2022-06-01, 21:52
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Du står fast vid att blint tro på denne nobody på nån obskyr site för er "sanningsälskare"?

Kappast. Däremot tar jag del av en hel del röster från olika håll och bedömer dess resonemang utifrån rimlighet. Det är nödvändigt för att bilda sig en egen rimlig uppfattning, om man nu är intresserad av det. Det finns ju de som sysslar med fantasier.
Citera
2022-06-01, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige skrotade sitt artilleri och lät bygga om det som var kvar till Archer. Så vi har inget att skicka.

Sverige har nog inte användning för särskilt mycket artilleri. Hotet, om det kommer, lär komma via luften och då främst robotar / kryssningsmissiler.

Gotland undantaget.
Senast redigerad av LeeVan 2022-06-01 kl. 21:54.
Citera
2022-06-01, 21:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Det här är nog en av de mest detaljerade och korrekta källor om man vill följa kriget dag för dag;
https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-96-summary/
Citera
2022-06-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
USA provocerar som vanligt

Ryssland: ”USA:s vapenleveranser ökar risken för konfrontation”
Biden-administrationens beslut att skicka avancerade raketsystem och annan militär utrustning till Ukraina ökar riskerna för en direkt konfrontation med Ryssland. Det varnar det ryska försvarsministeriet för i ett uttalande.
https://nyadagbladet.se/utrikes/ryssland-usas-vapenleveranser-okar-risken-for-konfrontation/

Även Sverige ska såklart provocera
Sverige har eller ska skicka ytterligare militärt stöd till Ukraina – men det är sekretessbelagt vilken typ av materiel det rör sig om, skriver SvD.
https://omni.se/hemligt-om-detaljer-nar-sverige-utokar-stodet/a/1OA4KK

Samtidigt har vi ZZelensky i sin bunker medan hundratals ukrainare dör varenda dag för globalisterna.
jag kan inte tro du stöttar en stat som skjuter grannländers städer till smulor o som har en statsledning som mördar opposionella,eller gör du det? Kan du i så fall motivera det?
Citera
2022-06-01, 21:55
Medlem
Ja det är hemligt vad Sverige skickar för militär materiel. Det retar säkert Ryssland, men det finns spioner och förrädare överallt så troligen vet Ryssland vad som skickas.

Det enkla pansarskottet är det nog inte nu längre. Luftvärn har vi väl inget som vi kan undvara. Stridsfordon C 90 är inte troligt heller.

Kan det vara fler Carl Gustaf granatgevär, det är väl det mest tänkbara? Jag är absolut ingen expert på detta. Leveranserna pågår säkert NU.
Citera
2022-06-01, 21:56
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Kappast. Däremot tar jag del av en hel del röster från olika håll och bedömer dess resonemang utifrån rimlighet. Det är nödvändigt för att bilda sig en egen rimlig uppfattning, om man nu är intresserad av det. Det finns ju de som sysslar med fantasier.
Ja, det finns många som sysslar med fantasier, och i de flesta fall är det dem som tror allra mest på att de själva ser sanningen och ingen annan. Hårfin är gränsen mellan vansinne och objektivitet som den övartygade kallar det
Citera
2022-06-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Putin har fullt upp med utrensningar, högt upp.

Idag meddelades avsked för sex Generalmajorer – verksamma inom inrikesministeriet. Motivering saknades.

Om huvuden skall rulla borde det vara högre upp. Dom högsta cheferna för krigsmakten och underrättelseorganet FSB.

Dom underskattade Ukrainas försvarsvilja. Det är patetiskt att ge sig på underhuggarna.
Citera
2022-06-01, 22:01
Medlem
Första sändningen av tyskt materiel har anlänt till Ukraina, nu vågar inte ryssen flyga mer i Ukrainskt luftrum. Inte ens SU-57 klarar det nya luftvärnet.
Citera
2022-06-01, 22:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det tredje landet som Lavrov menar, skulle jag gissa på är Moldavien. Ryssland har redan soldater i Transnistrien, och tar de över Moldavien, så kan de öppna upp fler fronter mot Ukraina. Moldavien är nog lite lättare att ta över än Ukraina.
Citera
2022-06-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men slåss ukrainarna för sitt folk, eller slåss de bara för sitt land och offrar sitt folk?
Jag tycker det verkar som att de gör det senare.

Och man kan jämföra med hur tex indianstammar flyttade runt i Amerika, när de vita anföll deras land och de insåg att de inte kunde kriga mot dem utan att förlora en stor del av sin befolkning. De valde alltså att lämna sitt land för att skydda sitt folk.
Ukrainarna verkar istället välja att stanna kvar i sitt land för att skydda sitt land, och kanske också skydda sina ledare. Och då blir deras folk lidande.

Och tyvärr tror jag att svenska folket kommer göra samma misstag som ukrainarna om Sverige blir invaderat, eftersom Sveriges ledare mest pratar om vad som är bäst för landet och hur vi måste skydda Sveriges gränser, och de pratar väldigt lite om hur vi ska skydda svenska folket, inkl de svenska soldaterna, vid krig.
Ett sätt att skydda svenska folket är ju genom att svenska folket flyr från Sverige, men det har jag aldrig hört någon svensk ledare prata något om, tex var vi ska fly om vi behöver göra det.

Och dessutom pratar Sveriges ledare om hur viktigt det är att stötta ukrainarna i deras kamp för sitt land, till siste man antar jag eftersom det är det som ledarna i Ukraina säger "vi kommer försvara vårt land till siste man". Ukrainarna och deras språk och deras kultur, ska alltså hellre utrotas än att de ger upp sitt land. En ledare som tycker så är ingen bra ledare för ett folk.

Viktigt att komma ihåg är också att det sällan är ledarna i ett land som lider av ett krig, utan de skyddas av folket, alltså av militären/soldaterna. Och därför kan de inte korrekt bedömma när det är dags att ge upp, det kan bara folket som lider av kriget göra.

Typiskt miljöpartistiskt resonemang, man lägger sig ner och spelar död så går svältande björnen med tre svältande ungar därifrån. Om nu Ukraina skulle ge upp, vad tror du är scenariot för alla medborgare inklusive ledare i Ukraina, jag tror till skillnad från dig att en stor del av ukrainarna skulle få slava för ryssarna först för att bygga upp allt som ryssarna förstört, sedan skulle dom fortsätta utsugningen tills det inte finns mer att hämta. Och så skulle man flytta en massa etniska ryssar till Ukraina och Ukrainare till Sibirien som man gjorde under WWII.
Citera
2022-06-01, 22:10
Medlem
Det ha varit kännt tidigare men nu har det enligt Aftonhoran, som refererar till Daily Mail, bekräftats att ytterligare två toppmilitärer har dödats i striderna.

Totalt skall hela 48 topp-militärer ha dödats. (Överbefälhavaren slapp väl undan med en brännande kastrering men överlevde).

Detta är otroliga förluster. När kommer reaktionen från rysk allmänhet, förstår dom hur lite man "vinner" i förhållande till insatserna?

Det måste bubbla av missnöje inom militären. Vad gäller Ukraina har dom ju inget val, men Ryssland hade ett val att göra, avstå militära operationer med små vinster i utsikt.
Citera
2022-06-01, 22:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om huvuden skall rulla borde det vara högre upp. Dom högsta cheferna för krigsmakten och underrättelseorganet FSB.

Dom underskattade Ukrainas försvarsvilja. Det är patetiskt att ge sig på underhuggarna.

Ja den ryska underrättelsetjänsten har fixat ett veritabelt magplask. I förlängningen en mardröm för Putin att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in