2022-06-04, 20:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Yoda sger ven ngot annat och det r att Kanobi mrker nr han har hittat Anakin, vilket gr att Anakin ven skulle mrka av Leia som barn.

Hr hnger jag inte riktigt med p vad du menar?

Citat:
Disney har gjort ngra vurpor hr.

Milt uttryckt.
Citera
2022-06-04, 21:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, precis. Eller rent allmnt, nu nr han spenderar s mycket tid tillsammans med henne.

Aha, ok. Hon menar inte att det har med kraften att gra, utan att det r hennes mnniskoknnar-frmga som orsakar det. Fr Reva att brja ifrgastta sig sjlv typ.
Citera
2022-06-04, 21:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
[Jaktscenen med Leia] var bra

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Genuint nyfiken - vad upplevde du var bra med jaktscenen?

Citat:
Den bidrar till berttelsen, vad trodde du den var fr?

Menar du att en scen kan vara dligt filmad och dligt utfrd, men fortfarande bra s lnge den bidrar till berttelsen?
Citera
2022-06-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sant. Men jag vgar nrmast lova att Luke inte kommer vara med mer, frutom en liten del av sista avsnittet.

Det vet vi som sagt inte.

Citat:
Minns inte en kidnappning och efterfljande ventyr, men kommer ihg sin pappas krigshistoria?

Anledningen till varfr Leia blev den hon r var just att hon kmpade bredvid sin fosterfar. Hon vet d givetvis vad som hnde.

Citat:
Fungerar inte. Kollade scenen igen och Yoda sger till och med till Obi-Wan om Anakin:

"Gone the boy you trained is...consumed by Darth Vader is he"

S Obi-Wan mste tro att det finns tv Darth Vader

https://www.youtube.com/watch?v=-S0CE9yAjWs

Fast....

Antingen frsger sig Lukas hr, eller s har vi ngot annat i grningen hos Yoda:
Fr inspelningen visar att Lord Sidion nmner Anakin som Lord Vader.
Yoda dremot nmnder Lord sidion som Lord och Anakin som Darth Vader.

Enligt triologin blir inte Anakin/Lord Vader, Darh Vader frrn han blir omformad. Inspelningen visas ju betydligt tidigare n duellen mellan Kanobi och Anakin.

I duellen mellan Yoda och Sidios inleder Yoda repliken med att han kallar kejsaren fr Darth Sidios, inte Lord.
Yoda vet allts mer n inspelningen. En scen jag lskar, d Yoda stapplar in med stav och ldrig rygg fr att sedan pltsligt kunna veva en saber utan kpp och hoppa runt hur som helst.
https://www.youtube.com/watch?v=iFUs7E8liZU

Nr man tittar igenom scenerna mrker man snart att vissa detaljer r lite udda. Ssom att Palpatine berttar fr Anakin att han r en Sith Lord. Men Anakin br ju ha knt kraften i Palpatine redan nr de pratades vid och ven Windu och andra Jedi-masters hade gjort samma sak. Windu knner av Anakin.
Citera
2022-06-04, 21:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Den var bra och resten av serien med och beskriver hur Obi-Wan har stt och stampat p en punkt i nstan ett decennier och r lite ringrostning s att sga och genom inte utvat nn kraft alls.

Tycker du att det r rimligt med tanke p att hans uppgift var att skydda Luke och sedermera trna honom? Borde han inte hllt sig i hyfsad form?

Citat:
Och all kritik man ger, den r ofta rtt patetiskt har jag insett.
Frestr inte varfr folk inte istllet stter sig in vad de frsker bertta, n att ta ut detaljer ur sitt sammanhang och pst saker som saknar betydelse fr allt med serien.

Det lter som att du inte tycker om kritiken kring VILKEN historia de berttar. Men svitt jag sett s har en stor del av kritiken besttt i ven HUR de berttar historien. Men du ser inget problem med cringiga jaktscener, dligt skdespel, vrdelsa eldstrider, mrkligt beslutsfattande, plot devices, plot conveniences, misslyckad humor, dlig karaktrsgestaltning etc?

Citat:
Jag r hr fr fortstta se Star Wars sagan, och det inser jag vissa inte r fr, utan bara att gnlla.
Och vad de vill uppn r en gta, fr inget de skriver ndrar det bra innehllet i serien.

Hur ska Star Wars bli bttre om ingen sger vad som r fel, menar du? r du njd med vad som helst bara fr att de satt dit en Star Wars-logga?
Citera
2022-06-04, 21:19
Medlem
Citat:
Hr hnger jag inte riktigt med p vad du menar?

Alla kraftknsliga knner av kraften hos varandra. Otrnade kraftknsliga gr inte detta tydligt. Men Alla Jedi och alla Sith br knna av bde Luke och Leia som barn. Det r s de selekterar kraftknsliga barn och det r s dessa inkvisitors har lyckats dda barn som varit kraftknsliga. Eftersom att en del Sith har varit p galor och mten med senatorerna br ngon ha knt Leia.

Det r ju pga denna knsla som Kanobi avsljar bedragaren i episod 2 av denna serie.
Citera
2022-06-04, 21:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det vet vi som sagt inte.

Kom ihg var du hrde det frst.

Citat:
Anledningen till varfr Leia blev den hon r var just att hon kmpade bredvid sin fosterfar. Hon vet d givetvis vad som hnde.

Men en kidnappning vid tiorsldern hade ingen bestende inverkan? Lmnar inte ens ett minne? Lter det rimligt fr dig? Eller lter det som

Citat:
Fast....

Antingen frsger sig Lukas hr, eller s har vi ngot annat i grningen hos Yoda:
Fr inspelningen visar att Lord Sidion nmner Anakin som Lord Vader.
Yoda dremot nmnder Lord sidion som Lord och Anakin som Darth Vader.

Enligt triologin blir inte Anakin/Lord Vader, Darh Vader frrn han blir omformad. Inspelningen visas ju betydligt tidigare n duellen mellan Kanobi och Anakin.

Fel.

Han blir Darth Vader direkt, se hr: https://www.youtube.com/watch?v=Na8IzzFxAOY

Palpatine sger ven att Anakin r "Darth Vader" till Yoda, se hr https://www.youtube.com/watch?v=IMFLWcqei0s
Citera
2022-06-04, 21:23
Medlem
Ess85s avatar
Citat:
Det r ju pga denna knsla som Kanobi avsljar bedragaren i episod 2 av denna serie.

Han heter KENOBI, inte KANOBI
Citera
2022-06-04, 21:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Alla kraftknsliga knner av kraften hos varandra.

Enligt vem? Finns mnga exempel i filmerna nr s inte sker.
Citera
2022-06-04, 21:25
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Trots att han arbetar dagligen inne i stan och har direktlnk till Organa? Man kan dessutom hrleda att han vet om omvrldshndelser eftersom han sger till Jedin p flykt att imperiet har vunnit, att det inte r lnt att kmpa.

Disneys officiella frklaring blir vl att en Jawa stal Obi-Wans wifi
Ok, helt jvla logiskt kanske det inte r. Men jag tnker att Obi-Wan insg att skiten trffat flkten s rejlt efter revenge of the sith att han redan dr korade imperiet som vinnarna.

Och kanske Vader inte var s synlig/knd bland vanligt folk d?
En annan sak jag tnker p r den drna officeraren som hnar Vader i A new hope med att kalla kraften fr ngot i stil med "hokus pokus" och verkar bli lite frvnad ver att kraften faktisk existerar.
Kanske r det lite s med Vader i serien med? Att imperiet frsker kra lite orwellsk policy. Fokus ska inte vara p hjdarna ssom Palpatine och Vader. De ska hrska i det frdolda. Kanske Inquisitorna r de som ska synas mer bland folk.

Ja, jag vet Vader kukar ur som fan i senaste avsnittet s teorin faller redan dr lite..men vafan

Edit. Scenen (och officeraren misstror inte kraftens existens helt som jag mindes det)https://youtu.be/YnNSnJbjdws
Senast redigerad av Man-At-Arms 2022-06-04 kl. 21:36.
Citera
2022-06-04, 21:39
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Na8IzzFxAOY[/url]

Palpatine sger ven att Anakin r "Darth Vader" till Yoda, se hr https://www.youtube.com/watch?v=IMFLWcqei0s

Lyssna igen p den frsta videon. Han ger Anakin erbjudandet och sedan sger han "a powerfull Sith you will become". Han r allts inte Sith Lord och kan inte bli det nnu om vi skall flja tv-mstarregeln.
Citera
2022-06-04, 21:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ok, helt jvla logiskt kanske det inte r. Men jag tnker att Obi-Wan insg att skiten trffat flkten s rejlt efter revenge of the sith att han redan dr korade imperiet som vinnarna.

Och kanske Vader inte var s synlig/knd bland vanligt folk d?

Det r ju typ s man fr tnka om man vill att det ska hnga ihop. Personligen r jag inte beredd att gra det fr Disney, grnsen r liksom ndd fr lnge sen. Om de faktiskt hade producerat bra grejer s hade verseendet med sdan problem kat, men de slpper verkligen bara en massa politiserat skrp numera.

Citat:
En annan sak jag tnker p r den drna officeraren som hnar Vader i A new hope med att kalla kraften fr ngot i stil med "hokus pokus" och verkar bli lite frvnad ver att kraften faktisk existerar.

Man fr vl frmoda att Vader inte strp ngon vid varje mte, s en officerare som inte sett kraften brukas live knde sig vl safe

Citat:
Kanske r det lite s med Vader i serien med? Att imperiet frsker kra lite orwellsk policy. Fokus ska inte vara p hjdarna ssom Palpatine och Vader. De ska hrska i det frdolda.

Lite dumt fr Palpatine att kalla sig "kejsare" och hans rike fr "kejsardme" om han inte vill dra uppmrksamhet till sig. I episod 4 avskaffar han till och med parlamentet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in