Hur är det här möjligt? Vem ska kolla upp när någon dör? Beror det på brister mellan olika länder?
Hur omfattande är det?
Varför preskriberas de pengar man stulit, inte ska återbetalas?
Nu vet vi en invandrare kostar 1,4 miljoner kr i pension i 16 år
Tror ni fortfarande många invandrare inte kommer till Sverige inte pga generösa bidrag? :
Är generösa bidrag bra för integrationen?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/levde-pa-sin-doda-pappas-pension-i-16-ar
Citat:
Genom den svenska ambassaden i Bukarest fick myndigheten ta del av ett dödsbevis som visade att mannen avled i Rumänien 2001.
Citat:
Mannen i 60-årsåldern ska ha plockat ut sin döda pappas pension – i 16 års tid. Totalt handlar det om cirka 1,4 miljoner kronor som har betalats ut från svenska myndigheter. Nu står sonen åtalad för grovt bedrägeri.
I februari 2020 fick Pensionsmyndigheten ett anonymt tips: en man i 100-årsåldern som stod skriven på en adress i Eskilstuna påstods vara avliden sedan många år tillbaka.
Trots det hade garantipension och äldreförsörjningsstöd på cirka 1,4 miljoner kronor betalats ut sedan 2004.
Citat:
Den som hade ansökt om pensionen var mannens son som står skriven på samma adress – och som hade dispositionsrätt till pappans konto.
– Han hade alltså rätt att ta ut pengar från kontot, säger åklagaren Nicklas Hjertonsson.
Fallet polisanmäldes och sonen står nu åtalad för grovt bedrägeri. Pensionsmyndigheten kräver skadestånd på 750 000 kronor för utbetalningar sedan 2012. De misstänkta brotten från 2004 till 2011 är preskriberade och omfattas inte av åtalet.