2022-06-06, 09:08
Medlem
Tsarevitjs avatar
Det finns flera popup-annonser på nätet om en apparat som heter EcoTex. Om man pluggar in den i nätet påstås den spara upp till 90% el. Detta kan knappast vara riktigt, eller rätta mig om jag har fel.
Citera
2022-06-06, 09:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Det finns flera popup-annonser på nätet om en apparat som heter EcoTex. Om man pluggar in den i nätet påstås den spara upp till 90% el. Detta kan knappast vara riktigt, eller rätta mig om jag har fel.
Se detta!

https://youtu.be/yA5G7kR_xa8

Och denna.

https://youtu.be/J86QK0Njfv4
Senast redigerad av sommarlov 2022-06-06 kl. 10:04.
Citera
2022-06-08, 09:51
Medlem
Tsarevitjs avatar
Ok, har sett båda videorna. Ganska komplicerade förklaringar. Såvitt jag förstår är det alltså en bluff. Om någonting verkar vara för bra så är det ofta så.
Citera
2022-06-08, 18:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Ok, har sett båda videorna. Ganska komplicerade förklaringar. Såvitt jag förstår är det alltså en bluff. Om någonting verkar vara för bra så är det ofta så.

Jättebluff.

Såna här produkter dyker upp med jämna mellanrum och debunkas också på Youtube med jämna mellanrum.
Kort sammanfattning: Industrier och andra storförbrukare av ström som använder stora elmotorer (pappersbruk är ett exempel) betalar för så kallad reaktiv effekt. Kondensatorer kan användas för att kompensera bort denna reaktiva effekt och därmed ge en lägre elräkning. De här bluffprodukterna brukar innehålla just en kondensator för att ge sken av någon slags legitimitet. Problemen är följande:
1. Hushåll har sällan stora elmotorer i kontinuerlig drift.
2. Kondensatorerna måste anpassas så de inte kompenserar för mycket. Dessa billiga skitprodukter innehåller (om ens det) en enda kondensator med ett fast värde utan justeringsmöjligheter.
3. Hushållen betalar över huvud taget inte för reaktiv effekt.

100 % bluff.
Citera
2022-06-09, 11:11
Medlem
Tsarevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jättebluff.

Såna här produkter dyker upp med jämna mellanrum och debunkas också på Youtube med jämna mellanrum.
Kort sammanfattning: Industrier och andra storförbrukare av ström som använder stora elmotorer (pappersbruk är ett exempel) betalar för så kallad reaktiv effekt. Kondensatorer kan användas för att kompensera bort denna reaktiva effekt och därmed ge en lägre elräkning. De här bluffprodukterna brukar innehålla just en kondensator för att ge sken av någon slags legitimitet. Problemen är följande:
2. Kondensatorerna måste anpassas så de inte kompenserar för mycket. Dessa billiga skitprodukter innehåller (om ens det) en enda kondensator med ett fast värde utan justeringsmöjligheter.

100 % bluff.

Tack för ditt svar! Det var som jag misstänkte.
Citera
2022-06-10, 09:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jättebluff.

100 % bluff.

Om effektfaktorn är utanför ett visst värde så får även konsumenter betala för reaktiv effekt. Det är ofta lysrörsarmaturer med äldre lysrör som kan vara boven eftersom kondensatorerna i dem kan vara utslitna. Men byter man till LED-rör så har man inte detta problem.
Citera
2022-06-10, 12:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Använder man begreppet "Upp till x%" i sin marknadsföring så är det garanterat någon typ av bluff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in