2022-05-01, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Dessutom skulle man väl tagit både pengar och andra värdesaker i huset om det skulle se ut som ett rånmord? Varför bara ett bankomat-kort från en damväska? En annan sak som gör att jag tror på en personlig relation mellan mördaren/mördarna och Tor är att han var övertäckt efter mordet. Vem skulle täcka över kroppen annars? Skamkänslor? Ånger? Dom kände varandra.

Det är helt klart. Mördaren hade besökt Tor säkert 5-6 gånger, innan mordet. Om inte fler gånger. Och det är lite förbryllande, att ppolisen inte får fram en eller ett par kandidater. En lättkränkt idiot som har besökt Tor flera gånger, i en röd Volvo. Inte allför långt bort, GM återvänder ju till mordplatsen under morddagen. Och letar förmodligen igenom huset senare under morddagsnatten.

Men Börje Öhman har misslyckats med alla mord som han varit involvera i. Atll han tar i blir skit så det kanske egentligen inte är något att förbryllas över.

Att dumf-n undanhåller information för sina egna utredningskolleger är tamejfan helt otroligt.
Citera
2022-05-01, 10:25
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det är helt klart. Mördaren hade besökt Tor säkert 5-6 gånger, innan mordet. Om inte fler gånger. Och det är lite förbryllande, att ppolisen inte får fram en eller ett par kandidater. En lättkränkt idiot som har besökt Tor flera gånger, i en röd Volvo. Inte allför långt bort, GM återvänder ju till mordplatsen under morddagen. Och letar förmodligen igenom huset senare under morddagsnatten.

Men Börje Öhman har misslyckats med alla mord som han varit involvera i. Atll han tar i blir skit så det kanske egentligen inte är något att förbryllas över.

Att dumf-n undanhåller information för sina egna utredningskolleger är tamejfan helt otroligt.

Ja hur Öhman fixade polisutbildningen är helt obegripligt. Och sorgligt. Inte minst med tanke på anhöriga. Olle Högboms pappa var väldigt bitter på honom.
Citera
2022-05-01, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Du är ju helt vrickad. Finns det ett enda mord i Sverige som har en orsaksbakgrund i några jävla bryggor?

Hur fan är du funtad karl? Snömos, fria fantasier, LSD-trppar kan inte förklara alla jävla tokidéer som du kommer upp med.

Lägg ner för fan!

Nej men grannfejder med ekonomiska motiv, definitivt.

Dock kan det finnas flera motiv till mordet i Brattås.
Arv, ekonomisk motiv/fejd, rånare.
Gäller att hålla dörrarna öppna.
Man kan nog utesluta dom som blivit topsade och inte matchar i skostorlek.
Citera
2022-05-01, 13:48
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Nej men grannfejder med ekonomiska motiv, definitivt.

Dock kan det finnas flera motiv till mordet i Brattås.
Arv, ekonomisk motiv/fejd, rånare.
Gäller att hålla dörrarna öppna.
Man kan nog utesluta dom som blivit topsade och inte matchar i skostorlek.

Arv? Han hade ju två döttrar? Dom ärvde ju först.
Citera
2022-05-24, 21:13
Medlem
-GGs avatar
Man tycker ju att polisen borde kunnat komma längre i och med skoavtrycken och skomärkena som man fann på mordplatsen. Särskilt med tanke på att mördarna med all sannolikhet bor i området/på orten.

Det kan inte finnas många olösta dubbelmord i Sverige..
Citera
2022-05-29, 01:45
Medlem
-GGs avatar
Det spekuleras i tråden att den ena av två GM kan vara en kvinna. Det skulle kunna förklara varför det var en lite annorlunda genomsökning av huset, och varför lådorna stod utdragna på ett försiktigt sätt. En huslig kvinna gillar inte skrammel eller att man hårdhänt drar i skåp och lådor, alternativt kvinnor är generellt mer emot att riva ut och skapa kaos inomhus.

Men det kan också vara en vanesak. T ex mina kökslådor som jag hemma hos mig måste man manuellt stänga hela vägen. Min mor har hos sig sådana som åker igen av sig själv, och jag blir lätt galen på henne när hon besöker mig och alla lådor och skåp lämnas öppna eftersom hon är så van vid att de går igen utan att hon måste ha koll på det.
Man gör det utan att tänka på vad man gör.

En annan sak, är Gerds bankomatkort, som jag tror mycket väl kan vara en avledningsmanöver i syfte att förvilla polisen om motivet. Den som stoppade in kortet måste givetvis ha vetat att utan kod blir det inga pengar och bankomaten slukar kortet efter tre försök. För rånmord framstår som nästan uteslutet med tanke på "respekten" man har visat hemmets insida och pengarna som låg kvar vid Tors kläder.
Citera
2022-06-01, 00:44
Medlem
Jag har egentligen svårt att se någon anledning för en person som just begått ett dubbelmord (där kontanter lämnats på brottsplatsen) att ta sig in till Härnösand och, naturligtvis förgäves, försöka ta ut pengar. Risken för vittnen och övervakningskameror borde dessutom ge honom kalla fötter.

Det låter mer rimligt att han kastat ifrån sig Gerds handväska och att någon mindre samvetsgrann individ, gissningsvis med pågående missbruk, hittat den och försökt få ut kontanter. Jag är mer och mer benägen att tro att det är ett villospår i utredningen.
Citera
2022-06-01, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag har egentligen svårt att se någon anledning för en person som just begått ett dubbelmord (där kontanter lämnats på brottsplatsen) att ta sig in till Härnösand och, naturligtvis förgäves, försöka ta ut pengar. Risken för vittnen och övervakningskameror borde dessutom ge honom kalla fötter.

Det låter mer rimligt att han kastat ifrån sig Gerds handväska och att någon mindre samvetsgrann individ, gissningsvis med pågående missbruk, hittat den och försökt få ut kontanter. Jag är mer och mer benägen att tro att det är ett villospår i utredningen.

Mördaren hittade troligen det man sökte i Tors pärmar, förmodligen något kontrakt över affären. Tors sista ärenden var på Lantmäteriet i bråket om piren mellan grannarna.

https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

Bankomatkortet var antagligen ett villospår för att det skulle se ut som ett rånmord.
Citera
2022-06-01, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Jag tror dom 10.000kr var en del av avbetalningen på arrendet.
Men när mördaren hittade avtalet/dokumentet så stack dom så fort dom kunde.
Inga bevis fanns då kvar, varken motiv eller mordvapen.
Medhjälparen kan ha kommit dit efter morden och undrat vad som tog sån tid.
Kanske visste inte ens medhjälparen om vad som hade hänt utan blev indragen i något hon inte hade räknat med. Lojaliteten kan ha varit stark om det är/var ett familjeband mellan mördaren och medhjälparen.
Båda hade förlorat ekonomiskt på att ange den andra.
Citera
2022-06-01, 23:43
Medlem
Kungsgardens avatar
Hur kunde mördaren isåfall vara säker på att dokumentet inte hade kopierats eller skannats.
Citera
2022-06-01, 23:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Inga bevis fanns då kvar, varken motiv eller mordvapen.

Vart tog mordvapnet vägen? Hmm.
Citera
2022-06-02, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vart tog mordvapnet vägen? Hmm.

Kastat i havet skulle jag tippa.
Mordvapnet togs med i bagageluckan och dumpades på lämpligt ställe.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-06-02 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in