2022-06-03, 05:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur länge tror du den goda ekonomin består om man börjar ta av reservkassan för att betala räntehöjningarna?
Ingen aning och det var jag tydlig med. Man måste kolla med föreningen för även om räntorna höjs så kan dom klara den flera år innan man behöver höja avgiften. Vilket en annan påstod inte var utan han hävdade man kunde räkna ut det med tanke på att när räntorna för föreningen höjs så höjs avgiften vilket är fel.
Citera
2022-06-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Ingen aning och det var jag tydlig med. Man måste kolla med föreningen för även om räntorna höjs så kan dom klara den flera år innan man behöver höja avgiften. Vilket en annan påstod inte var utan han hävdade man kunde räkna ut det med tanke på att när räntorna för föreningen höjs så höjs avgiften vilket är fel.

Gissningsvis så kommer avgiften höjas så fort räntehöjningarna kickar in.
Jag kan inte tänka mig att en förening sitter på en buffert som är avsedd för räntehöjningar. De olika konton man har är inbokade för olika projekt så som renovering eller liknande. Det är inget man kan ta av till räntehöjningarna.
Vilka föreningar skulle ens acceptera att man har en för hög månadsavgift så att föreningen kan sitta o bygga en stor hög med pengar till inget syfte alls?
Citera
2022-06-03, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Gissningsvis så kommer avgiften höjas så fort räntehöjningarna kickar in.
Jag kan inte tänka mig att en förening sitter på en buffert som är avsedd för räntehöjningar. De olika konton man har är inbokade för olika projekt så som renovering eller liknande. Det är inget man kan ta av till räntehöjningarna.
Vilka föreningar skulle ens acceptera att man har en för hög månadsavgift så att föreningen kan sitta o bygga en stor hög med pengar till inget syfte alls?
Du gissar och avslutar med jag kan inte tänka mig du har alltså ingen aning. Tyvärr men avgiften höjs inte per automatik bara för räntorna stiger.
Citera
2022-06-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det är en nyproduktion och jag "äger" ca 1 % av lånet.

Ska ta reda på mer info nästa vecka
Prata men någon som kan som kan fastighetsekonomi. Här på FB är det mest "killgissningar" som inte är värda något. Inläggen är bara mer förvirrande.
Citera
2022-06-03, 09:39
Medlem
Citat:
Är du hyrestorsk eller korkad? Nej det kommer inte hända inom 1 år. Kolla med föreningen dom har koll hur ekonomin för er ser ut.

Om ett år ska ju det första lånet läggas om och kommer högst sannolikt få högre ränta än idag. Hur mycket vet ju inte föreningen idag?
Citera
2022-06-03, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om ett år ska ju det första lånet läggas om och kommer högst sannolikt få högre ränta än idag. Hur mycket vet ju inte föreningen idag?
Det framkommer på årsstämman om du undrar,
Citera
2022-06-03, 11:39
Medlem
Citat:
Det framkommer på årsstämman om du undrar,

Vad den nya räntan kommer bli flera månader in i framtiden? Nej, det kommer det inte att göra.
Citera
2022-06-03, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad den nya räntan kommer bli flera månader in i framtiden? Nej, det kommer det inte att göra.
Vad avgiften blir. Räntan har inget med föreningen att göra det är banken
Citera
2022-06-03, 12:49
Medlem
Citat:
Du gissar och avslutar med jag kan inte tänka mig du har alltså ingen aning. Tyvärr men avgiften höjs inte per automatik bara för räntorna stiger.

Jag använder logiskt tänkande och slutledningsförmåga.
Nej inte per automatik eftersom någon måste gå in och besluta om höjda avgifter. Men blir det höjda räntor så blir det även höjda avgifter.
Citera
2022-06-03, 12:59
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Rent krasst kan man då säga att du står för en miljon av föreningens lån. Så du kan i grova drag räkna med en tusenlapp extra i månaden per procentenhet ränta i ökning. Det är dock inte säkert att din månadsavgift går upp bara för att räntan går upp, det finns andra kostandsställen att ta hänsyn till.

I värsta fall 1000kr per procentenhet räntehöjning.

Och lite mer i detalj så kan man säga att det första lånet som måste bindas om nästa år kan komma att kosta dig 250kr extra per månad, per procentenhet höjning. BRF:er får generellt lägre ränta än bolånekunder, så säg att räntan där blir 2,5%. Då blir det 300kr ungefär extra i månaden för dig. Jag hoppas att du har tillräckligt med marginaler för det

Okej. Tack för svar.

300 kr blir tajt. Blir förmodligen att sälja av lägenheten ifall det sker.
Citera
2022-06-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Okej. Tack för svar.

300 kr blir tajt. Blir förmodligen att sälja av lägenheten ifall det sker.

Jag hoppas att du skämtar.
Citera
2022-06-03, 13:18
Medlem
Citat:
Vad avgiften blir. Räntan har inget med föreningen att göra det är banken

Menar givetvis ränran på flreningens lån. Om den höjs dramatiskt kan ju styrelsen när som besluta om höjd avgift. Är inte på något sätt kopplad till stämman, den avser ju föregående års redovisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in