2022-06-03, 06:59
Medlem
Mullrets avatar
Nye grannen köpte ett närliggande hus för ett tag sedan. Nu skall huset rivas och nytt hus uppföras på samma ställe. Betongsulan behålls, resten rivs.

Min undran är ifall banken tillåter att inteckningar och säkerhet i fastigheten "försvinner" när det jämnas med marken?

Går ägaren i kk eller annat märkligt sker under resans gång står ju banken utan säkerhet för sin utlåning.
Citera
2022-06-03, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nye grannen köpte ett närliggande hus för ett tag sedan. Nu skall huset rivas och nytt hus uppföras på samma ställe. Betongsulan behålls, resten rivs.

Min undran är ifall banken tillåter att inteckningar och säkerhet i fastigheten "försvinner" när det jämnas med marken?

Går ägaren i kk eller annat märkligt sker under resans gång står ju banken utan säkerhet för sin utlåning.

Lån är personliga. Oavsett om huset finns kvar eller inte finns lånet kvar. Och vid ett eventuellt KK kan det bli frågan om rättssak. Lån är alltid en risk. Men i Sverige mindre så än i andra länder där huset fungerar som riktig pant.
Citera
2022-06-03, 07:20
Medlem
Citat:

Inteckningen är på fastigheten som jag förstått det - dvs på själva tomten inklusive eventuella tillbehör (hus).
Citera
2022-06-03, 07:22
Medlem
TS gör frågan lite för enkel tycker jag.

Vad händer om man har lån på huset och helt enkelt bara river det, så att där inte längre finns något hus som man äger?
Citera
2022-06-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Lån är personliga. Oavsett om huset finns kvar eller inte finns lånet kvar. Och vid ett eventuellt KK kan det bli frågan om rättssak. Lån är alltid en risk. Men i Sverige mindre så än i andra länder där huset fungerar som riktig pant.

Jag skulle vilja säga att panten fungerar som i andra länder - t ex USA.

Om du har lån på ett hus med pantbrev så kan banken tvinga fram en försäljning och de har förtur till pengarna en försäljning ger.

Skulle pengarna för husförsäljningen inte räcka så kan banken också kräva pengarna direkt från dig men får då ställa sig i kön av fordringsägare - dvs de har inte förtur.
Citera
2022-06-03, 07:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
TS gör frågan lite för enkel tycker jag.

Vad händer om man har lån på huset och helt enkelt bara river det, så att där inte längre finns något hus som man äger?

Precis. Hade jag varit bank hade jag undrat om de verkligen har råd.
Citera
2022-06-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag skulle vilja säga att panten fungerar som i andra länder - t ex USA.

Om du har lån på ett hus med pantbrev så kan banken tvinga fram en försäljning och de har förtur till pengarna en försäljning ger.

Skulle pengarna för husförsäljningen inte räcka så kan banken också kräva pengarna direkt från dig men får då ställa sig i kön av fordringsägare - dvs de har inte förtur.

Inte mycket. I USA äger banken huset och om du inte kan betala lånet har du rätt att lämna in nycklar och bli kvitt lånet. Prova med det i Sverige får du se.
Citera
2022-06-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Inte mycket. I USA äger banken huset och om du inte kan betala lånet har du rätt att lämna in nycklar och bli kvitt lånet. Prova med det i Sverige får du se.

Du skrev:

Citat:
Lån är alltid en risk. Men i Sverige mindre så än i andra länder där huset fungerar som riktig pant.

Det jag påstod var att panten fungerade som en riktig pant då det ger banken företräde till pengarna huset är värt.

Dock så är det som du säger - lånen är personliga så om pengarna inte räcker för att täcka lånen så omvandlas kvarvarande lån till vanliga blancolån.

I Sverige är bankens rättigheter starkare alltså - de har förtur till husets värde OCH lånen är samtidigt personliga.
Citera
2022-06-03, 07:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Du skrev:

Det jag påstod var att panten fungerade som en riktig pant då det ger banken företräde till pengarna huset är värt.

Dock så är det som du säger - lånen är personliga så om pengarna inte räcker för att täcka lånen så omvandlas kvarvarande lån till vanliga blancolån.

I Sverige är bankens rättigheter starkare alltså - de har förtur till husets värde OCH lånen är samtidigt personliga.

Frågan är ju egentligen om man kan riva huset utan banken bryr sig. Vi talar om 8 siffrigt belopp.
Citera
2022-06-03, 07:48
Medlem
Citat:
Frågan är ju egentligen om man kan riva huset utan banken bryr sig. Vi talar om 8 siffrigt belopp.

Frågar du banken så tycker givetvis de att lånen ska lösas innan men vad jag förstått så har de ingen laglig rätt att kräva det.
Citera
2022-06-03, 07:58
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Frågar du banken så tycker givetvis de att lånen ska lösas innan men vad jag förstått så har de ingen laglig rätt att kräva det.

Well, ändras säkerheten ( huset) kan de säkert säga upp lånet omedelbart.

Händer ju hela tiden om någon har pantförskrivna aktier som går under nominellt värde.
Citera
2022-06-03, 08:40
Medlem
Så här är det. Inteckning försvinner inte om man river huset. Inteckning gäller i fastighet och inte i byggnaden. Däremot har banken säkert ett villkor i lånet där det står att låntagarna inte får försämra värdet av bankens pant .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in