2022-06-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De har inte rätten bara makten. Precis som USA&co inte hade rätt att invadera Irak eller Israel inte har rätt att ockupera Västbanken och Golanhöjderna osv. Vetorätten innebär bara att FN är paralyserat i att agera mot de permanenta medlemmarna eller deras vänner.
Rätt och makt är nära förknippat, då det är makten som skapar rättens ramar. I detta fall har segermakterna efter ww2 skapat ramarna för den internationella rätten, vari VETO-rätten ingår. Detta är inte konstigt. FN måste kunna fungera och om nån av de stora kärnvapenmakterna blir överkörda så kommer FN att ramla ihop och säkerhetsrådets beslut blir helt verkningslösa. Därför är Rysslands VETO i säkerhetsrådet då det gäller Ukrainakonflikten en del av internationell rätt.
Citera
2022-06-02, 10:51
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Såvitt jag kan se så utrustas HIMARS med ammunition som inte kan nå 50 mil. Jag har inte riktigt förstått det här, måsta jag tillstå.

Men 7,7 mil är inte så illa.

Jag tror att Ukraina också behöver mycket mer drönare och borde sätta lite fart och använda Switchblade.

Jag menar har man fått 1000 sådana har man råd att offra dessa även mot kolonner. Att störa spetsen av kolonnen är ett bra sätt att sänka stridsmoralen.

Det gäller också att finna baslägren och slå ut. Stora förluster på motståndaren är det enda som biter.

Dags för ett inlägg av mig och som består av mer än oneliners.

Vad är det du inte förstår gällande HIMARS?

Det är alldeles för mycket fokus på taktik i denna tråd. Krig är inget TV-spel, där enstaka segrar i form av utslagna fordon spelar roll. Ukraina behöver hjälp med att strategiskt slå mot rySSen, där kan HIMARS spela roll. Eftersom de förlorat en betydande del av sina egna MLRS-system. Som redan nådde över 7 mil. Men om inget annat förändras kommer HIMARS också att slås ut av orchernas Kalibr, Iskander-K och Krasnapol.

Verkar som att många i denna tråd tror att rySSarna använder flyg för att slå ut viktiga grejer bakom Ukrainas linjer. Men det stämmer inte. Nu verkar de mest använda väldigt lågt flygande SU25 för att snabbt hit 'n run-bomba statiska positioner nära fronten i Donbass, innan Ukrainska MANPADS hinner reagera. Detta är också anledningen till att Stinger-videos mer eller mindre slutat att postas i denna tråd. IRIS-T SLM kommer inte skydda HIMARS från deras långdistansvapen.

Jag efterfrågade tidigare videos på just Switch blade-attacker, men eftersom ingen länkade några började jag försöka lista ut varför. Switchblade manövrerar via GPS, någonting rySSarna stör ut i Ukraina. Det är min gissning att detta försvårat användandet av Switchblade.

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Du vet om de hjälper varandra på plats. Trots att det är livsfarligt eftersom det är förbjudet. Att unga ukrainska pojkar smugglas ut med hjälp av rysk civilbefolkning för att slippa strida och kan fly till Europa. Det händer så mycket i det kriget som ni inte har en aning om. De flesta skiter i sina satans ledare som satt dem i det här ett helvetet. Tjetjenierna som ni tjafsar om är ju Kadyrovs arme. Har inte ett smack med vanliga tjetjenier att göra. De hatar Ryssland efter krigen. Ingen tysk general vågar tvinga in dem in Ukraina för de fullständigt illojala mot Ryssland. En hel bunt strider redan på Ukrainas sida. Likadant från andra regioner.

Men skit i fakta. Ni lär nog få reda på vad som hände en vacker dag. Under tiden kan ni ju leka krig här och tro att det är verkligheten. Ska undvika den här tråden.

Jo varför finns det inte en enda förbaskad tråd på hela flashback som handlar om freden? Vad som ska hända efteråt? Hur de här människorna ska kunna leva som grannar efteråt (de är släktingar bokstavligt talat)?

Jo du har nog hammnat i fel tråd, den här handlar ju om rysslands invasion av ukraina och behandlar främst (men inte enbart) de 100`000 tals ryssar som deltar i mördandet och övergreppen på ukrainare i ukraina.

ingen fred utan krig , så om du håller dig lite så dyker det säkert upp en tråd du ska sjunga "we shall overcome"
https://youtu.be/mQakZce3GhQ?t=98
Citera
2022-06-02, 10:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
FN-stadgan är förstås inte detaljerad. Den slår fast principer. Artikel 51 utgör stöd för Rysslands operation i Ukraina.

Det är bara Eritrea Nordkorea Belarus och syrien som stöjer rysslands angerepp övriga jordens länder stödjer inte det. Man har en förvriden världsbild om man tolkar det som fritt fram för ryssland

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citera
2022-06-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
bara en fåne tror på det du skriver. England diskuterar nu om det är läge att skicka Royal Navy in genom Bosporen för att driva iväg de ryska ockupanterna från Ukrainas hamnar. Ser fram emot att de försupna ryssarna ska möta motstånd med mer muskler.

Det kommer förstås inte att hända. ”England diskuterar”….haha.
Citera
2022-06-02, 10:56
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Då är ju den naturliga tanken som slår en, har det "stealth`as" in utanifrån fler Mig-29 än vad som är känt ?

Eller att man har tillräckligt med luftvärn för att skydda dessa HIMARS-pjäser. För det är ju lätt att misstänka att jänkarna har gjort avvägningen : Klarar Ukraina att skydda dessa pjäser ?

(att man inte bara skickar iväg de, för att bli till skrot direkt)

Vi vet inte hur mycket av flygvapnet som återstår, men Polen utlyste just att de skall köpa på sig ännu fler F-35 inom en nära framtid och därmed blir fler av deras nuvarande MiG-29or och SU-22or plötsligt obsoleta. Intressant tajming får man säga.

https://twitter.com/visegrad24/status/1531903364711211010?s=21&t=FoVbBwqQZLpgf3KQt70TDA

Ja, jag tror inte att man driftsätter dyra avancerade system om risken för att de förstörs är alldeles för hög. Bättre då att invänta ett läge där de kan ha varaktig effekt. Och medan man väntar så kan man ju förstås utnyttja dödtiden till att få det att se ut som att man bara är försiktig och lyhörd till hur ryssarna upplever inblandningen.

Det går inte att bevisa att det är så här strategin ser ut, men frågan lär ju sysselsätta tusentals personer inom den amerikanska försvarsmakten och underrättelsetjänsten just nu så processen lär vara rejält optimerad.
Citera
2022-06-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej! Om han följer din logik så har väst laglig grund att angripa Ryssland. Då hade alltså Reagan rätt när han gjorde Rysslands existens illegal. Så är givetvis inte fallet. Så sluta bröla om det. Endast du och rysstroll tror på det.

Vi får hålla oss till nuvarande konflikt, inte hypotetiska historiska situationer. Ryssland har således (nationell och internationell) rätt att genomföra operationen i Ukraina.
Citera
2022-06-02, 10:57
Medlem
raskenss avatar
Fy fan. Nu räknar man med 50000 döda i Mariupol

https://www.theguardian.com/world/2022/jun/01/makeshift-graves-and-notes-on-doors-the-struggle-to-find-and-bury-mariupol-dead-ukraine
Senast redigerad av raskens 2022-06-02 kl. 11:03.
Citera
2022-06-02, 10:57
Medlem
Citat:
Rätt och makt är nära förknippat, då det är makten som skapar rättens ramar. I detta fall har segermakterna efter ww2 skapat ramarna för den internationella rätten, vari VETO-rätten ingår. Detta är inte konstigt. FN måste kunna fungera och om nån av de stora kärnvapenmakterna blir överkörda så kommer FN att ramla ihop och säkerhetsrådets beslut blir helt verkningslösa. Därför är Rysslands VETO i säkerhetsrådet då det gäller Ukrainakonflikten en del av internationell rätt.

Nej Ryssland har ingen rätt. Sluta skriv om det ingen tror på det ändå utom rysstrollen.
Citera
2022-06-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Dags för ett inlägg av mig och som består av mer än oneliners.

Vad är det du inte förstår gällande HIMARS?

Det är alldeles för mycket fokus på taktik i denna tråd. Krig är inget TV-spel, där enstaka segrar i form av utslagna fordon spelar roll. Ukraina behöver hjälp med att strategiskt slå mot rySSen, där kan HIMARS spela roll. Eftersom de förlorat en betydande del av sina egna MLRS-system. Som redan nådde över 7 mil. Men om inget annat förändras kommer HIMARS också att slås ut av orchernas Kalibr, Iskander-K och Krasnapol.

Verkar som att många i denna tråd tror att rySSarna använder flyg för att slå ut viktiga grejer bakom Ukrainas linjer. Men det stämmer inte. Nu verkar de mest använda väldigt lågt flygande SU25 för att snabbt hit 'n run-bomba statiska positioner nära fronten i Donbass, innan Ukrainska MANPADS hinner reagera. Detta är också anledningen till att Stinger-videos mer eller mindre slutat att postas i denna tråd. IRIS-T SLM kommer inte skydda HIMARS från deras långdistansvapen.

Jag efterfrågade tidigare videos på just Switch blade-attacker, men eftersom ingen länkade några började jag försöka lista ut varför. Switchblade manövrerar via GPS, någonting rySSarna stör ut i Ukraina. Det är min gissning att detta försvårat användandet av Switchblade.

Slava Ukraini!

Bra inlägg!! Det jag inte fattar är att man talar om ammunition till HIMARS som når "endast" 7,7 mil istället för 500 mil. Är det överhuvudtaget samma system.

Du har nog rätt i att det också är ett elektroniskt krig, men varför inte använda Switchblade mot skepp i Svarta Havet, där borde det inte gå att störa ut GPS på väg mot krigsfartygen. Skicka en svärm.

Jag tror att Ukraina behöver vanligt artilleri och så vitt jag vet har vilde Boris J skickat sådana system liksom att Tjeckien har gjort så. Även Frankrike har skänkt artilleri.

Hoppas att ambassaden får svälta. Det är mycket glädjande kanske dom får läsa Mosleys teser om fasta.
Citera
2022-06-02, 10:58
Medlem
Citat:
Vi får hålla oss till nuvarande konflikt, inte hypotetiska historiska situationer. Ryssland har således (nationell och internationell) rätt att genomföra operationen i Ukraina.

Ingen tror på vad du skriver ändå utiom rysstrollen. Du måste ha gått i rysk skola. Ingen annan skulle vara så dum.
Citera
2022-06-02, 10:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

En snuttefilt är en snuttefilt, även om den är påhittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in