Citat:
2 maj 1989 - En taxichauffr hittar Francisc Kiraly, 47, bakom disken p XXX Rated. Kiraly hade fortfarande mordvapnet, en kniv, kvar i brstet. Massmedia vid tiden rapporterar att minst tv, ibland tre kunder, gmde sig i de s k "runkbsen" nr Kiraly mrdades. I podcasten Olst: Porrmorden nmns inte dessa tv, eller tre vittnen. De nmner bara ett; "Leonard". Enligt massmedia var det som nmnt taxichauffren som hittade Kiraly. Enligt podcasten var det "Lenoard" som lyckades fly XXX Rated och be personalen p ett gatukk larma polisen. Taxichauffren nmns h t inte i podcasten. Vad r sant? Jag har ej lst polisdokumenten i fallet. Dremot framgr bde i dtida rapporteringar och podcasten att kassan var lnsad. Kan polismannen Gran Olssons "kandidat" vara ett av vittnena i "runkbsen"?
S hr fattade jag att det gick till: "Leonard" springer ut ur butiken, tvrs ver allmnningen p andra sidan gatan och ver Valhallavgen/Roslagsvgen. Dr fanns en nattppen grill och en taxichaffis hade kommit dit fr att ta. "Leonard" sprang ju mer eller mindre fr sitt liv s han skte vl upp de frsta bsta han omedelbart kunde komma i kontakt med.
Betrffande hur mnga som uppehll sig i butiken s verkar "Leonard" inte ha haft ngon koll p detta. Den andre bssittaren mste separat ha hrt sig av till polisen och d lr ha meddelat att han helt missat sjlva morddramat. Mjligen satt han kvar i sitt bs nr polisen kom till XXX-rated. Ngon ytterligare bssittare har inte jag hrt talas om.
Olssons kandidat skulle allts bara ha varit ett vittne, menar du? Som GM borde han i vart fall knappast ha kommit undan bara genom att spela kund och gmma sig i ett bs; han mste ha blodat ned sig mer n han kunde tvtta av sig p toaletten. En nedblodad yngling skulle nog polisen ha gripit omgende.
Citat:
20 december 1989 - Polisen fr vid elvatiden p kvllen ett anonymt telefontips som lyder; "Det ligger en blodig man bakom disken p Lunda Video!". Nr en polispatrull anlnder till Lunda Video finner de Mats Engstrm, 28, i fosterstllning. Han har blivit knivmrdad. En polis p plats sger till Expressen att "det var det mest bestialiska jag sett". Till skillnad frn XXX Rated, s r kassan p Lunda Video orrd. Tipset inkom 23.05. Polisen tror dock att Engstrm mrdades redan vid 22-tiden, d butiken stngde.
Svitt jag frsttt det brjade sambon ringa frn Zita kring kl. 22:00 - och fortsatte sedan hemifrn - men fick aldrig ngot svar. Det r mjligt att mordet skedde nnu tidigare men ambulanspersonal (som kom efter kl. 23:05) borde ha kunnat avgra hur lnge kroppen varit dd och inget har framkommit som motsger kl. 22:00 som tidpunkten fr mordet. Hundkvinnan som hade sett mannen och Volvon ka ivg tittade drefter in i butiken (genom fnstret) och mindes att ME inte syntes bakom kassan, vilket han tydligen gjorde s dags. Han torde allts ha legat dd redan d.
En variant: sambon ringer frn Zita men ME svarar inte fr att han befinner sig i en annan del av lokalen. T ex kan han ha haft besvr med att kra ut en knepig kund frn biografdelen. Under tiden kommer Volvomannen in fr att lmna en hyrfilm. Denne har brttom och lgger bara filmen p disken och drar. Sedan uppstr brk mellan ME och den besvrlige biosittaren som urartar i sjlva mordet. Biosittaren tar sig osedd drifrn. Denna variant frklarar dock inte vem som tipsade polisen.
Citat:
Jag tror, likt Gran Olsson, att XXX Rated och Lunda Video hr ihop, tillsammans med rnvgen mot bl a Vasa Jourvideo samma r. Att Kiraly gjort motstnd r belagt. Frmodligen har ven Engstrm, en f d ordningsvakt, gjort motstnd. Detta har blivit deras dd. Engstrms kropp lr ha varit mest sargad av de tv. Hans kassa var dessutom orrd. Kanske lyckades Engstrm skada GM som "gav igen" med ursinne, och blev s stressad/chockad att han ej kom sig fr att ta kassan? Engstrms ev motstnd kan ocks ha avskrckt GM frn att fortstta, d Lunda Video var det sista "porrmordet". ven de systematiska rnen mot Vasa Jourvideo lr ha upphrt.
Om det r "Bildskne Sprintern" som du hller fr trolig s vill jag invnda att ingen sg ngon yngling springa ivg frn ngondera porrstllena och tminstone i Lundafallet borde han ha setts av ngon eftersom det mordet gde rum mkt tidigare n de andra och i ett tttbebott omrde med folk i rrelse.
Vidare uppfattar jag scenariot p XXX-rated som blodigare n p Lunda Video. Allts, om GM kom till skada p Lunda, borde denne ha lmnat blodiga avtryck efter sig. Det enda som nmndes (om jag inte minns fel) var avtryck av skor i stl 43 men inga vriga detaljer ssom skomrke eller om avtrycken var blodiga. Det var ju december och fuktigt ute varvid skoavtryck nd uppstr.
Om polis Olssons GM-kandidat r den som Banda identifierade (och som jag kallar fr "BS" i brist p bttre) s vet vi att denne var brottsligt aktiv senare. Att han upphrde med att terrorrisera Vasa Jourvideo tycker jag pekar mot att han vid tidpunkten i frga inte var fullt s konfrontativ att han skulle dda; han blev ju i princip bortjagad av en gubbe med dlig kondis dessutom. Jag frestller mig att ME med sin vktarbakgrund och allmnt bttre fysiska frutsttningar skulle ha varit mer av en match fr en sdan som "BS". Exempelvis borde ME ha anat ord s fort en vrstingtyp dk upp i butiken varmed det borde ha funnits tydliga spr av strid. Bilden av brottsplatsen ger vl snarare intrycket av att ME inte hade kmpat emot, t ex fr att han inte vntade sig att bli knivhuggen av mrdaren?
Senast redigerad av Eastmancolor 2022-06-04 kl. 03:39.
Senast redigerad av Eastmancolor 2022-06-04 kl. 03:39.