2022-05-30, 15:28
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
När han väl kommit förbi bommen inbillade han sej väl att nu kunde man köra friare på en sträcka utan hinder. Och så tar vägen slut just när han håller på att få upp farten.

Vem trodde ens när han väl hade försvunnit att någon idiot sätter upp en bom strax innan vägen tar slut?

Vitsen med detta är hemskt svår att se.

"Här jobbar man och sliter ont för att komma förbi en bommjävel och så tar vägen slut strax efter bommen" tänkte nog Terje när han låg där i diket. Jag tror att Terje som annars var lugn fattade humör när han funderat igenom detta. Han tog ut sin ilska på trädet som han helt enkelt sågade ner. Tänk på vad Helge sa om Terje: "Terje var snill". (Bara en tanke: varför säger Helge "var" i stället för är)?

När han hade tagit ut sin ilska på trädet började ett nytt problem mala i huvet på vår stackars Terje. Nu var trädet fällt och allt han nu behövde göra var att ringa efter bärgare. Men hur skulle bärgaren som var större än Terjes ekipage komma förbi den bannade bommen? Och hur skulle han förklara att bommen fått skador och att han själv tagit sej förbi bomjäveln utan nycklar eller kod? Än skamsnare känner sig Helge när han inser att han måste säga att han var på väg till Norge.

Allt sammantaget blev för mycket för den hårt prövade Terje och då kom beslutet om självmord. Sagt och gjort.
Senast redigerad av Starback 2022-05-30 kl. 15:44.
Citera
2022-05-30, 22:14
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
"Här jobbar man och sliter ont för att komma förbi en bommjävel och så tar vägen slut strax efter bommen" tänkte nog Terje när han låg där i diket. Jag tror att Terje som annars var lugn fattade humör när han funderat igenom detta. Han tog ut sin ilska på trädet som han helt enkelt sågade ner. Tänk på vad Helge sa om Terje: "Terje var snill". (Bara en tanke: varför säger Helge "var" i stället för är)?

När han hade tagit ut sin ilska på trädet började ett nytt problem mala i huvet på vår stackars Terje. Nu var trädet fällt och allt han nu behövde göra var att ringa efter bärgare. Men hur skulle bärgaren som var större än Terjes ekipage komma förbi den bannade bommen? Och hur skulle han förklara att bommen fått skador och att han själv tagit sej förbi bomjäveln utan nycklar eller kod? Än skamsnare känner sig Helge när han inser att han måste säga att han var på väg till Norge.

Allt sammantaget blev för mycket för den hårt prövade Terje och då kom beslutet om självmord. Sagt och gjort.

Kan mycket väl vara så det gick till. Detta att han lämnade mycket i bilen då han försvann kan ju tyda på självmord. Finns en del likheter i detta fall och Carola som försvann utanför Skellefteå. Hon hade också lämnat personliga ägodelar i bilen och sen gett sig av ut i skogen och förmodligen tagit sitt liv under en gran.

Undrar om man nånsin kommer fram till vad han egentligen hade därute att göra.
Citera
2022-05-31, 09:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det jag jag i första hand tänker om att han skulle ta ut euro är inte att han tänkte använda pengarna för huset. Det jag tänkte var att nån som gör tjänster och köper och säljer saker till privatpersoner så småningom samlar på sig en del kontanter. Om man använder sig av utländsk arbetskraft som bara är tillfälligt i landet så vill de ofta ha betalt i euro. Vissa kan även vilja ha betalt i euro som betalning för olika varor. För att växla pengar på ett växlingskontor så behöver man visa legitimation och svara på ett antal frågor som till exempel var pengarna kommer ifrån om det är kontanter och vad de ska användas till(iallafall i Sverige). Det behöver man inte göra i uttagsautomater. Samtidigt finns det dem som inte har något emot att ha kontanter. Om de låter någon ta ut euro från deras konto mot samma summa i norska kronor i kontanter så blir alla nöjda och glada utom skattemyndigheten. Då det finns många uttagsautomater längs resvägen han tog så skulle han kunnat ta ut ganska mycket euro samtidigt. Kanske tog han ut även till andra så de inte behövde göra samma resa. Alternativt skulle han köpa något i Sverige av någon som ville ha betalt i euro.

Han kanske tog ut pengar under pistolhot? Det här fallet hade behövt mer data.
Citera
2022-06-02, 00:06
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han kanske tog ut pengar under pistolhot? Det här fallet hade behövt mer data.

Om vakten samt bilvittnets iakttagelser från Muskö stämmer så var han ensam i bilen på Muskö. Vakten bedömde väl honom dessutom som klar och redig.
Hade han utsatts för ett grovt brott, typ pistolrån, hade han ju haft ett utmärkt tillfälle att tillkalla hjälp hos vakten eller ringt från sin mobiltelefon?
Citera
2022-06-02, 02:28
Medlem
rytaris avatar
Om det var självmord så kan han ju ha fått en panikattack i tunneln på väg mot Muskö, det låter ju så med tanke på att han körde ner bommen, han fattade sen att enda vägen tillbaka var genom den där jävla tunneln igen och tänkte "nej nu jävlar får det va"
Citera
2022-06-02, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Om det var självmord så kan han ju ha fått en panikattack i tunneln på väg mot Muskö, det låter ju så med tanke på att han körde ner bommen, han fattade sen att enda vägen tillbaka var genom den där jävla tunneln igen och tänkte "nej nu jävlar får det va"

Ja, og innan han dödar seg selv tycker han det er viktig at plocka av bilskyltet, och saga ner a large tree behind his car? Nei.
Citera
2022-06-02, 05:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Om vakten samt bilvittnets iakttagelser från Muskö stämmer så var han ensam i bilen på Muskö. Vakten bedömde väl honom dessutom som klar och redig.
Hade han utsatts för ett grovt brott, typ pistolrån, hade han ju haft ett utmärkt tillfälle att tillkalla hjälp hos vakten eller ringt från sin mobiltelefon?

Jo. Jag försökte tänka lite utanför boxen. Man kunde fortsatt tänka sig halv frivillighet från ts sida. Men det skulle kräva en del... Och skulle polisen kika på cctv från banker så skulle man väl då ev inte få nåt definitivt svar heller kanske.

Sen hittade jag den här.
Lite intressant men inte mkt att gå på:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sivard-83-patrullerar-vittsjo
Citera
2022-06-03, 08:43
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Ja, og innan han dödar seg selv tycker han det er viktig at plocka av bilskyltet, och saga ner a large tree behind his car? Nei.

Enligt denna teori så gav han sig på trädet i ilska och desperation. Först när tallen låg där besegrad kom dubierna smygande. Hur skulle han förklara vad han gjorde på Muskö och alla andra konstiga omständigheter. Hur hade han forcerat bommen utan nyckel eller kod?

Hade han tänkt ett snäpp till så hade inte bärgaren behövt åka närmare Terjes bil än bommen. Jag tror bärgarens vajer gott och väl hade nått fram till Terjes bil ändå. Men då återstod ännu att få Terjes bil förbi bommen fast åt andra hållet. Men Terje som inte fått nån mat på hela dán kunde inte tänka klart. Han gav upp inför livets alla jävligheter.
Senast redigerad av Starback 2022-06-03 kl. 08:46.
Citera
2022-06-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Han hittas nog på botten i Östersjön om 20 år. Självmord är min gissning.

Fy för det ödet

Varför i hela helv#$@#e skulle man åka från Norge till Sverige/Muskö för att ta livet av sig?

Det är så totalt ologiskt.
Citera
2022-06-03, 09:08
Medlem
Citat:
Enligt denna teori så gav han sig på trädet i ilska och desperation. Först när tallen låg där besegrad kom dubierna smygande. Hur skulle han förklara vad han gjorde på Muskö och alla andra konstiga omständigheter. Hur hade han forcerat bommen utan nyckel eller kod?

Hade han tänkt ett snäpp till så hade inte bärgaren behövt åka närmare Terjes bil än bommen. Jag tror bärgarens vajer gott och väl hade nått fram till Terjes bil ändå. Men då återstod ännu att få Terjes bil förbi bommen fast åt andra hållet. Men Terje som inte fått nån mat på hela dán kunde inte tänka klart. Han gav upp inför livets alla jävligheter.
Om nu Terje kört igenom bommen, varför skulle då en bärgare inte kört samma väg? Den är ju redan öppen. Varför krångla med en lång vajer? Tror inte den räckt till ändå. Var ju en bra bit bortom bommen ur den synpunkten. Terjes bil skulle ju även förbi en ev bom, skulle den flyga? Bommen var ju redan sönderkörd.
Jag tror nog att det var mer än matbrist här…men vet inte vad. Trädet är märkligt.
Citera
2022-06-03, 09:35
Medlem
Eliogabaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billion7
Begynner å bli ganske vannvittige ideer her inne.
Terje eier en liten gård og lånte penger i banken, med den som sikkerhet.

Har precis läst igenom hela tråden. Dina inlägg Billion7 känns superviktiga för tråden och väldigt ärliga. Beklagar det som ni närstående får gå igenom!

Mina spontana tankar är att man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på tallen, det finns säkert en rätt så logisk förklaring till den, precis som placeringen av skorna.

Det jag tänker och får känslan av är att han hade bråttom. Varför annars köra rakt igenom bommen? Bråttom till ett möte med någon som befann sig på ön är min gissning.

Om det skulle röra sig om ett planerat kriminellt möte/kriminell aktivitet så borde han inte ha frågat vakten om vägbeskrivning till en särskild adress, eller?

Jag tror inte alls på självmord, fiske, tunnelfobi eller ryska spionerier.
Citera
2022-06-03, 12:38
Moderator
pudelluss avatar
Terje kanske inte upptäcker bommen i tid och kör igenom den. Han går ur bilen och slår in en kod på måfå för att se om det händer något. Han kanske lyfter upp bommen i ett mer lodrätt läge. Han kör sedan snabbt vidare innan någon dyker upp. (Detta sker sedan som bekant efter några minuter.)

Har man kunnat fastställa att försöket att öppna bommen med kod sker innan bommen blir rammad?
Senast redigerad av pudellus 2022-06-03 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in