Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2021-09-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vilken erfarenhet av Citroen AX har du?
Min fru köpte en ny RE11 1988 och körde den 16.000 mil under 5 år.
Nästan inte ett enda fel.
Bakluckans lås krävde isärtagning, rengörning och smörjning varje år - tog inte många minuter.
Bromsbeläggsbyte fram en gång!
Brotschning nylonblocket som växelspaken löper igenom 1 gång.
Kördes som pendlingsbil cirka 15 mil om dagen på E4 motorväg.
Bränsleförbrukningen under 0,5 lit/mil i snitt under 16.000 mil, trots snabb motorvägskörning.
Originaldäcken, Michelin behövde inte bytas - dock användes vinterdäck under vinterperioden.
Billigare än så kan man inte köra fort på motorväg i 16.000 mil.

Beträffande SAAB 90 håller jag med dig!
Fick en AX som lånebil en gång, en av mina värsta bilupplevelser. Bilen jag lämnade för service, en Suzuki Swift, var 10 ggr bättre på allt.
Citera
2021-09-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Fick en AX som lånebil en gång, en av mina värsta bilupplevelser. Bilen jag lämnade för service, en Suzuki Swift, var 10 ggr bättre på allt.
Jo jag håller med.
Suzuki är flera gånger bättre - men AX:en var inte dålig med dåtida mått mätt.
Har f ö själv min fjärde Suzuki.
Klassar ut det mesta - näääästan i klass med Honda, som jag också har en(CR-V köpt ny 2015).
På Sukkan har jag under 6 år endast bytt en positionslampa.
På Hondan bakre torkarblad bytt(p g a a det frusit fast och någon - inte jag - startade baktorkaren).
Den Sukka jag haft längst har jag ägt i 11 år.
Citera
2021-09-30, 14:26
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hallå där!
Inget ont om Simca!

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vilken erfarenhet av Citroen AX har du?
Min fru köpte en ny RE11 1988 och körde den 16.000 mil under 5 år.
Nästan inte ett enda fel.
Bakluckans lås krävde isärtagning, rengörning och smörjning varje år - tog inte många minuter.
Bromsbeläggsbyte fram en gång!
Brotschning nylonblocket som växelspaken löper igenom 1 gång.
Kördes som pendlingsbil cirka 15 mil om dagen på E4 motorväg.
Bränsleförbrukningen under 0,5 lit/mil i snitt under 16.000 mil, trots snabb motorvägskörning.
Originaldäcken, Michelin behövde inte bytas - dock användes vinterdäck under vinterperioden.
Billigare än så kan man inte köra fort på motorväg i 16.000 mil.

Beträffande SAAB 90 håller jag med dig!

Nu påstod jag inte att Simca eller Citroën AX är dåliga bilar, men det är knappast bilar som duggar tätt i trafikflödet 2021 och därav har blivit lite bortglömda.
Citera
2022-06-06, 19:24
Medlem
Äger en 340 -79a. Ärligt talat rullar den väldigt bra. Lågmilad som alla dessa är men i väldigt fint skick. Enda negativa med bilen är det som händer med alla bilar genom åren. Gummit torkar ut, brister, säckar ihop, elektroniska saker måste fixas lite, packningar ska bytas. Annars så går den förvånansvärt bra, och det är inte mycket jag behövt byta.

Min största negativa sak med den här bilen är väl bränsleförbrukningen och att den enbart är 4växlad med volvos m45r. Tur nog kan detta åtgärdas genom att installera en m47r utan större problem, rätt ratio och allt.

I helhet innan köpet så var det många som dumförklarade mig, sa att man aldrig ska äga en 340. Efter att ha kört 740s och diverse bilar så skulle jag väl säga att 340n är på samma grad som en 240. Beror sen även på vilken 340 du har. En b14 är väl inget otroligt, men inget negativt. Finns reservdelar och du kan om du vill byta den till en Renault 5 eller 480 turbo motor, måste bara dra elen. Så jag har haft lite otur med mitt köp men den rullar på bra, och om jag skulle lägga ned en 5-10 tusen på alla smådetaljer, renovera förgasarn och lite annat gott å blandat så hade den här bilen vart i ett riktigt fint skick. Men den rullar ändå och kommer nog rulla många mil till.

Om någon tänker köpa en 340 idag. Leta efter en med volvo-motor bara för att det är lite lättare med reservdelar osv, mer kunskap om den också. Köp INTE en med CVT. Reservdelar kostar skjortan och det enda bra med den är att du rullar lika snabbt fram som bak. Sikta även på antingen en mk3 eller mk1 enligt mig, jag tycker Mk1an är lite charmig då den är väldigt vänlig för en hobbymekaniker. Få elektroniska prylar som kan gå sönder och den är väldigt lättillgänglig att arbeta på om du har en eftermiddag.

Så om du köper en sån här rekommenderar jag att du köper en trasig 340 som reservdelsbil, du kommer nog behöva en ny kardan om du planerar att sladda.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in