2022-06-03, 01:40
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, alltså:
Hur startar man en stat, det finns liksom inget "bolagsverk" dit man anmäler?

Såvitt jag vet och känner till, så har de flesta stater en "krigisk" historia, oavsett hur ponibelt snälla personerna är/var som startat staten. Finns också stater, exempelvis Republiken Kina, som inte räknas som stat.

Hur startar man en stat, utan att begå ett krig först?
-"Anmäler till statsverket kanske?"

Vill gärna, som företagsmänniska (har startat flera bolag) också "testa på" att starta en stat.
Finns det något fredligt och juridiskt sätt att starta en stat, eller är det "alltid som så" att man måste begå krig först?
Citera
2022-06-03, 01:58
Medlem
hitta tillräckligt med likasinnade människor.
Citera
2022-06-03, 02:00
Medlem
DesertBeagles avatar
Det är bara att ge sig ut på internationellt vatten och utropa din egen stat, det finns inget som hindrar dig. Det stora problemet är att du måste få resten av världen att erkänna din stat och dess suveränitet, det är där det kommer köra ihop sig för dig. 😊
Citera
2022-06-03, 02:03
Medlem
StudiumValors avatar
Du kan börja med ett eget territorium, en befolkning och en regering som utövar kontroll över befolkningen.
När det är klart ber du att bli erkänd av andra stater.
Senast det hände var väl i sydeuropa med Bosnien och Montenegro.
Citera
2022-06-03, 02:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allseeingeyee
Du måste ha kärnvapen för att lyckas.

Möjligen underlättar det, men finns trots allt hundratals stater utan kärnvapen.
Observera att jag faktiskt inte skämtar, utan ställer en juridisk fråga.
"Hur startar man en stat" -Utan att begå krig etc. först.
Det är betydligt enklare (exempelvis) att starta bolag.

Hur går man juridiskt till väga för att starta en stat?
-Borde bara kräva pengar och ett organisationsnummer? -Tja, mark också givetvis, men mark går alltid att köpa, alternativt stjäla från ursprungsbefolkning. (Som USA gjorde exempelvis).
Citera
2022-06-03, 02:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du kan börja med ett eget territorium, en befolkning och en regering som utövar kontroll över befolkningen.
När det är klart ber du att bli erkänd av andra stater.
Senast det hände var väl i sydeuropa med Bosnien och Montenegro.

Kosovo kanske?

-Snackar alltså att man (jag) ska kunna starta stater ungefär som jag startar bolag.
Helt juridiskt och legalt korrekt, utan att starta krig etc. Ungefär som när jag startar bolag.
Citera
2022-06-03, 02:32
Medlem
"It's easier to ask forgiveness than to get permission."

Det är vad som gäller. Man startar staten först genom att ensidigt utropa självständighet för en region som tidigare tillhört en existerande stat. Det finns inga egentliga regler kring detta eller hur det tidigare landet skall se på det.

Om man lyckas förhindra att det tidigare landet eller någon annan blockerar statens bildande så blir man efter ett tag av de flesta stater godkänd som en ny självständig stat.
Citera
2022-06-03, 02:34
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kosovo kanske?

-Snackar alltså att man (jag) ska kunna starta stater ungefär som jag startar bolag.
Helt juridiskt och legalt korrekt, utan att starta krig etc. Ungefär som när jag startar bolag.

Tro det eller ej.

Hur man blir en statsmakt.

Du måste ha ett avgränsat territorium.
Du måste ha bofasta inom detta territorium.
Du måste ha en regering.
Och till sist måste du ha förmågan att inte bara interagera med andra statsmakter utan även ta emot statsbesök.

Därefter måste du få denna stat erkänd av andra länder, antingen via mutor eller handelsavtal.

Köper du en öde ö nånstans så kan inte du och 100 lajvare tillsammans bo i tält och erbjuda er att sälja saltvatten till Sahara utan det är mycket som skall till.

https://wko.sarpat.com/hur-du-startar-ditt-eget-land

Jag skulle säga att din "bästa" chans är att faktiskt börja med att bygga din egen ö på internationellt vatten.

Doggers bankar ligger omkring 30 meter djupt och se till att hålla dig 37 mil från England, Danmark, Tyskland och Norge så skall det vara lungt.

Havsarkeologerna kommer bli så pissed!

https://youtu.be/miUZFlRKs7I
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-06-03 kl. 02:45.
Citera
2022-06-03, 04:54
Medlem
Det finns väl något litet triangelformat landområde på Balkan någonstans som ingen av grannländerna vill veta av - alla vill bli av med det. Jag har för mig att det ligger nära Kosovo, men kan ha fel där. Perfekt för att starta eget land i? Det som är bra är att det ligger geografiskt i Europa (framtida EU-medlemsskap?) samt att det är lätt att komma dit landvägen, och nära till existerande service.
Citera
2022-06-03, 06:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vill minnas att man sålde ett färdigt "land" för några år sedan (10-15) på Ebay.

Det var en stor betongklump en bit utanför Englands kust som hade använts under kriget.
Citera
2022-06-03, 07:41
Medlem
Du kan bygga en ö på internationellt vatten, alternativt köpa massa land från någon fattig stat och övertala dem att ge din mark suveränitet från deras lagar. Om du lyckas med det så har du en självständig stat, dvs ett territorium som inte tillhör någon annan stat.

Jag föreslår att du anställer någon privat armé för att skydda ditt nya territorium mot giriga imperialister.

Det finns faktiskt en rysk tronpretendent som vill använda just dessa metoder för att bilda en ny stat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Romanov_Empire_(micronation)

Den andra mycket vanligare metoden (den enda som hittills har använts historiskt) är att bryta sig loss från en existerande stat. Detta är dock svårare från juridiskt perspektiv om den härskande staten inte gillar separationen eftersom separatism brukar vara otillåtet enligt nationella lagar.

Medlemskap i FN är inte ett krav för att räknas som en stat, även om det självklart underlättar mycket från diplomatisk synvinkel. Det fanns ju trots allt stater långt innan FN existerade. Det finns även fullt fungerande stater som inte är medlemmar i FN, t.ex Vatikanstaten och Taiwan.
Senast redigerad av derfilo999 2022-06-03 kl. 08:03.
Citera
2022-06-03, 10:27
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, alltså:
Hur startar man en stat, det finns liksom inget "bolagsverk" dit man anmäler?

Såvitt jag vet och känner till, så har de flesta stater en "krigisk" historia, oavsett hur ponibelt snälla personerna är/var som startat staten. Finns också stater, exempelvis Republiken Kina, som inte räknas som stat.

Hur startar man en stat, utan att begå ett krig först?
-"Anmäler till statsverket kanske?"

Vill gärna, som företagsmänniska (har startat flera bolag) också "testa på" att starta en stat.
Finns det något fredligt och juridiskt sätt att starta en stat, eller är det "alltid som så" att man måste begå krig först?
Här har du en guide (finns många på nätet):
How to Start Your Own Country in Four Easy Steps
Att få tag i mark är nog ett rätt stort hinder, du kan testa att göra någon variant på Sealand och skapa en micronation. Håll oss gärna uppdaterade på dina framsteg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in