2022-06-04, 06:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ukraina har pressat tillbaka ryssen under natten och tagit tillbaka delar av sieverodonetskt
Citera
2022-06-04, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Bra då hörs vi om ett tag. Nu ryker ju krim snabbare än donbass men ändå ett tag tills vi kommer dit men vi parkerar diskussionen.
Varför då?

Anledningen till att jag säger att ryssarna går mot en militär seger är helt enkelt för att de har största armén i världen efter USA. Det är inte konstigare än så. De kan sätta in de resurser som krävs och jag kan inte se att man skulle begränsas av något vare sig av resurser eller opinion hemmavid.

Men vem som står som vinnare eller hur världen ser ut efter det är mer oklart. Jag ser bara en säker vinnare och det är Kina och möjligtvis MIC i USA.

Jag tror ingen inbillar sig att Ukraina ensam skulle kunna avgå med en militär seger över Ryssland och framförallt inte hota ryskt territorium av någon betydelse. De hade dock kunnat vinna något i detta och troligtvis var planen följande. Om man hade förkommit ryssarna och inlett ett blixtanfall mot Donetsk och Luhansk skulle utsikterna att lyckas återta områden varit stora med den stora militära styrka man mobiliserat vid gränsen. Visserligen skulle ryssarna kunnat slå tillbaka men det hade varit meningslöst. När Ukraina väl hade återtagit områdena och de flesta invånarna flytt eller dödats skulle det ha varit en enorm förlust för Ryssland för att inte tala om hur mycket stryk Putin skulle få politiskt. Hans position och inflytande skulle kraftigt försvagats och frågan är om han hade överlevt detta.

Jag är övert5ygad om att detta var planen men nu förekom Putin allt som alla vet.

Jag vet också hur Ryssland kan vinna detta s.a.s. Hur de kan uppnå sina mål som man satte på pränt före jul. Men det tar vi en annan gång.
Citera
2022-06-04, 07:22
Medlem
hashs avatar
De flesta krig tar slut vintertid, så jag antar att det blir samma sak denna gång.
Förhoppningsvis är det ryssen som får ge sig med dålig motivation.
Citera
2022-06-04, 07:42
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Undersökning av nerskjuten ukrainsk SU 25 i Kherson-regionen.

https://youtu.be/WGeBtl7eHvM
Citera
2022-06-04, 07:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina har pressat tillbaka ryssen under natten och tagit tillbaka delar av sieverodonetskt
Har du drömt eller är du på plats?
Citera
2022-06-04, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
men kom igen..

sovjetunionen upphörde 1991, det innebar att det bor ryska medborgare i stater/republiker utanför nuvarande ryssland, de valde ryskt medborgarskap., kan tänka mig dubbelt medborgarskap. kända citatet här från västerlänsk media är att putin tyckte att detta var det jobbigaste då sovjet föll... att han har x antal miljoner ryska medborgare som bor utomlands... som han är ansvarig för.

har du inte förståndskapacitet över detta kanske du bara skall lyssna?

Jag tycker du ska skärpa dig. Putin har inte ansvar för medborgare som bor utomlands. Han har ansvar för att låta sina medborgare bo i landet de har medborgarskap i, om de inte trivs i landet de bor i. Han har även visst ansvar för att hjälpa dem att komma hem, om det är svårt att resa. Men han har inget ansvar för medborgare som frivilligt bor utomlands.

Dessutom blandar du ihop etnicitet och medborgarskap. Det fanns inga ryska medborgarskap före 1991, då var man medborgare i Sovjet. De som 1991 inte blev medborgare i respektive land de bodde i blev antingen statslösa eller så kunde de naturligtvis söka medborgarskap i något annat land. Dubbla medborgarskap, visst, men knappast alla 17% eftersom det ryska medborgarskapet rimligen måste sökas individuellt om man inte var bosatt i Ryssland vid statens bildande. Men den "demokratiske" Putin kanske har infört en lag om att alla av ryskt ursprung automatiskt får medborgarskap?

Men nu ska du få förklara något. Om nu dessa 17% är ryska medborgare (och inte har dubbla medborgarskap som är godkända enligt ukrainsk lag), hur kommer det sig då att de uppenbarligen röstat i ukrainska presidentval? Ukraina skulle alltså vara väldens enda stat där utlänningar får välja president. Intressant. Det hade jag ingen aning om. Janukovich kanske också var rysk medborgare? Vilken otroligt liberal författning Ukraina måste ha om utländska medborgare kan bli president. Zelensky är rysktalande, så är han rysk eller ukrainsk medborgare?
Senast redigerad av Auric 2022-06-04 kl. 08:34.
Citera
2022-06-04, 08:24
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du drömt eller är du på plats?

https://www.youtube.com/watch?v=4oqhdnRiqSM

Nu kommer du att förneka det och säga att det är en otillförlitlig källa. Men jag har full förståelse att du inte vill förstå. Tar emot att erkänna sanningen.
Citera
2022-06-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
som sagt.. göran person, tsunamikatastrofen 2004, vilken ansvar var det att föra hem svenska medborgare. vilken och vem fick kritik?

klart som fan att en stats ledare har ansvar för sina medborgare utomlands.. om inte kan vi ju lägga ner ambassader och konsulat.
du vet inte vad du talar om.

Skärp dig. De var svenska medborgare, ja. Men de var inte sedan före födseln bosatta i Thailand. De var där på semester.
Citera
2022-06-04, 08:27
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Sieverodonetskt är i princip bara en grushög, Ukraina använder den som en honungsfälla.
De retirerar och anfaller om vartannat för att döda så många ryssar som möjligt.
Citera
2022-06-04, 08:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Sieverodonetskt är i princip bara en grushög, Ukraina använder den som en honungsfälla.
De retirerar och anfaller om vartannat för att döda så många ryssar som möjligt.
En karta på hur det ser ut.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1532972723407933441
Citera
2022-06-04, 08:39
Bannlyst
Don't shot the messenger! Det är CNN som rapporterar:

Russia will likely control all of Luhansk within two weeks, UK intelligence says
"Russia controls over 90% of Luhansk Oblast and is likely to complete control in the next two weeks. Russia has achieved these recent tactical successes at significant resource cost, and by concentrating force and fires on a single part of the overall campaign."
https://www.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-06-03-22/h_db0f31088f31548b6f7f6d9efe35b3ed

Då kan vi räkna med minst tre veckor. Hursomhelst så signalerar detta ett skifte i utsikterna tror jag:

Western allies meeting regularly to game out potential framework for Ukraine ceasefire as war hits 100th day
Staring down the prospect of an extended stalemate in Ukraine, the US and its allies are placing a renewed emphasis on the need for a negotiated settlement to end the war as the conflict grinds into its 100th day with no clear victory in sight for either side.

US officials have in recent weeks been meeting regularly with their British and European counterparts to discuss potential frameworks for a ceasefire and for ending the war through a negotiated settlement, multiple sources familiar with the talks told CNN. Among the topics has been a four-point framework proposed by Italy late last month. That framework involves Ukraine committing to neutrality with regard to NATO in exchange for some security guarantees, and negotiations between Ukraine and Russia on the future of Crimea and the Donbas region.

Ukraine is not directly involved in those discussions, despite the US commitment to "nothing about Ukraine without Ukraine." US and Ukrainian officials said the US has not been pressuring Ukraine to commit to a certain plan or directly pushing them to sit down with the Russians.
https://edition.cnn.com/2022/06/03/politics/ukraine-100-days-western-allies-regular-meetings-potential-ceasefire/index.html

Jag börjar nog luta mig åt att kriget i Ukraina går mot ett oväntat slut ganska snart faktiskt.

Hoppas jag framförallt.
Citera
2022-06-04, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Honungsfälla vet du vad en honungsfälla är

Du menar att ukrainska soldater lockar Ryssar med romantiska relationer i staden och efter kärleksstunden attackerar dom

Är dom ukrainska soldaterna klädda i kvinnokläder och är det order från dvärgen zelensky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in