2022-06-01, 23:33
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
HIMARS snart i ukrainska händer!🙂

Multiple Launch Rocket System: https://youtu.be/O_171daVZ78

8 mils räckvidd lär räcka till för de ukrainska styrkorna. Systemet kan, dessutom, skyddas ifrån lufthot med IRIS-T som tyskarna skall skicka!🙂

Slava Ukraini!

Ukraina hade flera hundra stycken BM-21/BM-30 innan Mordor anföll, hade. Och de når över 7 mil. Men det var rySS-producerat, och vi vet ju alla hur bra deras grejer fungerar.

Nu har USA skickat Javelin, Stinger och M777. Men jag är säker på att HIMARS är det som kommer få kriget att gå in i en ny fas. rySSarna kommer inte ha en chans.

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA säger att det tar 3 veckor att utbilda på deras raketartilleri de skall skicka. Det är nog inget större problem.

Angående offensiverna från Ukrainas sida så tror jag det bara blir små sådana så länge Ryssland har kraft att anfalla stort någonstans, som nu i Donbas. Om Ryssland inte längre klarar det så frigörs stora ukrainska styrkor som kan samlas till en stor offensiv på någon front.

Youtubern Davydov trodde att stora ukrainska motattacker kommer i slutet av juni men jag tror på ställningskrig två månader och först i augusti är den ryska anfallskraften bruten. Så jag tror mycket på augusti.
Just nu är det viktigt för Ukraina att hålle nere förlusterna för att upprätthålla stridsmoralen. Det är min bedömning. Man behöver ha tålamod.
Citera
2022-06-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det är nog inte helt enkelt, men jag tror att ledtiderna också kan skilja sig en del från vad vi tror om dem. Igår hette det att HIMARS inte skulle levereras, idag kom det ett annat besked och därefter följde ett uttalande om att de (underförstått leveransklara systemen) redan befinner sig i Europa.

HIMARS kräver c:a tre veckors utbildning, men det vore inte omöjligt att tänka sig att Ukraina redan kan ha utbildats i systemet i ett annat land. För amerikanerna är ju detta trots allt en känslig balansgång mellan inrikespolitik, försvarspolitik och utrikespolitik. Då behöver ledtiderna kortas ner så mycket som möjligt så att man snabbt kan driftsätta nya system när man väl tagit sig förbi de politiska hindren. Jag vore inte förvånad om det utplacerats och utbildats i ännu tyngre system som inte ens är aktuella att diskutera ur strategisk, politisk och eskaleringsmässig synvinkel ännu. Det vore snarare bara logiskt att man försöker ha en sådan framförhållning samtidigt som det offentliga politisk spelet får ha sin gilla gång.

Jag har även förstått det som att HIMARS mer eller mindre förutsätter luftherravälde då ammunitionen kan vara mödosam att förflytta, även om själva hjulbäraren är enkel att rulla iväg. Det får man också väga in när man funderar på när i tiden som ett sådant system kan börja göra nytta.

Som jag bedömer det är ryssarna lite tunna på sydfronten och där kan man nog snart Ukraina börja med det tyngre artilleriet. Utanför Donbass ser det svårare ut eftersom jag "tror" att Ryssland har luftherravälde.
Citera
2022-06-01, 23:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det där stämmer ju inte. Artilleri är en förutsättning för anfallsstrid mot en organiserad motståndare, såvida man inte har totalt luftherravälde. Det blir mycket svårt att driva ut en fiende utan. Men artilleri är mindre användbart i insatser som Bosnien, Afganistan och Mali.

Trots den ringa svenska armestorleken så begriper jag inte varför man inte haft våra 77B i malpåse; kan ju knappast kosta mycket att fetta in dem och ställa i varmförråd (vi hade iofs aldrig jättemånga). Möjligen tyckte man att ammunitionslagring var ett större problem. Vi har ju t.ex. flera hundra strv av olika typer och skick. Många frågor, få svar.

Anfallsstrid mot vad, Putins arme? Östersjön är och har alltid varit vårt bästa försvar. Hotet därifrån lär komma från luften.
Citera
2022-06-01, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag har även förstått det som att HIMARS mer eller mindre förutsätter luftherravälde då ammunitionen kan vara mödosam att förflytta, även om själva hjulbäraren är enkel att rulla iväg. Det får man också väga in när man funderar på när i tiden som ett sådant system kan börja göra nytta.

Hmm..

Då är ju den naturliga tanken som slår en, har det "stealth`as" in utanifrån fler Mig-29 än vad som är känt ?

Eller att man har tillräckligt med luftvärn för att skydda dessa HIMARS-pjäser. För det är ju lätt att misstänka att jänkarna har gjort avvägningen : Klarar Ukraina att skydda dessa pjäser ?

(att man inte bara skickar iväg de, för att bli till skrot direkt)
Citera
2022-06-01, 23:44
Medlem
Det här är komiskt…

Hur många av hennes stories har man inte läst här på Flashback..?

Källan till de flesta falska nyheter om rysska soldater har fått sparken av självaste Zelenskyy.

Anledningen för hennes avsked var “A Bullshit too far”

https://www.rferl.org/amp/ukrainian-parliament-fires-ombudswoman--denisova/31877281.html
Citera
2022-06-01, 23:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Youtubern Davydov trodde att stora ukrainska motattacker kommer i slutet av juni men jag tror på ställningskrig två månader och först i augusti är den ryska anfallskraften bruten. Så jag tror mycket på augusti.
Just nu är det viktigt för Ukraina att hålle nere förlusterna för att upprätthålla stridsmoralen. Det är min bedömning. Man behöver ha tålamod.

I höst säger jag. Nu i sommar bränner ryssarna sitt sista krut, medans ukraina "laddar upp". I höst blir det även mörkare och ryssarna saknar i stor grad mörkerseende. Det var till stor nytta de första två månaderna för ukraina.
Citera
2022-06-01, 23:47
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Skulle inte Rysslands ekonomi gå under vilken minut som helst enligt västerländska "experter" och media?

Det är dags för alla Ukraina-NPCer att inse att dessa sanktioner inte har som avsikt att straffa Ryssland utan att krascha västvärldens ekonomi.

Ryssland ser snarare starkare och starkare ut. Kina och Indien köper mer olja än någonsin.

Översättning: Sanktionerna börjar verka och packet i Leningrad börjar bli nervösa för sin framtid.
Trollfabriksarbete lär inte se bra ut i cvet efter Putins fall.
Citera
2022-06-01, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Även USA har ökat sin import av rysk olja...
Här blir man ju vådligt intresserad av dina källor. President Biden förbjöd import av rysk olja och gas redan 8:e mars, så hur menar du att denna import ”har ökat”?

” Today’s Executive Order bans:

The importation into the United States of Russian crude oil and certain petroleum products, liquefied natural gas, and coal. Last year, the U.S. imported nearly 700,000 barrels per day of crude oil and refined petroleum products from Russia and this step will deprive Russia of billions of dollars in revenues from U.S. drivers and consumers annually.”

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/03/08/fact-sheet-united-states-bans-imports-of-russian-oil-liquefied-natural-gas-and-coal/
Citera
2022-06-01, 23:50
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Jag blir alldeles pirrig i magen av tanken att vi strax kommer se orcherna drivas tillbaka till gränsen i Donbass. Precis som de åker på storstryk under Ukrainas modiga manöveroffensiver i Kharkiv/Izium och nu Kherson.

Dags för Ukraina att visa hur man utför offensiva operationer utan att förlora drivor av material, fotfolk och officerare. De har redan bevisat att man kan bedriva försvar utan förluster och deserteringar, nu ska de visa rySSarna hur man anfaller statiska positioner utan att fegt stå och ösa artilleri under flera veckor.

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det här är komiskt…

Hur många av hennes stories har man inte läst här på Flashback..?

Källan till de flesta falska nyheter om rysska soldater har fått sparken av självaste Zelenskyy.

Anledningen för hennes avsked var “A Bullshit too far”

https://www.rferl.org/amp/ukrainian-parliament-fires-ombudswoman--denisova/31877281.html

Många av hennes nyheter om rysska soldater handlade om pedolifi, äta hundar, våldtäkter osv
… klassiska krigsbrott som pöbeln oftast köper.

Hon har dessutom lyckats bli mångmiljonär i dollar som kommunordförande i Ukraina.
Citera
2022-06-01, 23:59
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Jag blir alldeles pirrig i magen av tanken att vi strax kommer se orcherna drivas tillbaka till gränsen i Donbass. Precis som de åker på storstryk under Ukrainas modiga manöveroffensiver i Kharkiv/Izium och nu Kherson.

Dags för Ukraina att visa hur man utför offensiva operationer utan att förlora drivor av material, fotfolk och officerare. De har redan bevisat att man kan bedriva försvar utan förluster och deserteringar, nu ska de visa rySSarna hur man anfaller statiska positioner utan att fegt stå och ösa artilleri under flera veckor.

Slava Ukraini!

Ja du, detta är verkligen pojkrumsdrömmar!

Vad är en "manöveroffensiv"?
Senast redigerad av PrivateBusiness 2022-06-02 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in