2022-06-02, 22:06
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Du sa att svenskar lärt sig hata ryssar sedan barnsben.

Belägg tack!

När jag var liten, ungefär 10-11 år, så berättade min mormor för mig om sin upplevelse av Andra Världskriget. Det hon sa då var att Nazityskland, det kände man aversion mot, men Sovjetryssland, dem var man genuint livrädda för, då man hade hört hur de betedde sig när de drog fram genom Finland.

Bara en anekdot, men säkerligen en av många.
Citera
2022-06-02, 22:11
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ryssland driver väl Ukrainska armén bakåt i detta nu?

Mycket möjligt, men vad tror du själv krävs för att ockupera och behålla kontrollen över hela Ukraina?
Citera
2022-06-02, 22:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
När jag var liten, ungefär 10-11 år, så berättade min mormor för mig om sin upplevelse av Andra Världskriget. Det hon sa då var att Nazityskland, det kände man aversion mot, men Sovjetryssland, dem var man genuint livrädda för, då man hade hört hur de betedde sig när de drog fram genom Finland.

Bara en anekdot, men säkerligen en av många.

Sovjet igen. Låter även som en sund inställning om man varit med om en invasion.

Ryssland och ryssar då?

Nä. För det var inte sant att svenskar lärt sig hata Ryssland från barnsben.
Citera
2022-06-02, 22:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Mycket möjligt, men vad tror du själv krävs för att ockupera och behålla kontrollen över hela Ukraina?

Beror på hur det ser ut när/om det är över.
När Tyskland förlorade år 1945 var det i princip noll motstånd mot ockupationsmakterna.
Citera
2022-06-02, 22:21
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tycks vara 4 HIMARS "systems" som är på väg. Är det då 4 raketlastbilar + support som avses ?

Framkommer vid 2:51 : https://www.youtube.com/watch?v=js9113hkkO8

Var faktiskt mindre antal än vad jag trodde, i såna fall..

Nä det är 4 ST som redan finns i Europa, ukrainska trupper ska öva med dessa vilket man redan gör sedan ett tag tillbaka. Man har inte specificerat hur många men såg någon källa på Twitter nämna uppåt 18 st i tillägg till de 4 träningsystemen som redan finns.

Citat:
To ensure the most rapid delivery of HIMARS systems to Ukraine, Kahl said DOD pre-positioned systems inside Europe in anticipation of the president's decision to approve their transfer to Ukraine.
.
Citera
2022-06-02, 22:23
Medlem
Citat:
Sovjet igen. Låter även som en sund inställning om man varit med om en invasion.

Ryssland och ryssar då?

Hata vet jag väl inte.
Men det är sannerligen ingen som heller beundrar någonting vad gäller ryssen. Dom är ett opålitlitligt skitfolk helt enkelt...
Citera
2022-06-02, 22:25
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Beror på hur det ser ut när/om det är över.
När Tyskland förlorade år 1945 var det i princip noll motstånd mot ockupationsmakterna.

Jämför du Tyskland 1945 mot Ukraina 2022?

Då vet man att du förväntar dig mycket slakt mot civila framöver? Intressant att det är den liknelsen du tar fram.
Citera
2022-06-02, 22:26
Medlem
Citat:

Ryssland och ryssar då?

I lumpen fick man lära sig att fienden kom från öst. Och det var inga snälla ord.

Idag är det ett facit.
Citera
2022-06-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ryssland driver väl Ukrainska armén bakåt i detta nu?

Mycket långsamt på den östra fronten. Och då dras försörjninglinjerna ut för Ryssland och det blir allt svårare.

Ukraina har vunnit mark i nordöst, Charkiv Oblast. Ryssland tar tillbaka några platser där.

I söder gjorde Ukraina en push och har behållit initiativet där. Man vann lite mark.

Man kan inte generellt säga att Ryssland driver Ukrainska armén bakåt för det är ju tre fronter. Det är väl möjligt att Ukraina lämnar Sieverdonetsk för att inte ta för stora förluster.

Den stora ukrainska motoffensiven kan komma i augusti. Svårigheten för Ukraina är att komma åt försörjninglinjerna i östra Ukraina. Jag tar inget för givet.
Citera
2022-06-02, 22:29
Medlem
Rapporteras om att ryssen blev för ivrig och mosats rätt rejält i Severodonetsk som konsekvens av det.

även i aftonbladet.

https://twitter.com/DJPaul8008/status/1532452230401404928
Citera
Medlem
raskenss avatar
Ytterligare fem ryska generaler har fått sparken. Undrar om det var för att dom inte beordrade tillräckligt många våldtäkter och bombningar av förskolor?

https://thehill.com/policy/international/3509681-putin-fires-five-more-generals-report/
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nä det är 4 ST som redan finns i Europa, ukrainska trupper ska öva med dessa vilket man redan gör sedan ett tag tillbaka. Man har inte specificerat hur många men såg någon källa på Twitter nämna uppåt 18 st i tillägg till de 4 träningsystemen som redan finns.

Ok, tack !

Tror att de behövs "pronto". Är mera tyst i nyhetsflödet.., så misstänker att ryssarna lyckas "gnaga på" framåt för stunden. Ukrainarna vid Donbas börjar nog även bli slitna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in