Citat:
Ursprungligen postat av
eoku
Men slåss ukrainarna för sitt folk, eller slåss de bara för sitt land och offrar sitt folk?
Jag tycker det verkar som att de gör det senare.
Och man kan jämföra med hur tex indianstammar flyttade runt i Amerika, när de vita anföll deras land och de insåg att de inte kunde kriga mot dem utan att förlora en stor del av sin befolkning. De valde alltså att lämna sitt land för att skydda sitt folk.
Ukrainarna verkar istället välja att stanna kvar i sitt land för att skydda sitt land, och kanske också skydda sina ledare. Och då blir deras folk lidande.
Och tyvärr tror jag att svenska folket kommer göra samma misstag som ukrainarna om Sverige blir invaderat, eftersom Sveriges ledare mest pratar om vad som är bäst för landet och hur vi måste skydda Sveriges gränser, och de pratar väldigt lite om hur vi ska skydda svenska folket, inkl de svenska soldaterna, vid krig.
Ett sätt att skydda svenska folket är ju genom att svenska folket flyr från Sverige, men det har jag aldrig hört någon svensk ledare prata något om, tex var vi ska fly om vi behöver göra det.
Och dessutom pratar Sveriges ledare om hur viktigt det är att stötta ukrainarna i deras kamp för sitt land, till siste man antar jag eftersom det är det som ledarna i Ukraina säger "vi kommer försvara vårt land till siste man". Ukrainarna och deras språk och deras kultur, ska alltså hellre utrotas än att de ger upp sitt land. En ledare som tycker så är ingen bra ledare för ett folk.
Viktigt att komma ihåg är också att det sällan är ledarna i ett land som lider av ett krig, utan de skyddas av folket, alltså av militären/soldaterna. Och därför kan de inte korrekt bedömma när det är dags att ge upp, det kan bara folket som lider av kriget göra.
Typiskt miljöpartistiskt resonemang, man lägger sig ner och spelar död så går svältande björnen med tre svältande ungar därifrån. Om nu Ukraina skulle ge upp, vad tror du är scenariot för alla medborgare inklusive ledare i Ukraina, jag tror till skillnad från dig att en stor del av ukrainarna skulle få slava för ryssarna först för att bygga upp allt som ryssarna förstört, sedan skulle dom fortsätta utsugningen tills det inte finns mer att hämta. Och så skulle man flytta en massa etniska ryssar till Ukraina och Ukrainare till Sibirien som man gjorde under WWII.