2022-06-06, 00:39
Medlem
KaptenKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skrivs om ett bakhåll :

Major-General Roman Kutuzov was the chief of staff of the 29th Combined Arms Army, according to reports. His vehicle was ambushed by Ukrainians and he died in a fight in Donbas, say sources.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10886971/Vladimir-Putin-loses-11th-general-Ukraine-war-defenders-ambush-vehicle-Donbas.html

Måste läcka rejält i de ryska linjerna, samt att ha kunskapen om var generalen håller hus.., är anmärkningsvärd. Man bjussar på en pixlad bild på offret i länken.., var finns den opixlade ???
Jag läste att det var artilleri när han besökte soldater på frontlinjen. Men det spelar ingen roll, död är han vilket som. Här har du en bild på hans vidriga tryne ocensurerat
https://postimg.cc/CBdGcRTv
Senast redigerad av KaptenKamrat 2022-06-06 kl. 00:45.
Citera
2022-06-06, 01:00
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Nu är det öppet och ute på internet att även Carl Gustav M3 är levererat till Ukraina:
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1533579285226827779

Jag gissar (kvalificerad gissning) att det var en del av den batch som inte kommunicerades.

Jag såg en av dessa flasha förbi för ca en vecka sedan i en video men kände att jag kunde vänta med att skvallra om det då både Sverige och Ukraina tydligen la locket på om dessa.

De 100 som Kanada gett bort bör vara gamla M2, men det här är ju M3 så man får anta att de kommer från oss men går ju som sagt inte att bekräfta till 100%

Väldigt bra vapen i good guys hands kan vi bekräfta till 100% iaf.
Citera
2022-06-06, 01:07
Medlem
Citat:
Between 21*November 2013 and*21 February 2014*a series of protests took place in*Ukraine, reportedly in response to the decision of the Cabinet of Ministers to suspend preparations for the signing of the*Ukraine‑European Union Association Agreement. As noted above, these protests are commonly referred to as “Euromaidan”*and/or “Maidan”. The protests ultimately led to the 2014 Ukrainian revolution (also known as the Revolution of Dignity) and culminated in the ousting of*Ukraine’s fourth President, Mr*V. Yanukovych, in late February 2014/

Detta är ett utdrag från Europadomstolen som åtalade oändligt många poliser mm som Yanukovych hade ansvaret för.

Så detta är den äkta sanningen om Euromaiden då Yanukovych var Ukrainas President.
Allt som hände under protesterna i Kiev 2013/2014 är Yanukovych ansvarig för.
Ni som hävdar statskupp,nazister och massa annan skit kan ge upp nu!
Hela fallet med förundersökningen finner ni i länken nedan.
Kan tillägga att det är väldigt mycket att läsa.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-207418

För dom som påstår att ryssarna är medmänskliga och behandlar alla väl, så finns det massvis av fall Europadomstolen tagit upp.
Gäller övergrepp/tortyr, inhuman behandling av den ryska federationen,hur dom misshandlar och terroriserar värnpliktiga som ofta leder till döden för dessa unga mön.
Skrämmande lösning kan jag lova.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-06-06 kl. 01:28. Anledning: Tillägg
Citera
2022-06-06, 01:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ett ryskt flygplan blir nedskjutet: https://twitter.com/antiputler_news/status/1533548783782580226

Det värmde i hjärtat. Inte ofta dom lyckas fånga det på bild. Sen vågar ju ryssen längre flyga då dom vet dom blir nerskjutna.

Nu är det 100% artilleridueller som gäller och gissa vilka som har längre räckvidd. ?
Citera
2022-06-06, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom är betydligt fler än ån så och Ukrainska viktigaste militär. Bara att det är tillåtet av Ukrainas president att ha en bataljon som hyllar hitler är vidrigt!

Azov kom till långt innan Donbasskriget/Krim dessutom. Så det är inget nytt påfund.

Nä det viktigaste Ukraina har är deras manöverbrigader som blivit tränade av USA. 37 stycken.
Citera
2022-06-06, 01:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Nu är det öppet och ute på internet att även Carl Gustav M3 är levererat till Ukraina:
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1533579285226827779

Jag gissar (kvalificerad gissning) att det var en del av den batch som inte kommunicerades.

Jag såg en av dessa flasha förbi för ca en vecka sedan i en video men kände att jag kunde vänta med att skvallra om det då både Sverige och Ukraina tydligen la locket på om dessa.

De 100 som Kanada gett bort bör vara gamla M2, men det här är ju M3 så man får anta att de kommer från oss men går ju som sagt inte att bekräfta till 100%

Väldigt bra vapen i good guys hands kan vi bekräfta till 100% iaf.

Wow säker på att den är direkt från oss? Med tandemammo så penetrerar den ALLT existerande pansar! Även T90 framifrån. Den är ostoppobar Enastående. Fy satan va gott att se
Citera
2022-06-06, 01:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vapenfabrikerna går för fullt nu. Ryssland har ingen chans i industrikriget; USA och Europa kan spotta ut mer vapen på en dag än u-landsryssland kan få till på ett år. Det är inte det gamla industri-Sovjet som hade en stor industrikapacitet.

Syns på Saab kursen den har dubblats sen 25e feb och den bara fortsätter uppåt. Sällan man har varit så stolt över svensk industri som nu.
Citera
2022-06-06, 01:30
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Wow säker på att den är direkt från oss? Med tandemammo så penetrerar den ALLT existerande pansar! Även T90 framifrån. Den är ostoppobar Enastående. Fy satan va gott att se

Jag är inte 100 säker. Jag tror att de 100st som Kanada skänkte var rätt gamla. D.v.s M2 antagligen.
Sen har jag inte sett någon annan nation kommunicera att de gett bort sina M3.

Vi vet dock att Sverige genomfört en leverans som inte var publik och att vi vet att vi i Sverige håller på att byta alla våra M2 och M3 mot nya M4 så det är verkligen rimligt att gissa att de kom från oss.

Men omöjligt att säga till 100%.

Otrolig bra vapen i händer på de som är väl drillade på den dock.
Citera
2022-06-06, 01:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag är inte 100 säker. Jag tror att de 100st som Kanada skänkte var rätt gamla. D.v.s M2 antagligen.
Sen har jag inte sett någon annan nation kommunicera att de gett bort sina M3.

Vi vet dock att Sverige genomfört en leverans som inte var publik och att vi vet att vi i Sverige håller på att byta alla våra M2 och M3 mot nya M4 så det är verkligen rimligt att gissa att de kom från oss.

Men omöjligt att säga till 100%.

Otrolig bra vapen i händer på de som är väl drillade på den dock.

Härligt. Hoppas dom fick bra med potenta granater också. Fantastiskt flexibelt vapen också. Om det dyker upp nån bild på svenska instruktioner då kan vi vara säkra. Men det låter ju troligt.
Citera
2022-06-06, 01:38
Medlem
Snapcounts avatar
Hmm..

Har väst missat en kritiskt sanktionsdel ?

US-made parts keep Russia’s artillery firing in Ukraine

It’s utterly unclear why the US has not sanctioned the export of high-tech electronic and optical systems to Russia

https://asiatimes.com/2022/06/us-made-parts-keep-russias-artillery-firing-in-ukraine/

Artikeln är bara tre dagar gammal, så den är färsk..
Citera
2022-06-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Nej men Sovjet fick väl göra mest jobb ändå. USA kom in tämligen sent. Det gjorde de även ww1 och det tjänade de ekonomiskt på båda gångerna i långa loppet. Läser här att typ 7 miljoner sovjetiska soldater dog. 400 000 britter och 400 000 amerikaner. Sen säger vi 500 000 övriga soldater ur det brittiska imperiet också. I Europa. Amerikanerna ville spara liv även om det fanns meningsskiljaktigheter. Officerna drack kanske Whiskey.

Ajabaja, sakta i backarna nu. Den ekonomiska uppgången efter WW1 och WW2 berodde nästan enbart på oljeutvinningen som tog fart rejält efter WW1. Särskilt i Texas, USA. Då gick det mesta till fotogen (engelska kerosene), för belysning, värme och matlagning.
Ännu så drevs det mesta i maskinväg med ånga, och stenkolet/koksen var det viktigaste bränslet alla kategorier.
Först senare så blev oljan viktig som motorbränsle.

Före fotogenet hade man valolja, dvs tran för att ordna med belysningen. Därför pågick valjakten i alla världshaven. Den bivax och stearin man hade att stöpa ljus av räckte på långa väger inte till behovet av ljus på kvällarna.

USA hade tur att ha många duktiga ingenjörer att förbättra oljeutvinningen. Och inte minst kunnandet i kemi och kemisk industri. Som i början kom till stor del ifrån Tyskland, och de tyska universiteten.

I Sovjetunionen däremot stod det mesta nästan still, ända sedan de svenska bröderna Nobel hade varit i Baku och gjort oljeaffärer där, så hade oljeutvinningen stagnerat fullständigt.

USA däremot tog fram många nya uppfinningar för att öka oljeutvinningen kraftigt.
Och Texas var världens största oljeproducent ända in på 1950-talet.

Men britterna i British Petroleum (BP) hittade olja i de arabiska och saudiska öknarna, och började borra där runtom lite överallt i slutet av 1940-talet. Med utrustning från bland annat USA.

En annan mycket viktig faktor angående USAs snabba ekonomiska uppsving berodde till en viss del på att dels var marken billig, och att det var rätt så sällsynt med strejker.
USA tog också fram metoder för att bygga större fartyg snabbare och med mindre antal anställda än något annat land klarade av.

Förhållandena i UK var dock de omvända. WW1 hade medfört en nedgång på hemmaplan och UK hade ett stort antal strejker lite varstans och snart sagt nästan överallt. Det skämtades överallt om de vilda strejkerna i UK.
Och i UK så var marken dyr, osedvanligt dyr.
Det var byråkratiskt svårt att starta nya industrier i UK, medans det i USA kunde göras på en förmiddag innan lunch, typ....
Citera
2022-06-06, 01:56
Medlem
raskenss avatar
Fantastiskt bra film som belyser hur ryssland formades och hur statskorruptionen genomsyrar allt:

https://youtu.be/f8ZqBLcIvw0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in