2022-06-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Så alla som bor inom EU är de då Europianer?
De är väl EU-medborgare

Men för att jämföra:

Om man säger att européer är på ett visst sätt så menar man ju folken i de europeiska länderna. Och om man säger att britter är fula så ingår skottar, eftersom britter inte har en nation eller är ett folkslag.
Citera
2022-06-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Är de?
Jag hade för mig hela ön hette england.
Det har den aldrig gjort. Den heter som sagt Storbritannien. Men engelsmän är britter om det var det du tänkte på. Liksom skottar.
Citera
2022-06-02, 20:51
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De är väl EU-medborgare

Men för att jämföra:

Om man säger att européer är på ett visst sätt så menar man ju folken i de europeiska länderna. Och om man säger att britter är fula så ingår skottar, eftersom britter inte har en nation eller är ett folkslag.

Fast det är ju helt fel, då Engelsmän är Anglosaxer, Skottar är i regel kelter så är även Walsare och även Nordirländare.

Läs på gör om gör rätt. Storbrittanien är ju en union, inte en etnisk union snarare en gränsunion, lite som EU

Läs själv och sen kör killgissningar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
Senast redigerad av Liberationfront 2022-06-02 kl. 20:57.
Citera
2022-06-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Fast det är ju helt fel, då Engelsmän är Anglosaxer, Skottar är i regel kelter så är även Walsare och även Nordirländare.

Läs på gör om gör rätt. Storbrittanien är ju en union, inte en etnisk union snarare en gränsunion, lite som EU

Läs själv och sen kör killgissningar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storbritannien
Nu hamnar vi helt fel. Skottar är alla som är invånare i Skottland. Samtliga dessa är även britter. Däremot är inte alla i Skottland kelter. Och alla kelter bor inte i Skottland. De är ju invandrare från kontinenten som finns i många länder. Liksom långt ifrån alla engelsmän är anglosaxer. Det är en blandning av invandrare som befolkat och befolkar Storbritannien.
Citera
2022-08-20, 09:14
Medlem
Akvavitaes avatar
Mänskliga proportioner var inte alla konstnärer som kunde. Samt så var det en medveten stil att göra konst platt. Man skulle upplysa kristen symbolik i effekt snarare än att fånga skapelsens skönhet. Detta tänk kom att ändras genom renässansen. Mer handelsmän var intresserade av att beställa fina verk från renässans-männen och detta gav dem friheten att skapa finare konst.

Hieronimous Bosch’s Lustarnas Trädgård 1510 är ett tydligt exempel på hur styrd konst var av kyrkan. Faktumet var att inte bara konst var styrt av kyrkan, man levde genom guds ande och vänta på återkomsten, gjorde man fel så blev det kätteri.

Bosch Lustarnas Trädgård innehåller scener med klara figurer som gestaltade och symboliserade olika lärdomar från bibeln. Konstformen var tydlig eftersom både adel och bönder skulle kunna betrakta scenerna och dra sina lärda paralleller utan krångel.
Senast redigerad av Akvavitae 2022-08-20 kl. 09:38.
Citera
2022-08-20, 10:49
Moderator
Falukropps avatar
Något jag noterat är att ögonen brukar vara avtecknade på ett väldigt karakteristiskt sätt i porträtt från den aktuella tiden. Det kan se ganska nedrökt ut.

Är inte alls insatt i konsthistoria, men kan det vara så att man helt enkelt använde sig av etablerade tekniker, metoder och regler, "såhär målar man ögon", i större grad än man gjort senare, oavsett att det inte alltid återspeglar verkligenheten så väl?

En annan grej man kan fundera på är att idag finns det gott om folk på gatan, helt utan formell utbildning, som kan kola upp ett i princip fotorealistiskt porträtt av en på nolltid. I den meningen upplevs de ofta skickligare än gamla erkända mästare. De använder verktyg som, bortsett möjligen från substratet, borde funnits tillgängliga i hundratals eller kanske till och med tusentals år. Ändå kan jag inte påminna mig om att ha sett någon form av fotorealistisk konst annat än från mycket modern tid, typ. How come?
Citera
2022-08-20, 13:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Något jag noterat är att ögonen brukar vara avtecknade på ett väldigt karakteristiskt sätt i porträtt från den aktuella tiden. Det kan se ganska nedrökt ut.

Är inte alls insatt i konsthistoria, men kan det vara så att man helt enkelt använde sig av etablerade tekniker, metoder och regler, "såhär målar man ögon", i större grad än man gjort senare, oavsett att det inte alltid återspeglar verkligenheten så väl?

En annan grej man kan fundera på är att idag finns det gott om folk på gatan, helt utan formell utbildning, som kan kola upp ett i princip fotorealistiskt porträtt av en på nolltid. I den meningen upplevs de ofta skickligare än gamla erkända mästare. De använder verktyg som, bortsett möjligen från substratet, borde funnits tillgängliga i hundratals eller kanske till och med tusentals år. Ändå kan jag inte påminna mig om att ha sett någon form av fotorealistisk konst annat än från mycket modern tid, typ. How come?

Under antiken fanns det relativt fotorealistisk konst. Här är exempel från Pompeiji:

https://www.romeartlover.it/Pompei85.jpg

Det handlar nog mer av vad som är inne för stunden. Folk har i perioder inte velat ha realism, ungefär som vi nu för tiden har vissa förväntningar på hur skådespelare ska uppträda i filmer för att det inte ska kännas som om man tittar på en dokumentär.
Citera
2022-08-20, 15:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Under antiken fanns det relativt fotorealistisk konst. Här är exempel från Pompeiji:

https://www.romeartlover.it/Pompei85.jpg

Det handlar nog mer av vad som är inne för stunden. Folk har i perioder inte velat ha realism, ungefär som vi nu för tiden har vissa förväntningar på hur skådespelare ska uppträda i filmer för att det inte ska kännas som om man tittar på en dokumentär.

De där porträtten utgör ett perfekt exempel på det jag menar. De är som du säger relativt fororealistiska, men de når ändå inte riktigt hela vägen fram. En snabb titt räcker för att man ska se att det inte är foton. Ser ingen anledning att tro att man inte avbildat så verklighetstroget man kunnat, gissar att det där är den sortens [vägg]målning förmögna beställde för att bygga en viss image kring sig själva.

Idag finns det gott om konstnärer som faktiskt når ända fram, det är på riktigt svårt att skilja deras alster från foton om man inte har tid på sig.

Men ja, förstår vad du är inne på. Det kan finnas stilistiska skäl till att inte avbilda så exakt man kan, osv.

Som en rolig tankelek kring förväntat uppträdande, försök att vända på det. Hur skulle du reagera om killen i kassan på systembolaget skulle låta som en reklamfilmsspeaker i ordval, betoning och sådant? Personligen skulle jag nog få fruktansvärt brått att betala och gå, snubben måste vara sinnessjuk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in