Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
men kom igen..
sovjetunionen upphörde 1991, det innebar att det bor ryska medborgare i stater/republiker utanför nuvarande ryssland, de valde ryskt medborgarskap., kan tänka mig dubbelt medborgarskap. kända citatet här från västerlänsk media är att putin tyckte att detta var det jobbigaste då sovjet föll... att han har x antal miljoner ryska medborgare som bor utomlands... som han är ansvarig för.
har du inte förståndskapacitet över detta kanske du bara skall lyssna?
Jag tycker du ska skärpa dig. Putin har inte ansvar för medborgare som bor utomlands. Han har ansvar för att låta sina medborgare bo i landet de har medborgarskap i, om de inte trivs i landet de bor i. Han har även visst ansvar för att hjälpa dem att komma hem, om det är svårt att resa. Men han har inget ansvar för medborgare som frivilligt bor utomlands.
Dessutom blandar du ihop etnicitet och medborgarskap. Det fanns inga ryska medborgarskap före 1991, då var man medborgare i Sovjet. De som 1991 inte blev medborgare i respektive land de bodde i blev antingen statslösa eller så kunde de naturligtvis söka medborgarskap i något annat land. Dubbla medborgarskap, visst, men knappast alla 17% eftersom det ryska medborgarskapet rimligen måste sökas individuellt om man inte var bosatt i Ryssland vid statens bildande. Men den "demokratiske" Putin kanske har infört en lag om att alla av ryskt ursprung automatiskt får medborgarskap?
Men nu ska du få förklara något. Om nu dessa 17% är ryska medborgare (och inte har dubbla medborgarskap som är godkända enligt ukrainsk lag), hur kommer det sig då att de uppenbarligen röstat i ukrainska presidentval? Ukraina skulle alltså vara väldens enda stat där utlänningar får välja president. Intressant. Det hade jag ingen aning om. Janukovich kanske också var rysk medborgare? Vilken otroligt liberal författning Ukraina måste ha om utländska medborgare kan bli president. Zelensky är rysktalande, så är han rysk eller ukrainsk medborgare?