2022-05-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Vad hände med det här hålet vid bogrampen?
Beror på du menar med hände.

Skadan på styrbords frontskott filmades i oktober och december 1994 samt i juni 1996.
GGE har gjort en detaljerad skiss på skadan.
Rabe filmade skadan omkring år 2000/2001
Evertsson/Andersson filmade med största säkerhet området innan rampen lossnat när de var där 2019.
Kurms expedition kom delvis åt att filma skadan med en liten ROV hösten 2021.

Med andra ord är skadan på styrbords frontskott väl dokumenterad flera gånger om.

(SHK/OJK har tagit del av Evertssons och Kurms filmmaterial)

Citat:
Kommer det hålet att kunna fimas samt 3D-laserscannas nu, eller hur kommer man att lösa detta?
Nu vid laserskanningen har man en ROV med separat arbetsarm för att underlätta åtkomst, men det går inte veta hur bra de kommer åt innan de försökt. Efter de här dagarna bör de dock bättre veta förutsättningarna inför när fotogrammetrin görs om ett par veckor.

Som planerna presenterats av Arikas/OJK låter det som ganska troligt att rampen bärgas efter fotogrammetrin och då kan skadan återigen dokumenteras utan problem.
Citera
2022-05-25, 21:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Beror på du menar med hände.

Skadan på styrbords frontskott filmades i oktober och december 1994 samt i juni 1996.
GGE har gjort en detaljerad skiss på skadan.
Rabe filmade skadan omkring år 2000/2001
Evertsson/Andersson filmade med största säkerhet området innan rampen lossnat när de var där 2019.
Kurms expedition kom delvis åt att filma skadan med en liten ROV hösten 2021.

Med andra ord är skadan på styrbords frontskott väl dokumenterad flera gånger om.

(SHK/OJK har tagit del av Evertssons och Kurms filmmaterial)

Nu vid laserskanningen har man en ROV med separat arbetsarm för att underlätta åtkomst, men det går inte veta hur bra de kommer åt innan de försökt. Efter de här dagarna bör de dock bättre veta förutsättningarna inför när fotogrammetrin görs om ett par veckor.

Som planerna presenterats av Arikas/OJK låter det som ganska troligt att rampen bärgas efter fotogrammetrin och då kan skadan återigen dokumenteras utan problem.

Tänkte på att bogrampen har lossnat och täcker över det närliggande hålet. Så har de tänkt att bogsera bogrampen innan laserskanningen?
Citera
2022-05-25, 22:16
Medlem
Citat:
Tänkte på att bogrampen har lossnat och täcker över det närliggande hålet. Så har de tänkt att bogsera bogrampen innan laserskanningen?
Okej

Dom är inne på laserskanningens tredje dygn av fem så nej, rampen kommer knappast bärgas/flyttas innan laserskanningen och inte före fotogrammetrin om drygt en vecka heller (som jag förstått det).

Som Arikas/OJK presenterat planerna låter det dock som att rampen sannolikt bärgas efter fotogrammetrin, om man nu inte lyckas dokumentera tillräckligt bra ändå. Slutligt beslut fattas under arbetets gång.

Jag tycker det är rimligt att först skanna och fotografera med rampen i den position den befinner sig nu, dvs skapa en digital tvilling av exakt hur det ser ut på havsbotten när allt är orört. Efter det förväntar jag mig att rampen flyttas för att dokumentera det dolda av styrbords frontskott och troligtvis bärgas rampen för att bättre undersöka skadorna på den.
Det borde vara förhållandevis enkelt att lyfta rampen till ytan.
Senast redigerad av Prudent 2022-05-25 kl. 22:53.
Citera
2022-05-26, 12:14
Medlem
Citat:
Okej

Dom är inne på laserskanningens tredje dygn av fem så nej, rampen kommer knappast bärgas/flyttas innan laserskanningen och inte före fotogrammetrin om drygt en vecka heller (som jag förstått det).

Som Arikas/OJK presenterat planerna låter det dock som att rampen sannolikt bärgas efter fotogrammetrin, om man nu inte lyckas dokumentera tillräckligt bra ändå. Slutligt beslut fattas under arbetets gång.

Jag tycker det är rimligt att först skanna och fotografera med rampen i den position den befinner sig nu, dvs skapa en digital tvilling av exakt hur det ser ut på havsbotten när allt är orört. Efter det förväntar jag mig att rampen flyttas för att dokumentera det dolda av styrbords frontskott och troligtvis bärgas rampen för att bättre undersöka skadorna på den.
Det borde vara förhållandevis enkelt att lyfta rampen till ytan
.

Förväntar mig samma. Med tanke på att rampen står ”fritt” borde det vara relativt enkelt att bärga den. Är väl esterna som beslutar om bärgning, gissar jag.
Citera
2022-05-26, 18:09
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Okej

Det borde vara förhållandevis enkelt att lyfta rampen till ytan.

Du har en poäng där. Jag visste inte ens att det fanns några planer på att rampen skulle bärgas. Det är bra om man gör det, så att alla skador kan dokumenteras. Man kan samtidigt passa på att ta en närmare titt på rampen om en bärgning blir av, d.v.s.
Citera
2022-05-26, 18:31
Medlem
Citat:
Du har en poäng där. Jag visste inte ens att det fanns några planer på att rampen skulle bärgas. Det är bra om man gör det, så att alla skador kan dokumenteras. Man kan samtidigt passa på att ta en närmare titt på rampen om en bärgning blir av, d.v.s.
Vi får se vad OJK hittar på 😏

Citat Rene Arikas:
If necessary, the bow ramp will be lifted from the seabed

A new detailed model of M/S Estonia will be completed by the end of May

A digital model or “digital twin” of the vessel will be completed by next winter.
https://www.estonia1994.ee/en/news/director-esib-briefed-memento-mare-representatives-surveys-be-launched-ms-estonia-wreck-site
Citera
2022-05-26, 20:35
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Vi får se vad OJK hittar på 😏

Citat Rene Arikas:
If necessary, the bow ramp will be lifted from the seabed

A new detailed model of M/S Estonia will be completed by the end of May

A digital model or “digital twin” of the vessel will be completed by next winter.
https://www.estonia1994.ee/en/news/director-esib-briefed-memento-mare-representatives-surveys-be-launched-ms-estonia-wreck-site

Så det kommer att dröja ett bra tag innan man får titta på 3D-modellen. Många ser nog fram emot detta. Det är en skillnad att titta på videoklipp och titta på en 3D-modell där man kan vrida och vända i olika vinklar. Det kommer även att bli intressant att se skicket på bogrampen när den väl har lyfts upp.
Citera
2022-05-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bumpar det här inlägget om vatteninträngning i hålet.

Det är två saker att betänka med hålet: dess begränsade area och det ringa djupet under vattenytan. Bernoullis ekvation ger (för en strömningslinje från havsytan z1 till insidan av hålet z2 båda vid samma arm.tryck):
z1 + v1^2/2g = z2 + v2^2/2g, (v1 = 0) =>
hastigheten i hålet:
v2 = sqrt(2g (z1-z2)) = sqrt(2gh)
där h är vattenpelarens höjd. Om vi antar att hålet är på 0.5 m resp. 1 m djup* får vi en strömningshastighet på v2 = 3.1 m/s och 4.4 m/s.

Hålets area är okänd, men en (hög?) skattning av sprickans area under vatten är:
A= 1 m x 0.2 m = 0.2 m^2.
Den totala strömningen är då uppskattningsvis:
Q = A v2
eller 0.6-0.9 m^3/s.

För att få signifikant slagsida på Estonia behövs stora mängder vatten på däck 0 (och egentligen däck 1). Låt oss nöja oss med 500 ton <=> 500 m^3. Detta skulle ta minst 500/0.9 s ~ 10 min. Detta är uppenbart en storleksordning längre än vad vittnena upplever.

För att sedan sänka Estonia krävs först ~5000 ton för att (kanske) ge så mycket slagsida så att andra öppningar bidrar. Mer troligt är att hon sjunker upprätt, med fören först. Även om vi tar hänsyn till att mer av sprickan bidrar med tilltagande slagsida så talar vi väsentligt längre tid än vad vi känner till av förloppet.

(cf. SSPAs uträkning på s.35 i http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf)

*) Eftersom hålet har vertikal utbredning behöver vi egentligen integrera över varierande djup, men om vi antar mittpunkten så överskattar vi hastighet och flöde.

Med lite otur kan man även tänka sig att vattnet hittar en väg in i skrovet där det vattenfyller ett utrymme som i sin tur evakueras djupare ned i skrovet via trapphus eller schakt så att man får extra sughöjd som drar in vatten genom hålet i en ryslig fart.

För att se om det är möjligt måste man veta mer om vart vattnet hade möjlighet att ta vägen.
Citera
2022-05-30, 21:06
Medlem
Tingsrättsförhandlingarna är inställda:

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2022/05/28/236-tingsrattsforhandlingarna-ar-installda/
Citera
2022-05-31, 08:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Tingsrättsförhandlingarna är inställda:

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2022/05/28/236-tingsrattsforhandlingarna-ar-installda/
Är det vanligt att man inte får reda på orsaken? Jag har bara varit vittne två gånger när det blivit inställt och fick info direkt om orsaken.
Citera
2022-05-31, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är det vanligt att man inte får reda på orsaken? Jag har bara varit vittne två gånger när det blivit inställt och fick info direkt om orsaken.

Ingen aning, känns lite märkligt att ställa in utan att uppge orsak; för det är klart att det finns en anledning.
Citera
2022-06-02, 23:11
Medlem
Ni såg denna?
https://m.youtube.com/watch?t=48&v=BayAajUGBsA&feature=youtu.be
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in