2022-06-04, 17:46
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Barnafödandet ser så ut i hela väst och det är därför vi importerar nya "slavar" och konsumenter. Ta en titt på en del av våra ungdomar och dom vill inte heller stanna kvar i vår lilla ankdam för det finns mer pengar att tjäna på andra sidan pölen.

Det sker ingen större flykt från Ryssland och med vårt hat så minskar det ännu mer. Ta en titt på Ukraina också där miljoner var i andra länder och jobbade redan innan invasionen. Varför inte se på flykten av ungdomar från baltstaterna som nu försatt sig i ett svårt ekonomiskt läge.

Både Ryssar, Vitryssar och Ukrainare ser bistra ut men är ofta varm och lyckliga därinne har jag märkt på mina resor. Dom är arbetsamma och är ofta välutbildade, intellektuella och det kan vi inte anklaga EU:s eller USA: befolkning att vara. Just ryssen går det ingen nöd på utan dom tjänar mer pengar än på mycket länge på grödor, gas och olja så folket där har varit med om betydligt värre umbäranden, sådant som vi snart för se ekonomiskt här i väst. Ukraina tappade tyvärr redan 2014 sin ekonomiska utveckling då dom klippte banden och industrisamarbetet med Ryssland och det blir knappast bättre nu. Du kan med andra ord förvänta dig en stor flykt av välutbildade Ukrainare i framtiden. Många av kvinnorna och barnen har redan dragit och sen väntar vi på männen.

Väl rutet, kamrat!

Ingenting är starkare än anekdoter om ”mina resor” och liknande. Själv använder jag ofta ”de nära vänner jag har” (som referens till random konton på Twitter).

Det behövs motstånd mot fakta som att Rysslands BNP/capita nästan halverats de senaste 10 åren, att HDI avstannat och att den globala konkurrenskraften faller. Fler anekdoter, men lägg gärna till generella formuleringar om BRICS, nya allianser och liknande.

1,2,3,4… Kampen går vidare!

Med vänlig hälsning,

Slavic Brother of Mu Mu
Justified Ancient Liberation Zulu
Citera
2022-06-04, 17:52
Medlem
Citat:
Du känner med andra ord inte till Ryssland. Det är ingen idé att jag förklarar men ta en funderare på varför Ryssland klarar dessa extrema sanktioner.
Jävla skitsnackare, läs mitt inlägg en gång till!

Nej de kommer att gå under av sanktionerna. En stor del av Rysslands industri står redan stilla!
Är du en av dem som tror att genom att Ryssland fyller sin kassa därmed mår nationalekonomiskt bra?
Vad har utvecklats i Ryssland? Berätta!
Senast redigerad av Arccosinus 2022-06-04 kl. 18:00.
Citera
2022-06-04, 17:55
Medlem
Jag såg på brittiska nyheter igår att Storbritanien utbildar ukrainska instruktörer på ett mycket avancerat raketartilleri, nämligen MRLS M270 missile system. Missilierna är avsedda att kunna skjutas upp till 8 mil om jag uppfattade det rätt. Fordonen som bär systemet ser mycket trevliga ut och lätta att hantera.

Om jag får tro, utanför moskén, kan detta system bli ett triumfkort i slutet av augusti. Jag kan inte tänka mig att Ryssland på något sätt kan hindra leveranserna.

Men jag tror också att några Suzana 155 mm vanligt artilleri från Slovakien kan bli bra ersättning för dom gamla pjäser från sovjet-tiden som slås ut peu an peu.
Citera
2022-06-04, 17:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Vilken hysteri det måste vara hos försvaret då man måste slåss tills sista man, kvinna och barn. Vem ska vi dö för, den rike? Finns det någon ände för dig, jag menar när ska man ge sig om man är slagen? Många länder i Europa lade ner vapnen under andra världskriget för att skona landet och dess befolkning. Inget fel med det utan det är smart istället för att lägga landet i ruiner och få en mindre befolkning för att sen i generationer leva i armod. Man kan slåss en annan dag. Man får väl hoppas att du inte har samma inställning då det gäller fotboll och att då domaren blåser av matchen så är det över, det är ju ingen mening i att plåga ihjäl spelarna för nöjes skull då man kan få en revansch nästa gång man möts.

Grejen är att det ska kosta mer än det smakar och är avskräckande. Precis samma funktion som Natomedlemsäskap.
Citera
2022-06-04, 17:58
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig helt.
Sanktioner mot Ryssland har skapat världens idag starkaste allians Kina-Ryssland.
Politiker i Väst har begått sitt livs misstag, när man trott sanktioner skulle knäcka den ryska ekonomin och militären.
Den ryska exporten är precis tvärtom, mer lönsam än någonsin i historien!
Exakt! Glöm inte alliansen mellan Ryssland och Angola. Angola kommer köpa minst en T-72:à när kriget är över.
Citera
2022-06-04, 17:58
Medlem
Citat:
Barnafödandet ser så ut i hela väst och det är därför vi importerar nya "slavar" och konsumenter. Ta en titt på en del av våra ungdomar och dom vill inte heller stanna kvar i vår lilla ankdam för det finns mer pengar att tjäna på andra sidan pölen.

Det sker ingen större flykt från Ryssland och med vårt hat så minskar det ännu mer. Ta en titt på Ukraina också där miljoner var i andra länder och jobbade redan innan invasionen. Varför inte se på flykten av ungdomar från baltstaterna som nu försatt sig i ett svårt ekonomiskt läge.

Både Ryssar, Vitryssar och Ukrainare ser bistra ut men är ofta varm och lyckliga därinne har jag märkt på mina resor. Dom är arbetsamma och är ofta välutbildade, intellektuella och det kan vi inte anklaga EU:s eller USA: befolkning att vara. Just ryssen går det ingen nöd på utan dom tjänar mer pengar än på mycket länge på grödor, gas och olja så folket där har varit med om betydligt värre umbäranden, sådant som vi snart för se ekonomiskt här i väst. Ukraina tappade tyvärr redan 2014 sin ekonomiska utveckling då dom klippte banden och industrisamarbetet med Ryssland och det blir knappast bättre nu. Du kan med andra ord förvänta dig en stor flykt av välutbildade Ukrainare i framtiden. Många av kvinnorna och barnen har redan dragit och sen väntar vi på männen.

Det kommer dock att ske stora investeringar i Ukraina, så arbetskraften kommer tillbaka. Trots allt så har Scholtz pengarna även om han saknar pengar till sin egen håroperation. EU kommer tyvärr att tröttna på Ungern och Ukraina blir den nya kelgrisen. Men observera jag är ingen EU-vän, det är bara det att Ryssland ändrade pjäserna och förstörde allt.
Citera
2022-06-04, 17:59
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Exakt! Glöm inte alliansen mellan Ryssland och Angola. Angola kommer köpa minst en T-72:à när kriget är över.

Tyvärr, våra fina T-72: or börjar ta slut, men det finns ett gäng bättre begagnade T-64: or om det kan intressera?
Citera
2022-06-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Håller med dig helt.
Sanktioner mot Ryssland har skapat världens idag starkaste allians Kina-Ryssland.
Politiker i Väst har begått sitt livs misstag, när man trott sanktioner skulle knäcka den ryska ekonomin och militären.
Den ryska exporten är precis tvärtom, mer lönsam än någonsin i historien!
Ytterligare en som där nationalekonomi, orsak och verkan inte var favoritsporterna i skolan.
Ryssland och Kina är verkligen inte nära, i veckan stoppade Kina Rysslands stulna flygplansflotta att flyga över Kina.
Vad innebär det för Ryssland att exporten av olja och gas (inte exporten generellt dumskalle) går bra?
Vad ska man göra med inkomsterna? Vad ska man köpa menar du? Vad ska man investera i?
Citera
2022-06-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kommer dock att ske stora investeringar i Ukraina, så arbetskraften kommer tillbaka. Trots allt så har Scholtz pengarna även om han saknar pengar till sin egen håroperation. EU kommer tyvärr att tröttna på Ungern och Ukraina blir den nya kelgrisen. Men observera jag är ingen EU-vän, det är bara det att Ryssland ändrade pjäserna och förstörde allt.

Sätt till de enorma investeringarna väst gjort i ryssmongolien så är ukraina ett billigt, sunt och mycket lönsamt projekt att stötta för eu.

Ser fram emot att resa till krim på semster om ett par år.
Citera
2022-06-04, 18:30
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Modig kille som bara går in och börjar sätta eld på allt!

Jag hörde också att Kadyrov nu rekryterar soldater sina trupper från andra delrepubliker i Ryssland. Inga fler tjetjener vill åka till Ukraina!

Var "hörde" du det frågar jag nu det för andra gången?
Citera
2022-06-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ytterligare en som där nationalekonomi, orsak och verkan inte var favoritsporterna i skolan.
Ryssland och Kina är verkligen inte nära, i veckan stoppade Kina Rysslands stulna flygplansflotta att flyga över Kina.
Vad innebär det för Ryssland att exporten av olja och gas (inte exporten generellt dumskalle) går bra?
Vad ska man göra med inkomsterna? Vad ska man köpa menar du? Vad ska man investera i?

Att Ryssland beslagtar egendom från Väst i Ryssland är inte det minsta märkligt.
Precis som man gladeligen konfiskerar ryska tillgångar här.

Men du har alldeles rätt i att det är svårt för Ryssland handla för alla sina exportinkomster på kort sikt.
Exporten från EU har t.ex. redan minskat med ca 70 %, och kommer säkert minska ytterligare.
Men Kina har garanterat resurser att ersätta den ryska importen från EU inom ett halvår eller så.
Citera
2022-06-04, 18:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det är imponerande vilken alternativ verklighet man kan skapa för sig själv om man är tillräckligt ideologiskt motiverad.

De ”baltstater som försatt sig i ett svårt ekonomisk lägr” enligt dig har samtlige väsentligt högre levnadsstandard än Ryssland. Estland har mer än dubbelt så hög BNP/capita, helt utan gas eller oljetillgångar. Samma sak med resten av forna WP: sampliga länder har vänt sig mot EU efter de slapp den ryska stövelklacken, och det har betalat sig genom högre levnadsstandard. Polen har t.ex. 50% högre BNP/capita än Ryssland.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Notera att dessa skillnader i levnadsstandard rådde innan de omfattande sanktionerna som Ryssland nu kommer att få njuta av i åratal, kanske decennier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in