2022-06-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja vad fan bara 4 mobila batterier i Europas näst största land borträknat då Ryssland till yta.

Dessutom så får Ukraina bara den fattiga och då den lågpackade versionen av det amerikanska systemet.
sista jag hörde är att de skulle få en levererad...

väst hånar zelensky genom att ge honom utrangerade utrustningar, för att uppdatera sitt eget försvar. se tyskland manöver med marders, de lovade nya fina, men kommer överens med Grekland att de skall skicka sina 30 gamla, och bli ersatta med nya från tyskland, och ukraina får de som är oavvändbara.

verkar vara skaplig diskussionsnivå i denna tråd...

så jag ställer en fråga.

varför skickar ryssland gamla t-62r på tåg till ukraina, dessa är utvecklade på 50-talet.. har inge överlevnadsmöjlighet på ett modernt stridsfält...

tänker de gräva ner dessa som bunkrar vid gränsen till ukraina från de ockuperade områdena?

jag förstår inte planen med dessa förflyttningar av gammal/ålderstigen utrustning..
Citera
2022-06-03, 09:47
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Men din dumma fan, citera vad som står i artikeln så att vi vet vad du pratar om.
Det handlar om hur och varför ni uralnegrer är så jävla ineffektiva i kriget din åsna...
Citera
2022-06-03, 09:49
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så funkar inte den västliga rättvisan. I väst är det upp till den anklagande parten att bevisa olagligt beteende.
Så är det. Och i Ryssarnas rättsystem är det den på förhand fängslade som ska lyckas med omöjligheten att bevisa sig fri från anklagelserna.
Citera
2022-06-03, 09:50
Medlem
Reimers avatar
Dag 100 av tredagars-kriget, förlustsiffrorna för Ryssland tickar uppåt, snart 31000 döda.

https://twitter.com/DefenceU/status/1532628155256778753/photo/1
Citera
2022-06-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
skaffat sig de hårdaste ekonomiska 1) sanktionerna i världshistorien, 2) fått Sverige och Finland att gå med i Nato, 3) enat västvärlden och EU samt4) gjort ett broderfolk till dödsfiender för lång tid framöver.

1) Vast betalar Putin 750 miljarder euro varje dag for energi (Bloomberg)
Citat:
Russia is winning the economic war - and Putin is no closer to withdrawing troops
Guardian

2) Lang vag dit, sager Erdogan, i synnerhet till Sverige

3) EU mer splittrad an nagonsin, Ungern, Tjeckien, Slovakien inte med, snart flera

4) Ostukraina blir en del av Ryssland, Vastukraina en del av Polen - alla nojda
Citera
2022-06-03, 09:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
så jag ställer en fråga. varför skickar ryssland gamla t-62r på tåg till ukraina, dessa är utvecklade på 50-talet.. har inge överlevnadsmöjlighet på ett modernt stridsfält...
tänker de gräva ner dessa som bunkrar vid gränsen till ukraina från de ockuperade områdena?
jag förstår inte planen med dessa förflyttningar av gammal/ålderstigen utrustning..

De har slut på fungerande nyare stridsvagnar. De har skickat dem till Kherson. De har setts i Nova Kakhovka.
Citera
2022-06-03, 09:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
det amerikanska raketartilleriet kräver radar och sidoutrustning, troligen, beräknat klar till november iår, ryska arty har minst lika bra räckvid, men framföra allt fler pjäser. många m777 från usa är redan utslagna.

och ryssland har slagit ut ukrainas försörjningslinjer... därför får inte nazisterna fram vapen och förstärkningar till fronten.

ukraina är under reträtt... massiva desserteringar och POWS, samt givetvis döda och skadade....
det vore intressant om det blev en bro över... för de är hårt ansatta nu.

Nja, snarare sysslar du med propaganda, medan jag försöker ge en nyanserad bild av läget. Ger man rysstroll lillfingret, så försöker de ta hela handen......

Vad gäller Sverodonetsk så kan det vara så att de ryska styrkorna nu har fasnat i hårda gatustrider med ukrainska trupper. Då han det bli svårt för Ryssland att använda sig av sitt artilleri, då egna trupper riskeras att träffas.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1532410485483749380?t=wJn5KmBL-U-EV42DH8fXVw&s=19

Det börjar likna ett Stalingrad 2.0, fast i miniformat förstås.

Man skulle kunna tänka sig att följande paralleller har inträffat/,kommer att inträffa:

Putler: "Jag vill ha en speciell stad" (av politiska skäl).

Ryska militära bedömmare och skrivbordsmilitärer: "Vi rycker ju fram, även fast det går långsamt, hur kan de påstå att vi är på väg att förlora?"

En storm håller på att dra ihop sig, inte i Donbass utan i södra Ukraina, allt medan den ryska militären förlorar allt fler infanterister i Sverodonetsk, något som de har en stor brist på.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-06-03 kl. 10:09.
Citera
2022-06-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
1) Vast betalar Putin 750 miljarder euro varje dag for energi (Bloomberg)
Guardian

2) Lang vag dit, sager Erdogan, i synnerhet till Sverige

3) EU mer splittrad an nagonsin, Ungern, Tjeckien, Slovakien inte med, snart flera

4) Ostukraina blir en del av Ryssland, Vastukraina en del av Polen - alla nojda

Jag skulle vilja påstå att EU är mer enade en någonsin - MYCKET mer än innan kriget.

Rysslands agerande tvingade in de gamla öststaterna i ledet. Det lilla det gnälls om nu med stoppade olja och gasimporter är ju inget jämfört med innan.

Sen har du fel om energiimporten med en faktor om 1000 - dvs importen är tusen gånger mindre än du påstår.
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-06-03 kl. 10:00.
Citera
2022-06-03, 09:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dag 100 av tredagars-kriget, förlustsiffrorna för Ryssland tickar uppåt, snart 31000 döda. https://twitter.com/DefenceU/status/1532628155256778753/photo/1

Hmm, de 2 båtarna som sänktes igår är inte med. Också låga ryska förlustsiffror trots motanfallet i Nova Kakhovka. Kanske är med i morgon?
Citera
2022-06-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Märk väl de mest industrialiserade delarna med flest naturtillgångar och snart full kontroll av alla hamnar i landet.

Yes, Putin har alla jokrar, rika Donbass, alla hamnar, jordbruksprodukter som kan skeppas till vanligt sinnade lander, o R-36M som jag onskar forst skjuts i Odessa eller Harkov som test med message att nasta blir i Kiev om inte juden flyr till Israel
Citera
2022-06-03, 10:02
Avstängd
dacks avatar
Citat:
sista jag hörde är att de skulle få en levererad...

väst hånar zelensky genom att ge honom utrangerade utrustningar, för att uppdatera sitt eget försvar. se tyskland manöver med marders, de lovade nya fina, men kommer överens med Grekland att de skall skicka sina 30 gamla, och bli ersatta med nya från tyskland, och ukraina får de som är oavvändbara.

verkar vara skaplig diskussionsnivå i denna tråd...

så jag ställer en fråga.

varför skickar ryssland gamla t-62r på tåg till ukraina, dessa är utvecklade på 50-talet.. har inge överlevnadsmöjlighet på ett modernt stridsfält...

Vad jag läst så skulle 62 orna i första hand tilldelas polistrupperna som förstärkning.

Vagnen har ju förutom då huvud kanonen på 115 mm så har den PTK - 7,62 och DSHK - 12,7 x 108.
Citera
2022-06-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har slut på fungerande nyare stridsvagnar. De har skickat dem till Kherson. De har setts i Nova Kakhovka.

Nej det beror nog mer på att de äldre stridsvagnarna fanns närmare och hade högre beredskap. Då många av dem var med i Kriget i Georgien och under 58:e armen. Så slut har de nog inte men frågan är hur mycket de måste göra för att få gång de andra stridsvagnarna. Ex Hur mycket koppar och prismor har man stulit från vagnarna?

Det finns dock logistiska problem med att använda T-62 då den har en underlig kaliber samt liknar mer T-55 än T-72. Dessutom är det en någon sämre stridsvagn även om de är uppgraderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in