2022-06-03, 22:37
Medlem
Ryssland har tagit 20 procent av Ukraina. Låter lite.

Men det motsvara hela England + Wales.
Eller hela Schweiz + Österrike.
Citera
2022-06-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Du skriver Sverige var på Tysklands sida, men vad var Sovjet då? Var inte dom allierad med Tyskland och stödde nazisterna syn under 39 till 41 och detta fick ju Polen uppleva när dom anfölls från två fronter.

ABSOLUT KORREKT. eller rättare sagt, de hade en "icke agreppspakt" inte riktigt samma sak som allierade.
polen har väl oftast varit slagfältet i 500 år... vad det nu har med saken att göra. alla förintelseläger låg i polen... de var inte nazister för det.. specifikt..
Citera
2022-06-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssland har tagit 20 procent av Ukraina. Låter lite.

Men det motsvara hela England + Wales.
Eller hela Schweiz + Österrike.

Att ta eller erövra innebär inte att man behärskar områdena. Det smyger omkring ukrainska jägarförband och saboterar och man spanar.

Ryssland skulle inte gett sig in i denna myrstack. Man borde ha förstått hur svårt det är.
Citera
2022-06-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Krig är jobbigt, komplicerat och svårt att förutse. Skulle jag vara tvungen att satsa pengar på vem som vinner konflikten så är det Ukraina. Men det kan ta år. Men jag tror inte Ukraina får tillbaks Krim.

Men krig har slutat på andra sätt än vad experter har sagt så vad jag säger är en kvalificerad gissning. Till ex Ingen trodde att Frankrike skulle falla på 6 veckor. Många i väst trodde att Sovjet unionen skulle falla. USA trodde inte att Japan var kapabla att attackera Pearl Harbor. Putin trodde detta krig skulle vara klart på en vecka. Så hur detta slutar är det ingen som vet med säkerhet.

Jag hoppas Ryssland åker på en "bloody nose" då Ryssland just nu är det enda riktiga militära hot mot Sverige. Jag struntar i vem som har moraliskt rätt.

jag ser det som att om ukraina lyckas hålla ut i 6-8 månader så antingen måste ryssland förklara krig för att kunna mobilicera, nog för att putin har stöd för det han gör, en mobilisering är något helt annat, på alla fronter.

vart har alla fått ifrån att putin trodde att det skulle vara över på en vecka?!?

går man in i ett land med 200 000 soldater (inkl tross och icke stridande) över 40 miljoner människor i landet totalt, 17 % ryska medborgare..... mot ett försvar som är likvärdigt mantalsmässigt och förstärkt och tränat under 8 år.... varför skulle putin och hans stad trott att det skulle vara över på en vecka?

du och aftonbladet verkar ha en väldig insyn... som fallerar på logiken.
Citera
2022-06-03, 22:45
Medlem
det talas i tråden om att putins mördare har tagit si eller så stor andel av ukraina.

men innan kriget så typ hade dom ju redan kontroll över vissa delar, så räknar ni in dom i vad dom har förstört eller är det med i vad som är "erövrat" så att det ser ut som det gått bättre för ryssarna?
Citera
2022-06-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
4) a: har någon tillfrågat Ukraina om de vill tillhöra Polen?
4) b: Har någon tillfrågat Polen om de vill ha västra Ukraina?

Har du någon fakta om detta eller bara något du önskar av någon anledning? Berätta.

du menar förutom att polska medborgare får speciella rättigheter i ukraina? kan bli valda osv... gränsvakter ...sedan hade polen ett förslag på att de skulle ta bort gränsen dem emellan.

och din fråga b - om du läser lite hiroria, eller kollar på kartor bakåt i tiden ...vad har lviv tillhört, västra ukraina är gammal polsk historia. precis som jag gissar att finnarna ser på karelen.
Citera
2022-06-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
det talas i tråden om att putins mördare har tagit si eller så stor andel av ukraina.

men innan kriget så typ hade dom ju redan kontroll över vissa delar, så räknar ni in dom i vad dom har förstört eller är det med i vad som är "erövrat" så att det ser ut som det gått bättre för ryssarna?

du behöver läsa "the minsk agreement"

ryssland har itne haft kontroll över "vissa delar"

"vissa delar" ville inte vara med och gå med i EU eftersom de hade en annan etnisk tillhörighet, historisk osv. de ville vara autonoma (minsk agreement), de ville inte nödvändigtvis tillhöra ryssland,

"vissa delar" = donbass, länen (oblasts) heter lughansk och donetsk. som ukrainska armen genast anföll 2014 och bröt "the minsk agreement". de blev för övrigt glada den 24:e mars, då de kunde få ta del av leveranser och samarbete med ryssland, innan detta datum så var det en milis... utan understöd (säkert några frivilliga.. men inget officiellt)

kollar man kartan historiskt så har de alltid varit en del av det ryska imperiet och efter det sovjetuninonen...
Citera
2022-06-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z-Seger
Sverige orkar inte längre hantera kriminella gäng. Vad tror du vad ska händer när brottslingarna börjar skjuta från Robot 17, automatgevär och pansarskott på Stockholms och Malmös gator?
Interpol: Svenska vapen kan hamna hos kriminella
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RrM89r/interpol-vapen-som-skickas-till-ukraina-kan-hamna-hos-kriminella

Återigen blir Morgan Johansson skyldig till allt? Ha-ha-ha!

Ja det är väl en av Putins våta drömmar, han lyckas ju inte skapa ett Ryssland som ens är i närheten av västvärldens välstånd. Därför när han samma förhoppningar som dig och dina kompisar. När är det ju tur att dom kriminella är lika dumma som Putin man krigar sinsemellan utan att vinna något. Och sedan sitter deras morsor och syrror och klagar i media, precis som du.
Citera
2022-06-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De ockuperar 20 procent av Ukraina nu.

De civila i Kherson bråkade i alla fall tidigare. Om de slänger stenar eller Molotov cocktails på ryssarna så är det garanterat bättre att sitta i en T-62 än i en bil eller gå till fots. Om folk demonstrerar bli de ofta mer rädda för en stridsvagn än av uniformerade snubbar.

De måste även skydda sina försörjningslinjer från partisanattacker.

absolut!

men det känns mer som en försvarlinje... gräva ner skrovet så att säga...

tror itne så många i östra ukraina kommer att slänga sten eller molotov på dem... förräns de kommer in över floden dnjepr...
en försvarslinje låter vettigare..

men fan du har rätt i att för att möta en t-62 på en stadsgata, jag skulle nog bli precis lika rädd av den som en leopard-2,,,
Citera
2022-06-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
men ditt dryga pissmongo, om du inte tänker svara på min fråga kan du väl ge fan i att komma med meningslöst dravel.

du fick svaret. jag har givit dig möjligheten att tar reda på det själv.

om det går bättre för ryssarna.... de har ju gjort som de velat hittills så. inte så att de inte tappat manskap eller utrustning, men de styr detta efter resurser.
Citera
2022-06-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
du fick svaret. jag har givit dig möjligheten att tar reda på det själv.
eh, nej, du ljuger och försöker flytta målstolparna. Det betyder du tyckte det var ett obehagligt ämne som får din propaganda att verka ännu pinsammare.

Idiot.
Citera
2022-06-03, 23:05
Medlem
Det rapporteras på sociala medier att motståndsrörelsen har sprängt en viktig bro nära Yakuminska över floden Malyi Utlyuk. Det skall försvåra transporterna till den ockuperade staden Melitopol.

Jag har tjatat om detta tidigare hur svår ockupationen är och kommer att bli. Och sedan väntar en riktig uppgörelse med kollaboratörer och Quislingar som underlättat för ockupanterna.

DÖDEN väntar, såvida dom inte flyr till Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in