Citat:
Ursprungligen postat av
Almedalsnegern
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/snabb-ekonomisk-forsamring-dubbelsmall-for-hushallen
Det spås att priserna på bostäder kan falla med 10 procent. Till och med 20 procent är lite, för då är vi tillbaka i Jan 2020 då corona kom, så egentligen hade väl ett riktigt prissfall varit 40 procent för att det tydligt ska märkas, inte sant?
Har jag rätt om jag tänker så här.
Det var inte direkt billigare bostäder 2020 vid den tiden. Så ett riktigt fall på priser borde väl räknas åtminstone 40-50 procent.
10% är bara början. Det är alla som går på visningarna framöver där intresset svalnat och folk slutar bjuda över varann, som i de gamla goda tiderna .
Vi ska ned, en bit till. En bra bit till. För varje kvartal 2022 ska det komma siffror som tangerar en ekonomisk recession. Och då utlöses ett kollektivt upplevt kristänkande, då man skjuter på sin största affär man kan göra i livet.
Troligtvis kommer priserna att rätt omedelbart gå ner 10% p.g.a. av det jag nämnde ovan . Sedan kommer efterfrågan att sjunka, även med lånelöfte osv. Många kommer att räkna om sina hushållsekonomier under hela 2022 och förstå att vi faktiskt är inne i en spiral av något vi inte varit med om på 50 år.
Köparens marknad 2022 och 2023. Synd om dom som förköpt sig på toppen, de kommer att få vänta ett deccenium innan de kommer att få tillbaka vad de har köpt villan/Brf för.