2022-06-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WasntIt42
Nu har vi alla rabblat upp så många förluster för den "som aldrig förlorar någonting" att det nästan börjar bli pinsamt. Sanningen är att Ryssland faktiskt ALDRIG vunnit någonting ens de gånger de såkallat segrade. Den i särklass sämsta staten på mer eller mindre allt sedan skiten kom till. Hade passat bättre under mongoliskt styre....IDAG!

Edit - jo, de hade världens bästa hockeylag!!!!....Länge leve kasatonov och grabbarna....majorerna menar jag

De har världens största land. De har vunnit många ggr. Jag bara påpekade den gången de förlorade på riktigt och chefen blev avsatt.

Annan viktig förlust senaste 167 åren är första världskriget och de gav upp till Tyskland 1917.
Citera
2022-06-05, 02:20
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryktas lite löst om att det är över 1100+ döda ryssar i Sievierodonetsk fram till för ett par timmar sedan bara idag. Man får nog ta det med en stor skopa salt men fantastiska nyheter om det stämmer

Härligt! Jag tog rykterna för ett par dagar sen om att Ukraina hade lurat in ryssarna i en fälla i Sievierodonetsk med en stor nypa salt. Men det visade sig stämma, ryssarna bekräftade att de stött på oväntat stort motstånd idag.
Citera
2022-06-05, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Nejdå. Men det var Sovjet som drog det kortaste strået. Förintelsekrig på östfronten var det med andra ord. Västfronten hade Röda Korset och ett hyffsat mänskligt uppträdande bland lidandet. Om Tyskland tidigt 1942 hade gjort upp med Stalin och ingått en separatfred med militärstrategiskt tillbakadragna linjer till gamla rysk-polska gränsen, retirerat till Baltikum, Belarus och Ukraina med 1/3 anfallstyrkan kvar nergrävda och sedan 2/3 förflyttade till väst att möta Normandie-anfallet hade det inte helt omöjligt blivit en fruktansvärd massaker på de allierades styrkor någonstans kusten Holland-Belgien-Frankrike.

Är det någon Google-översatt smörja du har hittat bara så där ? Eller är du inte torr bakom öronen och så konstigt avnavlad att du skulle ha fantiserat ihop något sådant själv ?

Molotov-Ribbentrop-pakten undertecknades 23 augusti 1939. Och innefattade bland annat en hemlig uppdelning av Östeuropa i en tysk och en sovjetisk intressesfär.

Bara futtiga nio dagar senare bryter Adolf Hitler sin överenskommelse med Josef Stalin och Sovjetunionens utrikesminister Vjatjeslav Molotov, med att invadera Polen den 1 september 1939. Och sätter därmed hela Europa i brand och i krig. Lite väl snabbt eftersom Joachim von Ribbentrop och Sovjetunionen skulle ha hållit fler möten om uppdelningen.

Sveket var ju så extremt tydligt gjort.
Dessutom tog ju Tyskland så småningom hela Polen.
Ytterligare ett svek mot Sovjetunionen, med att tyska trupper sedan även
gick in på sovjetisk mark.
Molotov-Ribbentrop-pakten fyllde det syfte som Hitler ville ha, nämligen tid och handlingsutrymme att få anfalla Polen ostört, kapa åt sig hela Polen, och dessutom planera anfallet mot Sovjetunionen.
Och var får du det ifrån att Tyskland och Sovjetunionen skulle/borde ha fått till en separatfred tidigt 1942 ?
Tyskland hade ju brutit alla överenskommelser med Stalin sedan Ribbentrop-avtalet.
Tyskland hade inget att erbjuda för en separatfred. Tyskland hade då 1942 tillfogat Röda Armén mycket stora förluster. Och var redan långt inne på sovjetiskt territorium.
Och det hade liksom inte Stalin kunnat acceptera annat än att Tyskland
skulle ha kommit med ett väldigt "astronomiskt sockrat" avtal.

Sådana tankar är bara vilda feberfantasier. Läs på WW2 historia och ritar en tidslinje, så ser du att det hade ju inte hållit.
Visst kan det vara spännande med sådana här: - Tänk om-händelser.
Nåväl nu fanns det inget sådant då.
Tyskland och Hitler var helt inne på linjen att ryssar och slaver var Untermenschen, och skulle förgöras.
Det var ingen hemlighet att Hitler ville ta hela Ryssland/Sovjetunionen.
Så galen var han faktiskt, totalt jävla helgalen alltså.

USA och om Kanada övertalats så hade bägge länderna säkert kunna ställa upp med ännu fler soldater om det hade behövts för att inta Normandie.

Jag förstår inte var man får sådana tankar ifrån att Sovjet och Tyskland skulle ingått en separatfred
just då år 1942 ?

Det här liknar tanken: - Tänk om USA inte använt atombomberna, utan kriget hade dragit ut på tiden, med 10-20 miljoner döda till ?
Vad hade det varit kvar av Japan då ?
Kanske likadant och lika utfattigt som Nordkorea ?

Man kan visst tycka att den sovjetiska Röda Armén borde ha gjort si eller så,, hit eller dit, ditten och datten, hitten och hatten, och väsentligt annorlunda. Men då för Zhukov och Stalin fanns det inget facit hur detta skulle sluta. Ingen hade något facit alls.
Röda Armén stred ju mycket tappert trots de tidvis urdåliga förutsättningarna. De hade ju inte mycket till flygvapen, ändå så lyckades de få mycket gjort med det lilla de hade.
Röda Armén ska minsann ha mycket credd och respekt för sitt självuppoffrande sätt att kriga.

Men dagens ryska armé är inte alls lik WW2s Röda Armé då de mer eller mindre var de sanna kommunisterna som använde ordet "Kamrat" med själ och hjärta, att de lyckades genom att hålla sams slänga ut tyskarna. Till ett mycket högt pris i människoliv, visserligen.
Men då på den tiden så fanns det inga precisionsvapen.
Någon sjukvård fanns knappt heller då.
Penicillinet som bara var nyupptäckt kunde bara användas i begränsad skala de sista krigsåren.

Dagens ryska armé har ingenting av detta i sitt arv, det enda gemensamma är att de tycks vara lika brutala och grymma mot de civila och detta kommer att bli ett mycket svårläkt sår i det moderna Rysslands historia. Om de någonsin kommer över detta svek de har begått mot sig själva,
sin befolkning och sin omgivning.
En förbannelse kommer att vila över Ryssland i många år.
De hemvändande ryska soldaterna kommer troligen många
av dem att ta sig av daga, efter ett tag.

Det finns många andra "Tänk om", tex Tänk om Adolf Hitler blivit en gayikon och Paris blivit världens gayhuvudstad och Hitlerjugend var en förtäckt pedofilorganisation ?
Hur hade världen sett ut då ?
Hade Aftonbladet hyllat Hitler varenda vecka sedan krigsslutet ?

Rysslands anfall mot Ukraina har stora likheter med Japans slaktorgier på civila i IndoKina.
Japan hade också en del mystiska idéer om sin gemensamma historia med Indokina, och att de skulle på något sätt vara "samma folk".
Senast redigerad av NegerStryparen 2022-06-05 kl. 02:51.
Citera
2022-06-05, 02:47
Medlem
Citat:
Ryska attackhelikoptrar använder enligt experter en ovanlig taktik i kriget mot Ukraina, rapporterar*BBC.

Genom att avfyra raketer från en viss position – får attacken en större räckvidd.*

”Förmodligen en defensiv taktik”, skriver BBC-journalisten Chris Partridge.*

I flera videos från ryska försvarsministeriet kan man se hur de ryska piloterna lyfter nosen på helikoptern innan den avfyrar raketer, så att raketerna skjuts högre upp i luften. Den högre vinkeln gör att räckvidden blir större – men samtidigt att precisionen blir sämre.
Troligtvis betyder den längre räckvidden att de ryska helikoptrarna är längre bort och inte vågar sig in i stridsområdet – och därmed befinner sig i försvarsläge.*

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-avslojar-ovanliga-taktiken/

Där ser man...Ryssen befinner sig i försvarsläge.
Citera
2022-06-05, 02:48
Medlem
Citat:
Nu har vi alla rabblat upp så många förluster för den "som aldrig förlorar någonting" att det nästan börjar bli pinsamt. Sanningen är att Ryssland faktiskt ALDRIG vunnit någonting ens de gånger de såkallat segrade. Den i särklass sämsta staten på mer eller mindre allt sedan skiten kom till. Hade passat bättre under mongoliskt styre....IDAG!

Edit - jo, de hade världens bästa hockeylag!!!!....Länge leve kasatonov och grabbarna....majorerna menar jag

Jo har du glömt Ungern år 1956, Prag, Tjeckoslovakien år 1968 och sedan Afghanistan kan man säga ha varit vinster.
I många delar av världen ansågs Sovjetunionen ha vunnit en klar seger över Afghanistan. Den prosovjetiska regeringen i Kabul höll dock inte länge, innan den kollapsade och avsattes.

Bildandet av Sovjetunionen med sina mångas satellitstater kan visst kallas för en (militär) vinst.

Sovjet vann också slaget vid Stalingrad plus belägringen av Leningrad under WW2.
Plus att de ryska trupperna vann slaget vid Poltava mot Sverige och dess
dåvarande fältherre Kung Karl XII.
Plus mot Napoleon förstås.
Citera
2022-06-05, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Din slutledningsförmåga är inget vidare så här sent. Jag förordar som sagt fredssamtal, inte att skicka vapen till folk som uppenbart inte kan använda de
Min slutledningsförmåga mår bra, ditt omdöme gör det inte. Putin är kanske inte den mest pålitliga källan?
Citera
2022-06-05, 03:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Ja, vi kan faktiskt gå ett steg tillbaka till Charlamov och grabbarna, ballet på is... (fiii f-n som de kunde spela vackert !)

Men det var då det, och nu är nu..

Med dagens system så är det för sent för Ryssland, man har inte samma "lås" på dess egna folk som då. För man har fortfarande kontakt med väst (VPN), och har fått smaken på det. Hur det än går i kriget.., så tror jag den första seriösa fredstrevaren ifrån Kreml kommer i höst.

För man kommer inte att fixa vintern, och de vet om det.
Citera
2022-06-05, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Citat:
Ryska attackhelikoptrar använder enligt experter en ovanlig taktik i kriget mot Ukraina, rapporterar*BBC.

Genom att avfyra raketer från en viss position – får attacken en större räckvidd.*

”Förmodligen en defensiv taktik”, skriver BBC-journalisten Chris Partridge.*

I flera videos från ryska försvarsministeriet kan man se hur de ryska piloterna lyfter nosen på helikoptern innan den avfyrar raketer, så att raketerna skjuts högre upp i luften. Den högre vinkeln gör att räckvidden blir större – men samtidigt att precisionen blir sämre.
Troligtvis betyder den längre räckvidden att de ryska helikoptrarna är längre bort och inte vågar sig in i stridsområdet – och därmed befinner sig i försvarsläge.*

https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-avslojar-ovanliga-taktiken/

Där ser man...Ryssen befinner sig i försvarsläge.

Är inte det standard att avfyra så med dom helikoptrarna då, alla videos jag sett gör dom på det sättet iallafall

https://www.youtube.com/watch?v=GAZtxflLq4g

Ukrainsk helikopter i klippet här
Citera
2022-06-05, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Är inte det standard att avfyra så med dom helikoptrarna då, alla videos jag sett gör dom på det sättet iallafall

Om det är standard eller ej kan jag inte svara på, då jag ärligt kan erkänna att krigsteknik är inte min starka sida.
Delade bara med mig av innehållet i artikeln.
Citera
2022-06-05, 03:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Inte standard. Finns andra klipp tidigt ifrån ryskt håll att man kört med detta (Ukraina har inte många helikoptrar). Blir så när man inte dominerar luften och är rädd för fi-luftvärn. Det är en konsekvens utav detta.
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-05 kl. 03:41.
Citera
2022-06-05, 04:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ryssland sa att de bara skulle öva lite vid Ukrainas gräns. Var det sant? Nej

Ryssland sa att de slog ut hela Ukrainas flygvapen och skaffade sig luftherravälde dag 1. Var det sant. Nej

Ryssland sa att Zelensky flytt till Israel med Ukrainas alla miljarder. Var det sant? Nej

Ryssland sa att skeppet Moskva flöt på finfint efter en liten brand. Vad det sant? Nej

Om Ryssland säger någonting betyder det då att det är samma sak som att "det verkar som att" kan appliceras på det ryska påståendet? Nej
Rysland är ett land och kan inte säga saker och du är en idiot som tror på allt du läser i MSM.
Citera
2022-06-05, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, vi kan faktiskt gå ett steg tillbaka till Charlamov och grabbarna, ballet på is... (fiii f-n som de kunde spela vackert !)

Men det var då det, och nu är nu..

Med dagens system så är det för sent för Ryssland, man har inte samma "lås" på dess egna folk som då. För man har fortfarande kontakt med väst (VPN), och har fått smaken på det. Hur det än går i kriget.., så tror jag den första seriösa fredstrevaren ifrån Kreml kommer i höst.

För man kommer inte att fixa vintern, och de vet om det.

Men VPN har nog inte precis nått den ryska allmänheten. Sådana saker diskuteras nog bara hos dessa som bryr sig om sådan säkerhet.
För många år så hade Ryssland flest antal datorer som var smittade med bottar, och det röde sig om miljontals. Ryssarna har inte tagit hårt på säkerheten precis, ändå.

Citat:

Missilens kraftiga flamma får inte störa rotorerna, på grund av att det är mycket turbulens i flamman. Då får de en ojämn dragkraft och helikoptern kan "hicka till".
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in