2022-06-03, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Att ryssland får stryk
Jag förstår det nu. Läget är hopplöst:

https://www.google.com/search?q=putin+is+running+out+of&oq=putin+is+runni ng+out+of&aqs=edge..69i57j0i19l2j0i19i22i30l6.1591 0j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2022-06-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är det jag menar med fungerande. De kanske har nyare stridsvagnar men de fungerar inte. Jag tror de håller på för fullt med att reparera en massa gamla stridsvagnar men de gör det långsammare än de behöver flera till kriget. Då skickar de allt som fungerar trots att de är mycket gamla och omoderna.

Det har med beredskapsnivå att göra. Man behöver "alltid" fixa upp saker som finns i lager. Dessutom spelar det en roll var de finns geografiskt.

Ryssarna, militärpersonalen, har säkert fuskat när det gäller beredskapen av sin utrustning. Ryssarna är inte ensamma att göra det. Men det är nog mer vanligt där, då de har en sovjetisk kultur. De försökte få bort den mellan 2008-2012.

Sen beror det på vad de ska använda T-62 till. Ska de endast förtrycka civila och vara en reserv vid försvar samt vakta kontrollerade områden med dem så spelar det mindre roll. Men för eller senare blir det nog problematiskt ur logistisk synvinkel.
Citera
2022-06-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Gissar på att de inte vill ha en repris av slutet av 20 talet och sedan då det som hände i facisternas kölvatten.
Och till städning duger 62 an bra till.
Vid den sista sammanräkningen så fanns det bara 689 st T - 62 kvar i Ryssland och 1200 st T - 55 or.
Så de kan lika väl dynga iväg de gamla vagnarna där de gör nytta.

62:an duger inte i rörlig strid...

mer likt svenska kustförsvaret , gräva ner tornet.. i bästa fall..:

men jag har inte hittat var de tog vägen... min teori, ndgrävda i det tagna områderna.. khersan, donetsk, lughansk... kanske Transnistrien och odessa?
Citera
2022-06-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag förstår det nu. Läget är hopplöst:

https://www.google.com/search?q=putin+is+running+out+of&oq=putin+is+runni ng+out+of&aqs=edge..69i57j0i19l2j0i19i22i30l6.1591 0j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

ja allt tyder på att det går bra för ukraina nu... det har gått på samma väg sedan den 24:e feb...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

men jag har inte hittat var de tog vägen... min teori, ndgrävda i det tagna områderna.. khersan, donetsk, lughansk... kanske Transnistrien och odessa?

Här är en bra video om t-62 vara eller inte vara och vad den kan användas till.

https://www.youtube.com/watch?v=LCZU1XdNb_E&t=605s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Yes, Putin har alla jokrar, rika Donbass, alla hamnar, jordbruksprodukter som kan skeppas till vanligt sinnade lander, o R-36M som jag onskar forst skjuts i Odessa eller Harkov som test med message att nasta blir i Kiev om inte juden flyr till Israel

Det där med avnazifiering är inte så himla viktigt för dig va?
Citera
2022-06-03, 11:24
Avstängd
dacks avatar
Citat:

Där går gränsen! Några militära hemligheter läcker vi inte här.
Vi får fråga Babu Yaga om vart fan hon har gömt undan de här vagnarna alla funderar över.
Citera
2022-06-03, 11:25
Bannlyst
Citat:
ja allt tyder på att det går bra för ukraina nu... det har gått på samma väg sedan den 24:e feb...
Ryssland fick också slut på missiler i början av mars för att inte tala om bristen på ammunition.

Och moralen! The Bottom is Nådd!
Citera
2022-06-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en bra video om t-62 vara eller inte vara och vad den kan användas till.

https://www.youtube.com/watch?v=LCZU1XdNb_E&t=605s
den sade ju inte så mycket.,.. men att en tank jämförs med leopard one, gissar att det är den västtyska sedan 90-talet? inte sedan ww2. oavsett så är det en stridsvagn som utvecklades under 50-talet.

ukrainska stridsvagnar, t-64. t-72 osv, där ryssarna har dels uppdaterat vagnarna, men även ammunitionen sedan slutet på 80-talet. det ser ut som det är likvärdiga vagnar... men skydd och ammunition är inte likvärdig.

jag har väldigt svårt att se att tank från femtiotalet skulle kunna göra något, motstå. utrustning som är utvecklat 30 år senare...
Citera
2022-06-03, 11:32
Medlem
Citat:
den sade ju inte så mycket.,.. men att en tank jämförs med leopard one, gissar att det är den västtyska sedan 90-talet? inte sedan ww2. oavsett så är det en stridsvagn som utvecklades under 50-talet.

ukrainska stridsvagnar, t-64. t-72 osv, där ryssarna har dels uppdaterat vagnarna, men även ammunitionen sedan slutet på 80-talet. det ser ut som det är likvärdiga vagnar... men skydd och ammunition är inte likvärdig.

jag har väldigt svårt att se att tank från femtiotalet skulle kunna göra något, motstå. utrustning som är utvecklat 30 år senare...

Lepord one börjdade användas 1965.

Men det vad du använder stridsvagnen till. Förtrycka civila och kontrollera områden bakom fronten. Då är den helt OK. Vid Fronten så beror det på vad man möter. Men självklart är det en sämre stridsvagn. Men jag gissar att de var i högre beredskap då Ryssarna använde många T-62 i Georgien 2008. Sedan fanns det säkert närmare än andra stridsvagnar lagrade i "Sibirien".
Citera
2022-06-03, 11:35
Medlem
Drozds avatar
Sievjerodonetsk verkar bli en repris av Mariupol. Ryssarnas framryckning i staden har sinkats avsevärt pga. att UAF grupperat sig i och vid bebodda hyreshus som ryssen helst inte velat bombardera. Nu när själva staden väl är intagen flyr de ukrainska förbanden mot det jättelika kemiindustrikomplexet Azot i stadens utkanter. Azot är likt Azovstal utrustat med bombsäkra kulvertar och skyddsrum, och givetvis har UAF mängder av mänskliga sköldar (800+) med sig i tunnlarna. Kommer säkert bli en seg belägring igen som binder upp många ryska förband.

Än en gång använder ukrainarna framgångsrikt civila i sin fördröjningstaktik. Och media kommer naturligtvis rapportera partiskt till UAF:s fördel.
Citera
2022-06-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lepord one börjdade användas 1965.

Men det vad du använder stridsvagnen till. Förtrycka civila och kontrollera områden bakom fronten. Då är den helt OK. Vid Fronten så beror det på vad man möter. Men självklart är det en sämre stridsvagn. Men jag gissar att de var i högre beredskap då Ryssarna använde många T-62 i Georgien 2008. Sedan fanns det säkert närmare än andra stridsvagnar lagrade i "Sibirien".
fascinerande att de hade så många kvar...

och en plan...

förtrycka civila, varför skulle de göra det?

om de kom till lvov och kiev kanske... men öster om dessa så är det hemma plan... och eftersom de bara gått in med 200 00 man (soldater) så tyder inte det på att de kommer att ockupera... då gäller minst en miljon i trupp för ett land på 40 miljoner innevånare..för att ens hålla området... men det vet du ju redan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in