2022-06-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Har du provat att ta upp det där med region Blekinge och sjukhuset Karlshamn?
Där kostade det nämligen pengar extra för ambulansen på din räkning som patient.

Region Skåne har varit gratis.

Googlade nu. Det stämmer. Numera kostar sjukvård i ambulansen.

Fr o m 1 januari 2019 tar dom 600 kr för ambulanstransport till akuten där 400 kr är för läkarundersökningen. Om du inte följer med till akuten kostar det 400 kr.

Men fram till 31 december 2018 så tog man inte betalt för sjukvård i ambulansen, enbart för det obligatoriska läkarbesöket på akuten.
Citera
2022-06-06, 23:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men det står transport. Om de hjälper en på plats och man går hem blir man inte transporterad.

Du åker ändå på egenavgiften… Men det är nog ganska ovanligt att folk inte åker med även om de blivit vårdade.
Trillar du illa och till exempel får en axel ur led och inte kan resa dig pga smärtan. Får du smärtstillande och det är inte ovanligt att axeln ploppar tillbaks i rätt läge, personalen kommer ändå vilja att du åker med till sjukhus för att röntgas och få nekar till det. Bor man uppe i Norrland och en resa till sjukhus innebär flera timmars restid är väl saken en annan men jag tror inte man ska stirra sig blind på ordet transport då syftet med ambulans är att ge nödvändig akut vård innan vidare transport till sjukhus för vidare undersökning.
Citera
2022-06-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
När du är död.
Det kostar osmakligt då också. Fakturan går till dödsbodelägarna.
Förut kostade det inte om man ringde 90000/112
Citera
2022-06-06, 23:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du åker ändå på egenavgiften… Men det är nog ganska ovanligt att folk inte åker med även om de blivit vårdade.
Trillar du illa och till exempel får en axel ur led och inte kan resa dig pga smärtan. Får du smärtstillande och det är inte ovanligt att axeln ploppar tillbaks i rätt läge, personalen kommer ändå vilja att du åker med till sjukhus för att röntgas och få nekar till det. Bor man uppe i Norrland och en resa till sjukhus innebär flera timmars restid är väl saken en annan men jag tror inte man ska stirra sig blind på ordet transport då syftet med ambulans är att ge nödvändig akut vård innan vidare transport till sjukhus för vidare undersökning.

Ja jag tänkte att man måste nog ändå betala. Min morsa har blivit vårdad så flera gånger pga dålig syresättning men hon har fått gå hem när hon kan andas igen och behöver inte komma med.
Citera
2022-06-06, 23:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Verkligen inte gratis om man inte kan ge medgivande. Åkt ambulans 2 ggr utan medgivande och fått en räkning båda gångerna, så jag upprepar, när är det gratis?

Vid exempelvis ”tvångsvård” vilket inte behöver vara så allvarligt som det låter. Det är inte helt ovanligt att äldre på ett eller annat sätt ”tvingas” åka med trots att de inte vill.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-06-06 kl. 23:44.
Citera
2022-06-06, 23:38
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja jag tänkte att man måste nog ändå betala. Min morsa har blivit vårdad så flera gånger pga dålig syresättning men hon har fått gå hem när hon kan andas igen och behöver inte komma med.

Det är ganska logiskt då jag ambulanspersonalen ser historiken eller får den förklarad. Man kör ju ingen till sjukhus bara för att.
Citera
2022-06-06, 23:47
Medlem
duden83s avatar
Är väl ganska logiskt ändå att ambulans kostar.
All annan sjukvård kostar ju.
Annars hade väl det (precis som allt annat i dagens samhälle) utnyttjats till max.
Folk hade väl ringt på ambulans på allt möjligt istället för att ta taxi eller så..

Man får ju inte glömma bort: folk är dumma nå djävulskt..
Citera
2022-06-07, 00:10
Medlem
Det märkliga är inte att ambulans är gratis i Skåne utan det konstiga kommer senare. Det är väl bara ett verktyg i förloppet. Blir du bara undersökt och behandlad kostar det dig 400 kr på akuten. Blir du däremot inlagd så betalar man inte den avgiften. Då kostar det 110 kr per dygn. Så ligger du där i 3 dygn med massor av behandling och undersökning, kanske även opererad, kostar det 330 kr. Det är alltså billigare att bli opererad mm än att bara bli undersökt och behandlad direkt.
Citera
2022-06-07, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Du betalar inte för ambulanstransporten. Det har ingen gjort i Sverige, någonsin. Du betalar för den obligatoriska läkarundersökningen på akuten. Ingenting annat.

Mja, där har du nog fel. Har fått faktura på ambulans plus på besöket på akuten. Men jag har för mig att detta varierar mellan de olika landstingen ( regionerna).
Citera
2022-06-07, 06:05
Medlem
Hur i helvete kommer det sig att ingen googlat?
https://sverigesradio.se/artikel/7124442
Citera
2022-06-07, 06:29
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
I "Mera brännvin" sjunger Eddie Meduza bl.a. om gratis ambulans. Nu är ju texten delvis ironisk, men började fundera ändå. Nuförtiden får man ju en räkning från regionen oavsett om det är fylleeskapader eller andra grejer.
Han sjunger visserligen att socialen betalar ambulansen.
Citat:
Du betalar inte för ambulanstransporten. Det har ingen gjort i Sverige, någonsin. Du betalar för den obligatoriska läkarundersökningen på akuten. Ingenting annat.
Det gör du visst, senast jag åkte ambulans fick jag faktura där bland annat ambulanstransporten var med, 200 kr tror jag bestämt att det var.
Citera
2022-06-07, 07:40
Medlem
Citat:

Avgifterna är olika mellan regionerna. I regionen Norrbotten betalar man 600kr för ambulans inklusive besök på akuten.

Åker man själv till akuten kostar det 400kr.

Men om de inte transporterar dig till akuten utan behandlar dig på plats så betalar man 300kr.

https://www.norrbotten.se/sv/Halsa-o...ter-i-varden1/
Senast redigerad av zapohd 2022-06-07 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in