig varm om denna sommaren 2020, hur billig den var och tänk vilken vinst man gör om kursen "återhämtar" sig, när jag försökte påpeka att den redan återhämtat sig med råge i börsvärde tittade han bara på mig med tom blick och upprepa "men tänk vad mycket den kan gå upp när kursen återhämtar sig!"...


Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Danmark går nog inte in ensamt. Krävs nog en kombinerad statlig åtgärd i så fall.
Danska staten kommer gå in på motsvarande sätt som svenska och dra sitt strå till stacken genom att konvertera skulder (i praktiken förlorade skattepengar) till aktier.
Det kommer dock inte hjälpa om inte en lång rad privata långivare går med på att göra samma sak.

Mycket mer än så kan de statliga delägarna inte göra då EU:s konkurrensregler begränsar detta.
2022-06-07, 12:20
  #1040
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv


Danska staten kommer gå in på motsvarande sätt som svenska och dra sitt strå till stacken genom att konvertera skulder (i praktiken förlorade skattepengar) till aktier.
Det kommer dock inte hjälpa om inte en lång rad privata långivare går med på att göra samma sak.

Mycket mer än så kan de statliga delägarna inte göra då EU:s konkurrensregler begränsar detta.
Nyemission då? Senast tecknade både Sverige, Danmark och familjen Wallenberg för nya aktier.
2022-06-07, 12:28
  #1041
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Nyemission då? Senast tecknade både Sverige, Danmark och familjen Wallenberg för nya aktier.
Jag tror att också det skulle behöva godkännas av EU.

EU har ännu inte godkänt konverteringen av skulder till aktier, enligt Karl-Petter Thorwaldsson.
Citat:
Vad är sannolikheten att EU godkänner konverteringen enligt statsstödsreglerna: Har ni fått ett förhandsbesked?
”Nej, det har vi inte. Det kommer att bli en förhandling med kommissionen under de kommande månaderna.”
https://www.di.se/nyheter/thorwaldsson-om-sas-planen-det-har-ar-bara-borjan/
2022-06-07, 12:39
  #1042
Medlem
terreces avatar
Lufthansa var väl uppe som alternativ tidigare? Att SAS i praktiken skulle bli feederbolag ner till FRA, MUC, DUS, BER m.fl.. Är de fortsatt en väg framåt tror ni?
2022-06-07, 14:25
  #1043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kan väl säga att jag faktiskt inte såg detta komma.
Trodde svenska staten skulle hålla artificiellt liv i SAS i all oändlighet.
En jävla tur att jag inte äger en enda aktie i SAS

Vad mer kan man vänta sig tro. Besparingar är ett måste, och ett namnbyte vore på sin plats,
SAS blir SOS bolaget som ständigt är i nöd.
Och lever på statligt bidrag.
2022-06-07, 15:04
  #1044
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Vad mer kan man vänta sig tro. Besparingar är ett måste, och ett namnbyte vore på sin plats,
SAS blir SOS bolaget som ständigt är i nöd.
Och lever på statligt bidrag.

Javisst, är inte bitter. Bra att staten dumpar företag som aldrig visar sig lönsamma precis som med Saab.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in