2022-06-04, 00:30
  #160861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Chefen för ryssarna i Ukraina har fått sparken, nu blir vice försvarsministern chef. https://twitter.com/KyivIndependent/status/1532728435939975168
Snart är tåget fullt som avgår till Gulag.
Inte konstigt att fanskapet står utan manskap.
Precis som Stalin hade ihjäl miljoner av sina egna medborgare så följer Putin i hans spår och gör exakt detsamma.
Citera
2022-06-04, 00:32
  #160862
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
men kom igen..
sovjetunionen upphörde 1991, det innebar att det bor ryska medborgare i stater/republiker utanför nuvarande ryssland, de valde ryskt medborgarskap., kan tänka mig dubbelt medborgarskap. kända citatet här från västerlänsk media är att putin tyckte att detta var det jobbigaste då sovjet föll... att han har x antal miljoner ryska medborgare som bor utomlands... som han är ansvarig för.
har du inte förståndskapacitet över detta kanske du bara skall lyssna?

Ingen utan viljelösa slavar bryr sig om vad Putin tycker är jobbigt. Vi bryr oss om att krossa Putin och hela hans onda regim. Vi vill att han skall tycka livet är så jobbigt som möjligt, så jobbigt att han avslutar sitt eget liv i sjukdom, rädsla, och ensamhet. Allt Putin tycker är jobbigt är per definition bra.
Citera
2022-06-04, 00:33
  #160863
Medlem
slaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kanske blir det så? Vi får väl "ses" igen på FB och utvärdera i november?
Din beskrivning ovan skulle lika kunna gälla för medelklassen i Sverige, Tyskland eller Italien när hyperinflation slår till..


Varför skule sveriges riksbank tappa kontrollen över inflationen?
Varför skulle vi och tyskland få hyperinflation, EUs 2 kanske starkaste ekonomier.

Sverige gör inte ens budgetunderskott i dagsläget.
Jag har svårt att se vi skulle behöva låna säg 3000 miljarder.
Citera
2022-06-04, 00:37
  #160864
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, de lär ha återerövrat någon del. Men det är ingen idé för Ukraina, att, nu återerövra och försöka återerövra, och hålla, hela staden. Ukraina har ju utmärka, höglänta försvarsställningar bakom en flod nedanför Siverdonets.

Så istället för att försöka återerövra, hela staden och sedan bli bortskjutna av ryskt artilleri så får Ukraina locka in ryssarna i staden och skjuta bort dem ifrån sina utmärkta försvarsställningar och kanske locka ryssarnas infanteri, som de har ont om, att gå i närstrid med de ukrainska styrkorna, så att de ryska, oftast oprecisa artilleriet inte kan ingripa. Jag tycker att Ukraina utnyttjar Putlers fixering vid just Siverdonetsk på ett alldeles utmärkt sätt!

Läskigt hur historien upprepar sig. Det här är samma visa som den när Hitler (den förste) skulle erövra Stalingrad till varje pris. Det var förvisso en industristad men utan egentligt strategiskt värde. Det kostade honom en hel armé.

När nu Hitler-den-andre lägger sig i militära operativa beslut så har vi receptet på totalt haveri…
__________________
Senast redigerad av JymdKjam 2022-06-04 kl. 00:41.
Citera
2022-06-04, 00:38
  #160865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen utan viljelösa slavar bryr sig om vad Putin tycker är jobbigt. Vi bryr oss om att krossa Putin och hela hans onda regim. Vi vill att han skall tycka livet är så jobbigt som möjligt, så jobbigt att han avslutar sitt eget liv i sjukdom, rädsla, och ensamhet. Allt Putin tycker är jobbigt är per definition bra.
jag föredrar det motsatta, att någon står emot globalismen helt och hållet, att det finns ne motvik till terrrororgansiationen nato och dessa korrupta politiker.

att det har gått åt skogen efter sovjetunionens kollaps (ja det var bra) men efter 1991 så är det bara globalism och hålla med eller bli skjuten.. i väst alltså.
Citera
2022-06-04, 00:40
  #160866
Medlem
COV-NL63s avatar
Territorial defense soldiers burned the newest (best?) Russian T90M tank with the help of a Swedish Carl Gustav missile sent to us by Canada. It was this tank and this crew that shot the column with civilians who wanted to evacuate from the village, more than 10 people were killed, even one child. And another baby with his mother are in intensive care.
https://mobile.twitter.com/TpyxaNews/status/1532806237858955267
Citera
2022-06-04, 00:41
  #160867
Medlem
WasntIt42s avatar
[quote=JymdKjam|80469626]
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Läskigt hur historien upprepar sig. Det här är samma visa som den när Hitler (den förste) skulle erövra Stalingrad till varje pris. Det var förvisso en industristad men utan egentligt strategiskt värde. Det kostade honom en hel armé.

När nu Hitler-den-andre lägger sig i militära operativa beslut så har vi receptet på totalt haveri…
Du får dock inte glömma att Hitlers agenda var lika mycket baserad på rent skärt hat gentemot ryssen som strategisk. Jag är definitivt inte utav Adolfs ideer, men på den punkten försår jag hans tanke, precis som all de andra genom historien som beskrivit Ryssland på EXAKT samma sätt som honom....med hundratals år emellan. Underligt att så många haft exakt samma uppfattning.....mycket underligt.....ingen rök utan eld
Citera
2022-06-04, 00:43
  #160868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen utan viljelösa slavar bryr sig om vad Putin tycker är jobbigt. Vi bryr oss om att krossa Putin och hela hans onda regim. Vi vill att han skall tycka livet är så jobbigt som möjligt, så jobbigt att han avslutar sitt eget liv i sjukdom, rädsla, och ensamhet. Allt Putin tycker är jobbigt är per definition bra.

så de viljelösa slavarna vill krossa putin och hans onda regim, dvs demokratin som uppstod efter jeltsins katastrofala regim...

putin är faktiskt motvikten... som finne och undersåte till sovjet (före 1945) så borde du se skillnaden, det enda landet sovjet faktisk anföll är finland i övrigt har de aldrig anfallit någon.

och östra sverige överlevde det oxå... med assistans, men mycket tack vare finnarna själva såklart.. och mannerheim som var utbildad i st. petersburg..

men att blanda ihop putin med sovjet.. då har man missförstått, eller valt att inte förstå
Citera
2022-06-04, 00:43
  #160869
Medlem
Kriget har sitt snabbaste slut om Ukrainas uppumpade ledare lägger sej på rygg nu och Ryssland Behåller Östflanken såsom ryskt.
Om inte så kommer Ukraina bli en sandlåda med 10 miljoner döda.
Citera
2022-06-04, 00:45
  #160870
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jag föredrar det motsatta, att någon står emot globalismen helt och hållet, att det finns ne motvik till terrrororgansiationen nato och dessa korrupta politiker.

att det har gått åt skogen efter sovjetunionens kollaps (ja det var bra) men efter 1991 så är det bara globalism och hålla med eller bli skjuten.. i väst alltså.

Ryssland är ju själva globalistiskt och en uttalad mångkulturell stat som hatar nationalister. Deras största skällsord mot ukrainare är att de är nationalister som inte vill vara en del av det globalistiska Ryssland. Alla ryska politiker och oligarker har ju placerat sina pengar och t.o.m. sina familjer i de globalistiska högborgarna i väst. Du är faktiskt en idiot!
Citera
2022-06-04, 00:53
  #160871
Medlem
WasntIt42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
göran persson, tsunamin i thailand... bästa jämförelsen.

men för att förtydliga då, ett lands ledare har ansvar för sina medborgare... eller?

oavsett var de bor... de är fortfarande medborgare...

ukraina satte in militären mot östra ukraina, donetsk och lughansk, minsk avtalet, de skulle vara autonoma. (kuppen som skedde 2013-21014 och vad som hände kan vi lämna därhän eftersom du inte ens fattat grunderna i detta) men det gillade inte ledningen då.


vad är det du inte förstår med medborgarskap och ledare?
du får förtydliga...
Nej, en enskild 'ledare' har inte ansvar för sina medborgare på det viset som du uppenbarligen tror eller vill at det skall vara. Hur skulle det se ut om vi hade upptagna yrkesmänniskor som skulle sitta och bry sig om frivilligt utflugna medborgare? I ett samhälle med 32 invånare och en kyrka/grotta ja, men självklart har varken Putin eller persson(varför honom???) ansvar för mig nej. Och inte ens genom lag har de. Som jag sade, OM jag behöver åkalla mitt medborgarskap för hjälp i en situation av något slag, kan jag göra det. Konsulat först, och om problemet är av större form, utrikesdepartementet. Efter det kommer det till diplomatiska problem rörande nation vs nation. Hoppas du är nöjd med svaret
Citera
2022-06-04, 00:53
  #160872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland är ju själva globalistiskt och en uttalad mångkulturell stat som hatar nationalister. Deras största skällsord mot ukrainare är att de är nationalister som inte vill vara en del av det globalistiska Ryssland. Alla ryska politiker och oligarker har ju placerat sina pengar och t.o.m. sina familjer i de globalistiska högborgarna i väst. Du är faktiskt en idiot!

så ryssland är globalistiskt?
inte väst, biden och obama osv?

utan putin är det... ok.
du har fel på alla nivåer.

att ryssland är mång kulturellt.. ja absolut, det är styrkan i staten, att de hatar nationalister, kan ju iofs tolkas som fiender till staten då.. men det gäller väl varje stat då? globalt.

oligarkerna och de korrupta politikerna skapades under 1990-talet.. av väst och jeltsin.
oligarker är synonym till internationella företagsledare, dock med en mer terrorfokuserad skapelse.

så din lilla finne, kalla mig idiot, men du bevisar att du är illitterat och historielös.

detta är inga nyheter...detta borde du veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in