Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Janukovytj var alltför pro-Kreml och jag applåderade också. Betyder det att jag var inblandad också eller?
Det går inte att argumentera mot att USA stöttade. Ledande amerikanska politiker stod ju och höll tal på Euromaidan. De skakade hand med nazister. Vi vet inte exakt vad de gjorde mer.
I
bästa fall stöttade USA nazister utan att förstå hur odemokratiska de var (utifrån min moraliska måttstock, att maximera demokrati). Utifrån en russofobisk måttstock stöttade de nazister för de ansåg att ryssar är värre än nazister. De gjorde ingenting för att ta avstånd från nazism (jfr Syrien; stötta demokratiska krafter, men ta avstånd eller bekämpa ISIS samtidigt). Vi vet från Nuland-läckan att USA och EU var oeniga (EU var inga nazi-kramare). Naturligtvis har det en positiv moraleffekt när USA står på scen och stöttar krafter. Många tror (innan Euromaidan) inte att USAs vänner kan vara nazister, det måste vara "Ukrainas good guys". Ukrainarna ser det som en symbol för frihet och att de får mer frihet och demokrati efter Euromaidan (det var falskt).
Resten av deras inblandning är en
sannolikhetsbedömning:
- Finns där något som media/FSB inte vet?
- Låg CIA bakom snipers?
- Stöttade USA nazister eller andra utomdemokratiska element med pengar?
- Gjorde de deals med ukrainierna? ("vi kommer stötta er med vapen om ni fäller Yanukovich i parlamentet") Gjorde de deals med oligarker som (odemokratiskt) styr Ukraina?
- Har USA tränat de väldigt kompetenta revolutionärerna? Objektivt sett får man ju säga att det var en av de tekniskt sett mest lyckade revolutioner på flera decennier. Möjligen var det tack vare USA. Men kan kompetensen kommit från andra ställen?
- Annat?
De som
kan tänka hamnar i en analys som ser ut så här. x% chans att de låg bakom snipers, y% att de stöttade med pengar....x+y+z = xx% chans att USA inte bara samarbetade med nazisterna, men styrde dem. Hur ser er sådana kalkyl ut?