Enligt den här artikeln så har Österrike redan varit behjälplig att transportera ut Ukrainsk vete med tåg , sedan den 6 mai.
Det är förstås lagrad vete från silon runtom vid kusten, skörden är från förra året. Men dessa behöver ju tömmas kvickt. Man undrar ju om ryssarna verkligen har fått tag på så mycket vete som dom skryter med.
" “The export of grain from Ukraine ensures the existential survival of the farmers and guarantees the security of supply for several countries at the same time – from Europe to Africa"
Är det europa som kan komma att undsätta Afrika i slutändan ? Är Putin och Lavrov bara levande charader och håller på att hugga kniven i sina afrikanska partners, genom att blåljuga ?
Givetvis. Deras "partners" i Afrika är ju av samma skrot och korn. Utplåning genom svält och elände är sättet på vilket man för sina krig. Att som Amerikanarna försöka vinna "hearts and minds" är inte aktuellt. Man vet helt enkelt inte hur man gör. Det man däremot är "experter" på (kan ju också diskuteras nu när de möter lite mer kvalificerat motstånd) är inte bara att oskadliggöra dagens fienderna på slagfältet utan förinta deras barn och livmödrarna de kan komma ifrån.
Det är därför man behöver förstå Euromaidan om man ska förstå vad som händer i DPR/LPR. Euromaidan ses som en statskupp i östra Ukraina. Varför ska man "acceptera situationen" vid statskupp?
Jag läste ett intressant gammalt paper från tidigt 2000-tal om identitet hos de som bor i Ukraina. I princip alla de som identifierade sig som ryssar ville samtidigt ha ett självständigt Ukraina, och de ville bestämma över landet. Området Ukraina var helt enkelt föremål för en identitetskamp. Det var inte självklart att ukrainska och en definition av ukraina som något som är icke-ryskt skulle vara den primära nationella identiteten. Det är ett resultat av euromaidan och även tidigare händelser i ukraina. De ser euromaidan som en med våld och list genomförd ukrainisering, jag tycker kanske ett bättre ord hade varit lvivisering.
Som jag ser det, har varken ryssar eller västukrainare per definition mer rätt än de andra. Den bästa lösningen hade varit ett Ukraina med hög autonomi för regionerna, om de inte kan komma överens om språk och vilken historia som barnen ska läsa. Men bägge sidor var "giriga" när de hade makten. På grund av det, samt amerikansk och rysk manipulation, blev resultatet istället våld och död.
Vad som sades tidigt 2000-tal är stor skillnad mot vad etniska ryssar tyckt efter 2014 när den ukrainska regimen startade en systematisk diskriminering mot etniska ryssar. Baltiska ländern är ett bra exempel på att det fungerat men ukrainska regimen understödda av USA vill inte att det skulle fungera.
En intressant artikel där en tidning med vanligtvis tveksamt innehåll ljuger ihop en nyhet och inte anger originalkälla. Ingen annan media har rapporterat om det uttalandet (inkl tyska medier), men det finns dock ett uttalande från förra veckan där VW-chefen oroar sig över effekterna om Ryssland stänger av gaskranen. "Einschnitte in der Gasversorgung wären nicht nur für Volkswagen sondern für die Wirtschaft dramatisch" är det korrekta citatet från RTL/ntv.
Inget medlidande från min sida vad gäller ryssar. Har de gett sig in i leken så får de leken tåla. Ryssland är aggressorn och allt blod i den här konflikten är på barnamördare V.Puttins händer.
Det kom positiva rapporter från youtubern "Reporting from Ukraine" som brukar vara seriös. Hårda strider pågår öster om Kharkiv och Ukraina lyckades gå över en flod och ta ett brohuvud vid Khotimlia för några dagar sedan. Nu har Ukraina lyckats föra över så mycket trupp där att man utvidgat brohuvudet till 30 kilometer längs floden.
Den mest lyckosamma krigföringen just nu för Ukraina är nog vid denna norra front. Man kan hota ryska försöjningslinjer ganska snart.
Baltiska ländern är ett bra exempel på att det fungerat men ukrainska regimen understödda av USA vill inte att det skulle fungera.
Jag tror felet med Ukraina var att ryssar och Ukrainare var mycket mer jämnstarka. Bägge hade en realistisk chans till vinst i "kulturkampen". Men Lviv vann med ett snabbt punggrepp 2014. I baltstaterna är ryssarna mer kraftigt i minoritet, och länderna är mer välfungerande. Men jag tror också Putin har intervenerat mindre i de staterna.
USA har stött så kallade “färgrevolutioner”, i praktiken kupper, i Ukraina två gånger, 2004 och 2014. USA:s dåvarande statssekreterare Victoria Nuland har sagt att USA “investerat” över 5 miljarder dollar på “demokrati och framgång” i Ukraina. Efter Maidanrevolutionen läckte telefonsamtal ut där Nuland hörs diskutera vem som bör ingå i regeringen.
Det ändrar ingenting i sammanhanget. Du kan inte säga att Maidan var en statskupp för att USA stött statskupper tidigare. Det är som att säga att det antagligen var en islamistisk fundamentalist som sköt JFK eftersom de brukar göra sånt.
Det kommer lite rykten om att Röda Armén skickar allt de har till fronten nu och planerar nåt stort. Jag tror inte att Röda Armén har nån kraft kvar att agera offensivt utanför öst dock.