2022-06-02, 02:49
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Jag efterfrågar en seriös källa som visar på att det du säger stämmer och det enda du kan presentera är ett argument som bygger på din russofobiska magkänsla?
Sen har du mage att påstå att håller man inte med om din russofobiska magkänsla så är man ett rysstroll?
Det är inte så verkligheten fungerar.
Min magkänsla säger mig att Ryssen är vår vän, och det kan även bevisas i den handel vi bedrivit under större delen av modern tid.

Det du påstår existerar bara i ditt huvud (eller i din mage). Det är läskigt att du tror så starkt på det att du till och med pekar ut de som inte kan se det som bara existerar i ditt huvud som levandes i grav förnekelse.
Ryssen är möjligtvis ”vår vän” men det är en helt annan diskussion och har ingenting att göra med kriget de har startat mot Ukraina. Det din magkänsla säger är således inte detsamma som vad all fakta säger.
Citera
2022-06-02, 07:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Det är bara så korkat att man framstår som korkad att fråga efter källa.
Det är det inte alls. Det är det som alla diskussioner måste utgå ifrån. Förstår man inte det så är man korkad.

Utan källor så skulle diskussioner bara bestå av en massa tomma påståenden. Hur skulle det kunna leda någonstans? Fantasi har alla.

Påstår man någonting så måste man ha belägg för det.

Vi såg precis någon påstå att Ukraina har bara blivit mer och mer korrumperat vilket inte är sant. Enligt statistik så har Ukraina blivit mindre korrumperat sedan 2014. Förstår man inte källkritik så blir man snart dum i huvudet.
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Senast redigerad av Conception 2022-06-02 kl. 07:03.
Citera
2022-06-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Men vad tusan har hänt här under min frånvaro? Två separata trådar, "Kommer svensken förstå Ryssland är the good guys" och "Varför blir Ukrainafans nazister", har blivit sammanslagna till en enda tråd. Är det månne ett tafatt försök av rysstrollen att stämpla alla som är emot rysk aggression för nazister? Och sluta kalla ryssen för "vår vän". Ryssen må vara DIN vän, men han är fan inte MIN vän.
Det är svettigt läge för Rysslands cope-trupp här på Flashback och man måste ligga i för att försöka hålla moralen uppe.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/apr/20/putin-ukraine-russia-humiliated-military-intelligence-war
Citat:
Putin’s key supporters are now playing a desperate face-saving game in Ukraine
Citera
2022-06-02, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Tror du det? Snarare ser det ut som att det gick gått bakåt i Ukraina fr.o.m. Maidan.

2018 som exempel, då LBTQ-rörelsen, feministorganisationer och romer attackerades konstant av nynazistiska organisationer som C-14 :

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/ukraine --->
https://web.archive.org/web/20190722002651/https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/ukraine

Känns inte som att det är så mycket bättre än Ryssland...

Och under 2019 gick Freedom Houses bedömning ner från 64/100 till 60/100

Nu handlar tråden om huruvida Ryssland är the good guys. Det är dom inte.
du kan väl inte på allvar mena att Putin gör det här för att stärka LBTQ rörelsen?

Vad jag menade om att Ukraina går på rätt håll är dels baserat på rankingen i korruptionsindex där de klättrat 20 placeringar

https://www.transparency.org/en/cpi/2021

Men jag baserar det också på att Ukraina så tydlig sagt att de ser sig som en del av Europa och att de ämnar söka medlemskap i EU, med detta följer som alla vet krav på demokrati, bekämpning av korruption mm för att kunna bli medlem. En lång väg för Ukraina som Macron tror kommer ta 10 år.

Så hur går det i Ryssland?

De har under 2000 talet fallit i demokratiindex och låg 2021 38 placeringar lägre än Ukraina.
I år har ju som du vet Ryssland gjort en rad inskränkningar på yttrandefrihet, förbjudit internationella organisationer, mediebolag både inhemska och utländska mm så de lär ha rasat ytterligare i nästa mätning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Vad dina känslor säger dig ger jag inte mycket för, i sådana här frågor brukar jag förlita mig på fakta och kunskap.
Citera
2022-06-02, 07:29
Medlem
borrizs avatar
Tyvärr ts, att våldföra sig sina grannar, detta i strid mot såväl FN-stadgan som andra ingångna avtal, detta ger absolut inga pluspoäng.
Citera
2022-06-02, 08:24
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Men jag baserar det också på att Ukraina så tydlig sagt att de ser sig som en del av Europa och att de ämnar söka medlemskap i EU, med detta följer som alla vet krav på demokrati, bekämpning av korruption mm för att kunna bli medlem. En lång väg för Ukraina som Macron tror kommer ta 10 år.

Det kommer att ta lång tid eftersom det krävs en attitydförändring på alla front och kanter. Den viljan att förändras och bli bättre blir inte bättre. Istället sker fler inskränkningar i människors politiska och personliga frihet. EU-medlemskap är inte närmare.

Citat:
Så hur går det i Ryssland?

I år har ju som du vet Ryssland gjort en rad inskränkningar på yttrandefrihet, förbjudit internationella organisationer, mediebolag både inhemska och utländska mm så de lär ha rasat ytterligare i nästa mätning.

Jag diskuterade öht inte Ryssland. Förnekar inte att Ryssland tar i hårdare och tuffare och att de har problem. Samtidigt har fattigdom minskat under 2000-talet och medeltidslängden går stadigt uppåt. Det finns skäl till varför Putin har mer stöd än någonsin tidigare. Utvecklingen går i den riktning som folket vill, de ser att landet blir starkare.

Citat:
i sådana här frågor brukar jag förlita mig på fakta och kunskap.

Det är därför jag ger FAKTA. På att Ukraina, till skillnad från vad du hävdade, har försämrats, inte förbättrats.
Citera
2022-06-02, 08:34
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Källa?
Det finns gott om källor, men jag rekommenderar främst historikern R Sakwas Frontline Ukraine där han gör en inträngande genomgång.
Citera
2022-06-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det kommer att ta lång tid eftersom det krävs en attitydförändring på alla front och kanter. Den viljan att förändras och bli bättre blir inte bättre. Istället sker fler inskränkningar i människors politiska och personliga frihet. EU-medlemskap är inte närmare.

Jag diskuterade öht inte Ryssland. Förnekar inte att Ryssland tar i hårdare och tuffare och att de har problem. Samtidigt har fattigdom minskat under 2000-talet och medeltidslängden går stadigt uppåt. Det finns skäl till varför Putin har mer stöd än någonsin tidigare. Utvecklingen går i den riktning som folket vill, de ser att landet blir starkare.

Det är därför jag ger FAKTA. På att Ukraina, till skillnad från vad du hävdade, har försämrats, inte förbättrats.

Jag citerar rubriken på tråden ” Kommer svensken förstå Ryssland är the good guys - varför blir Ukrainafans nazister”
Därav så jämför jag Ukraina med Ryssland.

Jag bifogade länk som styrker dina påståenden om att när det gäller demokratiindex så sjunker det i Ukraina.
Sedan så finns det andra saker som går åt rätt håll i Ukraina, deras närmande till väst och Eu tex.
Det är ingen fakta att Ukraina inte närmar sig ett Eu medlemskap det är din åsikt. det mesta tyder på att om Ukraina får behålla sin frihet så kommer processen starta så fort kriget är över.
Här är en artikel om ämnet
https://www.csis.org/analysis/ukraines-road-eu-membership

Den kommer ta lång tid men om den genomförs kommer den innebära kraftigt förbättringar i det ukrainska samhället.

Ser man på Rysslands allierade Belarus så finns det inte mycket som tyder på att Ukraina skulle få det bättre som rysk lydstat.
Citera
2022-06-02, 10:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ingen blir nazist på grund av att fascistiska ryssland invaderar ukraina, något som trådstarten inte ens nämner men som rubriken innehåller.

Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Men vad tusan har hänt här under min frånvaro? Två separata trådar, "Kommer svensken förstå Ryssland är the good guys" och "Varför blir Ukrainafans nazister", har blivit sammanslagna till en enda tråd. Är det månne ett tafatt försök av rysstrollen att stämpla alla som är emot rysk aggression för nazister?

TRÅDAR SAMMANSLAGNA FÖR ATT DE HADE SAMMA GOOD GUYS-BAD GUYS-TEMA. INNEHÅLLET VAR/VISADE SIG BLI DET SAMMA. /MOD

Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Bra slutkläm nu kan mod slänga tråden där den hör hemma i papperskorgen.

BÄTTRE SLÅ IHOP ÄN KORGA LIKNANDE TRÅDAR SOM MÅNGA VILL SKRIVA I. KOMMENTARER OM MOD RADERAS/VARNAS FRAMÖVER /MOD
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-06-02 kl. 10:08.
Citera
2022-06-02, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ditt svar visar att du förts bakom ljuset.
Ukraina rörde sig inte mot demokrati och välstånd. Sämst utveckling bland Sovjets f d republiker efter dess upplösning.
Jopp. Zelensky är nog den första president de haft som är ordentligt demokratidskt vald. Någon presidenten innan dess hade en nära relation med putin och går man längre bak så var det rena sovjetiska marionettdockan till diktator. Nu sitter du och ljuger igen.

Citat:
Rysslands övertag i flyg och flotta är formidabel , men den ukrainska försvårande armen är minst tre gånger större än den ryska.
Om du tycker att lögner är irrelevanta så har du ditt problem.
Nä, du blåljuger så att näsan växer sig jättelång. Vad är ens en "försvårande armé"?

Här har du siffror på hur övermäktigt ryssland är och varför man trott att det här kriget skulle vara en enkel match: https://www.globalfirepower.com/countries-comparison-detail.php?country1=russia&country2=ukraine
Citera
2022-06-02, 10:10
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ser man på Rysslands allierade Belarus så finns det inte mycket som tyder på att Ukraina skulle få det bättre som rysk lydstat.

Putin sade redan från början att han inte har intresse av att ta över hela Ukraina. Ingenting tyder på att han försöker. Så att Ukraina skulle bli en lydstat behöver du inte oroa dig över. USA och NATO kommer att lämna Ukraina - som alltid när de lämnar sina krig - kvar i spillror.
Citera
2022-06-02, 10:18
Medlem
Det märks rätt tydligt att Ukraina vill bort från korruption och bli mer västerländska. Om de går med i EU kommer insyn krävas så hur går det ihop med att vilja behålla landet korrupt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in