2022-06-02, 14:55
Medlem
Hej på er! Hoppas att någon kan hjälp till att bedöma det här.

Jag vet att en vän träffat en partner som är väldigt dålig vilket kan styrkas med olika länkar från sidor på nätet. Både skrivet av partnern själv på facebook och även andra sidor.
Om jag då enbart skickar länkar till dessa sidor och enbart till min vän för att skydda. Hur skulle detta i så fall tolkas rent juridiskt? Förtal oavsett? Går det att göra något utan att det blir förtal?
Citera
2022-06-02, 15:18
Avslutad
Lite gissning: Det är sällan förtal om det bara riktar sig till en eller några fåtal. Är det dessutom sant (viket i praktiken ibland har betydelse) och du som vän känner skäl och "god vilja" att meddela din vän så är ej förtal.
Det beror förvisso vad det är och hur vad saken gäller. Framställer du någon som mördare eller dylikt på uppgifter tagna från "ingenstans" och om det gäller t.ex. tillsättning av VD på Volvo så kanske istället en slags marknadsmanipulation eller måhända just förtal.
Facebook brukar dock vara snabba med att ta bort olämpligt beteende. Fyra eller fem gånger får du på dig innan du bannas.
Citera
2022-06-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaharayevseyev2022
Lite gissning: Det är sällan förtal om det bara riktar sig till en eller några fåtal. Är det dessutom sant (viket i praktiken ibland har betydelse) och du som vän känner skäl och "god vilja" att meddela din vän så är ej förtal.
Det beror förvisso vad det är och hur vad saken gäller. Framställer du någon som mördare eller dylikt på uppgifter tagna från "ingenstans" och om det gäller t.ex. tillsättning av VD på Volvo så kanske istället en slags marknadsmanipulation eller måhända just förtal.
Facebook brukar dock vara snabba med att ta bort olämpligt beteende. Fyra eller fem gånger får du på dig innan du bannas.

Om personen man vill berätta om är nazist och uthängd på antifa samt har utryckt sig på facebook hur skulle det då tolkas om jag skickar länkarna enbart?
Citera
2022-06-02, 15:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2611

Jag vet att en vän träffat en partner som är väldigt dålig vilket kan styrkas med olika länkar från sidor på nätet. Både skrivet av partnern själv på facebook och även andra sidor.
Om jag då enbart skickar länkar till dessa sidor och enbart till min vän för att skydda. Hur skulle detta i så fall tolkas rent juridiskt? Förtal oavsett? Går det att göra något utan att det blir förtal?
Ej juridiskt sakkunnig.
Finns skälig grund för att lämna uppgiften dvs om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken är det mer okey. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.
I detta fall hade jag själv nog inte länkat det jag sett till min vän utan
1. sagt att jag sett grejer om NN
2. Därefter frågat om hen vill veta mer eller ej
3. Om hen frågar vad det är hade jag givit en kort översiktlig beskrivning
4. Vill hen själv kolla?
5. Givit muntlig beskrivning av var det finns
jag hade alltså inte själv varit den som startat en eventuell länkspridning.
Citera
2022-06-02, 15:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Om personen man vill berätta om är nazist och uthängd på antifa samt har utryckt sig på facebook hur skulle det då tolkas om jag skickar länkarna enbart?
Då hade jag frågat min vän om hon har kollat upp personen på Facebook.
Jag hade frågat om det spelar någon roll vad personen har för politisk åskådning?
Att bli uthängd på antifa hade jag inte gett så mycket för. i alla fall hade jag väl försökt att kolla upp om det de skrivit där är sant?
----------------------------------------
Det verkar som om du tar lite för stort ansvar på dig
Jag hade INTE skickat länkarna
Citera
2022-06-02, 15:34
Avslutad
Citat:
Du har rätt att via t ex vanligt telefonsamtal berätta vad du "vet" till en och flera andra vänner men om du gör det i syfte att verkligen förtala den du omtalar så brukar det svänga åt förtal.

Ha dig själv som utgångspunkt: Om du verkligen gör det bara för att meddela din vän så ej förtal.
Om det faktiska syftet verkligen är att förtala personen saken gäller så tillkommer oftast andra faktorer som gör att det kan bli förtal, även om det kanske kan vara svårbevisat.
Citera
2022-06-02, 15:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Som redan nämnts krävs viss spridning för att det ska bli förtal. Att bara meddela en vän privat är inte förtal.
Citera
2022-06-02, 16:23
Medlem
Skicka länkarna anonymt om du vill behålla din vän. Tar det slut kommer du allltid att förknippas med det och tar det inte slut kommer hon definitivt att hata dig eftersom du kommit med "lögner om den hon älskar".
Citera
2022-06-02, 18:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Solklart förtal är det att skrika i megafon (publicera till allmänheten) vad du hittat.

Tveksamt om det blir det om du länkar i förtroende till vederbörande.
Citera
2022-06-02, 21:02
Medlem
yz44s avatar
Det är inte förtal, krävs att det sprids till flera för att det ska räknas som förtal.

Men tänk på att den som kommer med dåliga nyheter blir oftasts inte populär.
Så tänk efter en gång extra om det är absolut nödvändigt att just du kommer med informationen.
Citera
2022-06-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är inte förtal, krävs att det sprids till flera för att det ska räknas som förtal.

Men tänk på att den som kommer med dåliga nyheter blir oftasts inte populär.
Så tänk efter en gång extra om det är absolut nödvändigt att just du kommer med informationen.

Det stämmer inte, finns inget krav på annat än spridning, dvs det kan räcka med att det kommer till tredje mans kännedom.
Citera
2022-06-03, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer inte, finns inget krav på annat än spridning, dvs det kan räcka med att det kommer till tredje mans kännedom.
Tekniskt sett är det mesta förtal precis som att stöta till någon med axeln är misshandel men för att domstol ska döma förtal krävs att det når upp i en viss allvarlighetsgrad. Det är väl det som är det intressanta i tråden.

Påstår jag eller gör det sannolikt för en grupp att Aramir2 är Kalle i Lappland (även om det måhända verkligen är Kalle som i anonymitet skrivet klandervärt som Aramir2) så börjar det likna förtal.
Beroende på vad denne skrivit för åsikter, om andra och om sig själv och till hur många jag insåg eller borde ha förstått att informationen skulle nå...

Lämnar jag uppgift/påstående till någon jag vet är en massiv skvallerbytta så uppstår kanske frågan om det var jag eller skvallerbyttan som förtalar dig ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in