Citat:
Ursprungligen postat av
SameOldStory
Hårdare än i Sverige. För ett tag sedan blev ett par gängmedlemmar dömda för mordförsök (visserligen försökte dem placera en bomb någonstans) och dom fick 34 år. Jag antar äcklet är svensk medborgare vilket innebär att han kan ansöka om att sitta i Sverige vilket kommer dra ner strafftiden en hel del.
Får ha flytta till Sverige så blir det 2/3-frigivning eftersom svenska regler för straffverkställighet tillämpas.
För "vanligt" mord (homicidio) i spanien blir det max 15 år. Om han fått betalt av någon för att ha ihjäl snubben
kan hanr åka på "asesinato" istället för "homicidio" och då är maxstraffet 25 år. Skulle han dessutom befinnas tillhöra ett kriminellt gäng
kan han åka på grovt "asesinato" och då kan straffet bli livstid med möjlighet till tidigare frigivning.
Max 10 år i svenskt fängelse är väl en rimlig gissning men man ska inte helt ge upp hoppet på mer.
34 år i fallet du nämner måste vara för att det ansågs terrorelaterat eller för att det var flera planerade offer.
Citat:
Ursprungligen postat av
sisterlove
...
Isoleringen i häkten under lång tid är påfrestande och skadar människor,
de ska ut i frihet så småningom, de allra flesta.
Frågan blir då, hur mycket skador vill du att de som kommer ut i samhället har?
...
Det bästa för brottslingen är garanterat att inte sitta i vare sig häkte eller fängelse alls.
Nu är ju inte målet med straff att "rehabilitera" någon utan att straffa dem och ffa avhålla människor som är lite på gränsen från att begå brott från början.
Jag skiter i om folk sitter i 20 år eller 40 år men det är katastrof om ungdomar "i orten" ser kriminella komma ut efter bara några år. Då framstår ett kriminellt liv som något som man kan tänka sig om chansen till pengar, bilar och damer finns. Är nån borta i 20 år så räcker det tycker jag. Då är han bortglömd av alla och blir ingen "reklampelare" för det kriminella livet.