2022-06-07, 10:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det var så. Ryssland har försökt ta över Ukraina i många år och när Ukraina tillslut satte ner foten så blev han sur och började skjuta folk och invadera. Alltsammans är ett fucking jävla tantrum från obsbarnet i Kreml. "Muuh om inte jag får Ukraina så ska ingen ha det, bomba sönder allt och alla skjut muh muh".

Ja, men du missar att Väst dragit lika hårt från andra hållet i Ukraina. Och Ryssland betraktade Euromaidan som en eskalering. Dvs ryssarna har varit OK med de medel som USA använt 1991-2013, men de gick över gränsen med nazistiska miliser.

Du kan inte säga att "ukraina satte ner foten". Du kan lika gärna säga "Ukraina flydde till Ryssland" det är lika rätt/fel.
Citera
2022-06-07, 10:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är uselt för en 50årig statvetare om man nu inte är usel.....

Jag utgår ifrån att du inte läst hans havsverk och osubstansierade påståenden, smulat sönder är ingen överdrift?

Jag har jobbat på universitet, de flesta av mina kollegor hade sämre h-index. Du kan själv kolla upp mitt påstående, googla din genomsnittslärare om du har haft någon. Om deras h-index inte kan hittas på google scholar, så har de gömt det (gissa varför).

Du får gärna länka någon akademisk kritik av hans påstående eller sammanfatta kritiken.
Citera
2022-06-07, 10:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, men du missar att Väst dragit lika hårt från andra hållet i Ukraina. Och Ryssland betraktade Euromaidan som en eskalering. Dvs ryssarna har varit OK med de medel som USA använt 1991-2013, men de gick över gränsen med nazistiska miliser.

Du kan inte säga att "ukraina satte ner foten". Du kan lika gärna säga "Ukraina flydde till Ryssland" det är lika rätt/fel.

Du menar att det är väst som genomfört massavrättningar och folkmord i Ukraina? Jag fattar inte att du klarar att sova på nätterna.
Citera
2022-06-07, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har jobbat på universitet, de flesta av mina kollegor hade sämre h-index. Du kan själv kolla upp mitt påstående, googla din genomsnittslärare om du har haft någon. Om deras h-index inte kan hittas på google scholar, så har de gömt det (gissa varför).

Därav mitt konstaterande. efter att ha googlat mina lärare.

Citat:
Du får gärna länka någon akademisk kritik av hans påstående eller sammanfatta kritiken.

Den finner du ju enkelt, men du borde börja med att läsa hafsverken ifråga, nivån av konspiration och förakt för jurdiska procceser i kombination med klippandet av vittnesmål skulle få SVT att rodna...

hans egna "källor" ogiltigförklarar i praktiken hans resonemang i sin helhet.
Citera
2022-06-07, 10:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Donetsk och Lugansk är rysk mark, tidigare ockuperad av Ukraina. Befolkningen är rysk, språket är rysk, mentaliteten är rysk.

Det är gamla Kiev-Rus. Liksom Moskva var innan de lierade sig med mongolerna för att beskatta och förtrycka alla andra slaviska folk åt mongolerna. Vi skall befria mer från moskoviterna än bara Ukraina. Ryssland måste avstå territorium för att vi skall få fred. Vi kan erkänna självständigheten för många folkrepubliker runt om i Ryssland. Och alla delrepubliker som Dagestan och Tjetjenien skall ju självklart hålla folkomröstningar om självständighet. Nedmonteringen av mongolernas gamla bastardrike har påbörjats.
Citera
2022-06-07, 11:00
Medlem
Citat:

problemet är ju att det inte fanns de av ryssland utpekade "nazistiska milliser" innan invasionen 2014....

Objektivt så pekar ju även de "evidence" på att så inte var fallet på att det var fallet.

Citat:

Utifrån folkviljan (eller demokratiska resonemang) så kan man säga att "ukraina satte ner foten", Majdan protesterna var ju exemplariska i hur den utrykte sig.
Citera
2022-06-07, 11:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har jobbat på universitet, de flesta av mina kollegor hade sämre h-index.

Låt mig gissa att du gillar Chomsky och Mearsheimer lika mycket som du gillar Putler och Stalin?
Citera
2022-06-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Från Ukrainska flottan genom twitter från en Ukrainsk Journalist

Ryska använder ej Kalibr-missilen emot landmål längre utan använder "antiship" missiler emot landmål. Enligt källan innebär det bättre träffsäkerhet men kortare avstånd jmf med Kryssningsmissiler - Kalibr.

Varför Ryssarna gör det finns det flera teorier om: 1 Börja få brist på Kalibr-missiler. 2 Har en jvla massa "antiship" missiler men inga skepp att skjuta på.

Själv vet jag inte om det är effektivt att göra så. Men alla sätt är bra utom de dåliga. Kanske någon expert kan tala om hur det fungerar.

Enligt Twitter från flera experter har Ukraina problem med att deras västerländska kanoner går sönder och måste då skickas tillbaks till Polen. Detta låter helt möjligt då man verkar ha stressat i väg pjäserna till Ukraina och det tar tid att lära sig korrekt underhåll. Dessutom är det något jag har hört amerikanska experter prata om det tidigare att det kan bli ett problem.

Dessutom verkar det bölja fram och tillbaks i Sievierodonestk. Först en Ukrainsk motattack, sedan en rysk sådan och nu ska centrala delarna vara ingenmansland. Stället verkar vara väldigt politiskt viktigt för båda sidor. Då geografiskt ur militär synpunkt är det inte så viktigt. Numera är stället en ruinhög. Ett rykte om man är proukakrainare är att man använder staden som en "killing ground", men jag är högst osäker till det. Men vet för lite om området.
Har du källänkar till att kanoner går sönder? Vad för utrustning rör det sig om?
Jag är intresserad av hur underhållskedjorna och underhållsbehovet ser ut för diverse ny utrustning.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Om du ska diskutera de nya vapensystemen så bör det diskuteras underhållskedjor bestående av underhållstrupper, underhållsmateriel, logistik och erfarenhet av underhåll av utrustningen, det kan vara viktigare än de som använder utrustningen.
Enligt denna källan så uppstår det problem med M777 Haubits operativa beredskap efter 4 dagar vid övningar vilket om det stämmer skulle kräva ständig rotation från fronten för underhåll.
https://companyleader.themilitaryleader.com/2020/05/09/field-artillery-maintenance/
All utrustning som skickats till Ukraina kräver underhåll vilket tar tid att bygga upp erfarenhet och kunskap för kanske blir en lösning att frakta utrustningen västerut där underhållspersonal från andra länder hjälper till men då ökar troligtvis avstånden och det blir mycket fraktande fram och tillbaka med utrustning.
Olika utrustning har olika behov av underhåll, mycket av utrustningen är bättre begagnad och underhållsbehovet minskar inte över tid.
Det ska bli intressant och se hur underhållskedjan fungera med den nya utrustningen och hur väl den fungerar över tid i värsta fall används utrustningen till den blir obrukbar.
Anledningar till att använda andra (sjömåls)robotar kan vara att det inte finns behov av att använda robotar med längre räckvidd vilka även lär påverka de antal som skeppen kan utrustas med.
Finns det uppgifter på vad för robotar det rör sig om?
Citera
2022-06-07, 11:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det står i English wikipedia att den trevlige Yanukovich hade en privat förmögenhet värd 12 miljarder dollar!
Han har säkert arbetat hårt och varit sparsam för att komma upp till denna summan.

Det finns uppgifter på att han hade även fört över 70 miljarder dollar från statskassan till olika konton utomlands.
Dessa blev frysta pga misstänkt penningtvätt.
Låter som en snubbe folk vill ha som en president, eller hur chimpansky?

Även om han bara hade stulit 12 miljarder dollar skulle det vara 10% av Ukrainas dåvarande BNP. Kul att vänsterpacket som alltid skriker att man inte ska kunna vara miljardär aldrig har något problem med såna här personer. Likadant med alla de palestinska ledarna som alla har en personlig förmögenhet motsvarande mindre länders BNPs. Inte ett jävla ljud från Chomksy och alla de där jävla gaphalsarna som skriker när Musk och Benzos lyfter löner.
Citera
2022-06-07, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Eftersom det inte går att lita på Ryssland så är nog förhandlingsavtal en ganska så stängd dörr nu.

Dessvärre så går kriget mot något som liknar första världskriget, dvs ett ställningskrig där man slåss över relativt små områden medan köttkvarnen maler på. Det här kriget har alla förutsättningar att bli en massaker i stor skala. Vad kan få slut på kriget? Det handlar mycket om förmågan att pumpa in ännu mer till köttkvarnen. Hur villiga är ukrainarna att dö jämfört med hur villiga är ryssarna att dö? Hur mycket material är USA/Europa beredda att pumpa in och hur mycket material har Ryssland? Kriget kommer att vara till det är någon part som börjar att lida brist på resurser.

Putin, Lavrov och kanske några till måste bort innan förhandlingar ens är möjliga då de alltid ljuger och alltid bryter överenskommelser. Möjligtvis kan man förhandla fram ett eld-upphör, men det kommer bara bli halvdant i praktiken som Minsk-avtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Är det här ett steg mot ett självständigt Tjetjenien, eller bara en försvunnen Kadyrov? https://twitter.com/nexta_tv/status/1533896458067488769?s=20&t=MSi6J7Tyj3zGBJfn2eg0Sw

Nog bara Kadyrov som är Kadyrov. Han säger aldrig något vettigt.
Citera
2022-06-07, 11:20
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 9197 civila förluster, 4183 döda och 5014 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/06/ukraine-civilian-casualty-update-3-june-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/mod_russia
https://vk.com/mil
https://vk.com/wall-133441491_785046
190 flygplan
129 helikoptrar
1139 drönare
333 Luftvärnssystem, S-300, Buk M-1, Osa
3443 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
478 MLRS raketartillerifordon
1807 fältartilleri och granatkastare
3464 enheter av speciella militära fordon.

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/332786695700456
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
31360 Personal / Personer
1390 Pansarvagnar
3416 Bepansrade stridsfordon / APV
694 Artillerisystem
207 MLRS raketartillerifordon
96 Luftvärns system
212 Flygplan
177 Helikoptrar
553 UAV operativ-taktisk nivå
125 Kryssningsrobotar
13 Fartyg / båtar / kutter
2405 Fordon / Bränsletankar
53 Specialutrustning

Tidigare rapporteringar
2022-06-06
2022-06-05
2022-06-04
2022-06-03
2022-06-02
2022-05-31
Citera
2022-06-07, 11:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man kunde tycka så, men det är inte så stormakter tänker. Jämför med ultimatumet i Rambuillet som ledde till Kosovokriget när Serbien inte accepterade kraven.

I detta fallet, Ryssland/Ukraina, vilka stormakter syftar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in