Citat:
Ursprungligen postat av
Pojkrumsromantiker
Ukraina hade flera hundra stycken BM-21/BM-30 innan Mordor anföll, hade. Och de når över 7 mil. Men det var rySS-producerat, och vi vet ju alla hur bra deras grejer fungerar.
Nu har USA skickat Javelin, Stinger och M777. Men jag är säker på att HIMARS är det som kommer få kriget att gå in i en ny fas. rySSarna kommer inte ha en chans.
Slava Ukraini!
Nja, jag tror inte att något västerlänskt tyngre vapensystem, i sig, kommer att bli någon "game chager". Inte för att det är dåliga system, utan för att de, på kort och medellång sikt kommer att finnas för få av dem i Ukraina.
T.ex vad gäller artilleri, så har Ryssland betydligt fler av dem än Ukraina. Det kommer att ta tid för de ukrainska styrkorna att skjuta bort det ryska artilleriet ifrån "säkert avstånd", dvs man måste också skydda det amerikanska raketartilleriet ifrån ryska luftangrepp för att det skall vara på just säkert avstånd, men här tror jag att IRIS-T systemet, som tyskarna skall skicka, kommer väl till pass.
Det som hjälpte Ukraina, det första två månaderna var att ryssarna var så extremt oorganiserade och att det hos dem rådde ett sådant kaos. Ja, t.o.m, mer kaos än hos de, totalt, oorgsniserade utländska frivillighetsstyrkorna på den ukrainska sidan.
Sedan dess så har ryssarna, eventuellt, ryckt upp sig något, men det har Ukraina också gjort, inklusive de utländska frivillighetsstyrkor som valde att stanna efter den försts kaos-chocken.
Men allmänt sätt så är de ryska styrkorna en grovt överskattad sak. Det de har är massor, av eldkrsft, thats it. Givetvis med undantag av ytterst välplanerade, väl ledda, mindre operationer, med välutbildad personal, som Krim 2014.
Observera att det varit så under lång tid. Välutbildade och motiverade svenska styrkor slog väl skyddade numerärt överlägsna ryska styrkor, under svåra i vid Narva. Men sedan börjsde Tsar Peter den Store smälta kyrk-,klockor till kanoner. Vid Poltava besegrade han sedan utmattade numerärt underlägsna svenska styrkor som underskattade ryssarna. Så vare sig överskatta eller underskatta Ryssland. Allt beror på den aktuella situationen!
Slsva Ukraini!