2022-06-04, 05:48
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJay97
Han spelade väldigt ofta World Of Tanks vill jag minnas
World of Tanks är ju "mördarspelet" för de med lite knepig personlighet...

Kim i "Boden fallet" spelade väl också world of tanks har jag för mig.
Citera
2022-06-04, 05:54
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
"Schizoid personlighetsstörning är en differentialdiagnos till vissa psykossjukdomar, däribland schizotyp störning, schizofreni (varav namnet) samt Aspergers syndrom. Den har med andra ord vissa gemensamma drag med dessa tillstånd. Tillsammans med bland annat paranoid personlighetsstörning kännetecknas störningen av ett vad omgivningen kan uppfatta som udda och excentriskt beteende"

Aspergers(autism) har mycket svårt med sociala samspelet.
Vi får även tänka på att "diagnosen" blev satt på 90-talet när det var mer "inne" med dylika diagnoser, det var en tid av bortträngda minnen och personlighets klyvning och liknande, stora delar av psykiatrin trodde ju på att dessa diagnoser var fullt legit på den tiden, att diagnostisera med aspbergers var relativt nytt begrepp inom psykiatrin i mitten på 90-talet.

Har svårt att se att man skulle sätta en dylik diagnos idag, tycker personligen att det skriker spektrat/aspbergers om hur han beter sig. Klassiskt hur människor med en dylik diagnos kan bete sig.
Citera
2022-06-04, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
det kan ju knappast varit planerat med tanke på att mordet skedde ett stenkast från hans hem. är det otänkbart att han fick ett "anfall" just då när han var ute och promenerade?

dessutom är det få som diskuterar hur fan (med tanke på att det rör sig om ett sexualmord) han fick ståkuk utomhus, i en skogsglänta, i 20 minus, mitt i vintern
Du överskattar IQ hos mördare med bevisat svag förmåga att se konsekvenserna av sina handlingar, och med en sexualdrift starkare än förståndet.

Kan mycket väl ha varit planerat, med de förutsättningarna.
Citera
2022-06-04, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Vad är det för psykisk störning du tänker på vars symptom innefattar att man begår ett mord och sedan går runt och hoppas att mordanfallet inte drabbar en igen likt ett epilepsianfall?
Låg IQ är en utmärkt förklaring till det där, kombinerat med psykisk störning som kan vara relaterat till andra problem med hjärnan.
Citera
2022-06-04, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayJay97
Han spelade väldigt ofta World Of Tanks vill jag minnas, filmer och serier och dylikt har jag inte den blekaste över, kan inte lämna info där tyvärr, vet tyvärr inte vad han har för nickname eller avatarbilder på spelkonton, vill minnas att jag har snackat med han på discord kan kolla upp det..

Ja, jag har varit hem till honom, det var ingenting jag reagerade över hemma hos honom, välstädat var det vill jag minnas, det jag dock la märke till var att han inte hade någon soffa i vardagsrummet utan det var ett skrivbord i vardagsrummet med dubbla skärmar och en stor gamingdator, brevid där hade han en arbetsbänk, har ett stort intresse för teknik och vill laga saker, löda etc…. Det är väl det jag kan minnas så gott minnet blickar tillbaka.
Tack för info.
Har många frågor, det går inte att skicka pm till dig, du behöver göra 50 inlägg först..

Visste du om vem han var? Dvs Malinmordet?

Har du någon bild på honom?

Drack han? Tänker på dubbelmordet i Linköping, där mördaren drack en massa sexpack med öl...
Citera
2022-06-04, 07:14
Avslutad
I hemmet så delade Olof och modern rum. Det var ett rum med Olofs dator och moderns skrivbord/hörna.

Mamman hade stenkoll på sin lille Olle och skickade ut honom på rastning, för att han tillbringade sin tid datorn.

Att hon skulle vara ovetandes om alla knivar, dockor, porr, teckningar på utsatta kvinnor osv, är inte troligt.

Jag tror hon visste precis, en sån som snokar igenom allt. Noll privatliv.
Incestförhållande är inte otroligt, med tanke på vad som framkommit.
Mors lilla Olle🫂👩‍👦

Det borde göras en ny RPU på Olof
Citera
2022-06-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
I hemmet så delade Olof och modern rum. Det var ett rum med Olofs dator och moderns skrivbord/hörna.

Mamman hade stenkoll på sin lille Olle och skickade ut honom på rastning, för att han tillbringade sin tid datorn.

Att hon skulle vara ovetandes om alla knivar, dockor, porr, teckningar på utsatta kvinnor osv, är inte troligt.

Mors lilla Olle🫂👩‍👦

Ja jag håller med, tror hon visste han var skyldig.

Indirekt skyller Olof även på mamman då han efter polisförhöret säger till henne: ”Varför skulle Du tvinga mig gå just då”.

Mamman säger också att det finns många knivar i hemmet att hon inte har koll på alla och att hon är uppväxt med att bära kniv.

Dessutom framgår att både mamman och äldsta dottern C0rnelia såg efter Olof på ett onaturligt sätt med att kontrollera och styra upp hans tillvaro.

Kan misstänka familjen gjort det ända sen dess. En välbevarad familjehemlighet.
Citera
2022-06-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanLeg
det kan ju knappast varit planerat med tanke på att mordet skedde ett stenkast från hans hem. är det otänkbart att han fick ett "anfall" just då när han var ute och promenerade?

dessutom är det få som diskuterar hur fan (med tanke på att det rör sig om ett sexualmord) han fick ståkuk utomhus, i en skogsglänta, i 20 minus, mitt i vintern

I detta fallet tror jag inte det bara var ett ”anfall” utan mamman triggar OH när hon (igen) avbryter han mitt i datorn och slänger ut honom. (Hur mycket frustration ligger och pyr i honom?)

Han blir avvisad (igen) av Malin som säkert upplever honom som gåpåig och obehaglig och därefter rinner bägaren över för honom.

Hon blir ett lätt offer-skärrad, rädd, personlighet underlägsen honom.

I detta tror jag han fick utlösning av makten att hävda sin dominans genom att kontrollera, tortera och döda henne. Tvivlar på att det överhuvudtaget var någon penetrerande sexakt.

Inte helt otänkbart att han får okontrollerad utlösning i byxorna i sin maktfullkomlighet och därefter hamnar spermier på handen/fingrarna, om han kliar eller torkar sig typ, som han sen avsätter i mindre mängd på byxknappen.

Nu är det bara mina spekulationer kring det hela men många känner säkert igen MO från andra fall.
Citera
2022-06-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Vi får även tänka på att "diagnosen" blev satt på 90-talet när det var mer "inne" med dylika diagnoser, det var en tid av bortträngda minnen och personlighets klyvning och liknande, stora delar av psykiatrin trodde ju på att dessa diagnoser var fullt legit på den tiden, att diagnostisera med aspbergers var relativt nytt begrepp inom psykiatrin i mitten på 90-talet.

Har svårt att se att man skulle sätta en dylik diagnos idag, tycker personligen att det skriker spektrat/aspbergers om hur han beter sig. Klassiskt hur människor med en dylik diagnos kan bete sig.

Ja personligen ger jag oftast inte mkt för psykologer och deras diagnoser, i synnerhet inte när det gäller brottslingar för dom är i en position där dom oftast vill försöka utnyttja diagnoser för att förminska eller helt komma undan ansvar för sina handlingar och hittar därför oftast på en massa saker för att förstärka den bilden.

Nu visar ju Olof bevisligen tydliga tecken på just autismspektrum problematik så dom var ju i rätt riktning iaf med den bedömningen.

Tyvärr tror jag att själva rättegången kommer att bli rätt antiklimaktisk, han lär nog hålla igen truten och domen kommer att komma som resultat av dom tidigare kända indicierna och DNA matchningen, friad har jag otroligt svårt att se att han kan bli den här gången.
Citera
2022-06-04, 14:19
Medlem
Zootiss avatar
Citat:

Mors lilla Olle🫂👩‍👦

Vill protestera en liten smula här, till 99.9% hade modern eget sovrum. Olle delade inte med någon annan.
Citera
2022-06-04, 14:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida

Det heter inte Asperger längre heller.
Självklart har han en personlighetsstörning.
Eftersom han våldtog och knivmördade en ung tjej.
En äkta sadist och blivande seriemördare.
Citera
2022-06-04, 14:33
Medlem
Citat:
Tack för info.
Har många frågor, det går inte att skicka pm till dig, du behöver göra 50 inlägg först..

Visste du om vem han var? Dvs Malinmordet?

Har du någon bild på honom?

Drack han? Tänker på dubbelmordet i Linköping, där mördaren drack en massa sexpack med öl...

Ojdå, det hade jag ingen aning om att man måste göra 50 inlägg först men tack för infon!

Ja, det gjorde jag, har sett det där programmet som visades för flera år sedan med Bosse och Mark där de granskade olika fall och åkte till olika orter för att prata med gärningsmännen, vill minnas att Olof inte ville bli filmad och prata med de då. Jag visste exakt vad han var misstänkt för men man gick inte runt och tänkte på det dagligen.

Jag hade en bild förut på min gamla telefon, såvitt jag vet så är han nykterist. Han dricker mycket coca cola och energidrycker men ingen alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in