2022-06-01, 22:03
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Till er som försvarar automat. För det första, skäms!
För det andra. Att köra manuellt klipper bort 60 % av det som är roligt med att manövrera ett fordon.

I framtiden ska det inte vara roligt att manövrera ett fordon. I framtiden ska du bara fraktas som boskap i bilen till och från jobbet med mera. Du ska bara sitta där snällt som en död morot och inte pilla på några knappar eller spakar.

Så nu vet du vad du har att vänta dig.

För övrigt så undrar jag vad det är för sjuka jävlar som skapar dessa sjuka trådar. 🤔
Citera
2022-06-01, 22:04
Medlem
KillenArCPs avatar
Det är inget fel på automat bortsett från att det är bögigt och du uppfattas som lätt utvecklingsstörd.
Citera
2022-06-01, 22:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Ni får gärna plocka fram bevis på att det har ändrats, senast jag bytte bil var till en modell runt -10 och där var det genomgående så att dom automatväxlande drog runt 0,1 mer enligt biltillverkarnas siffror.
Kan ju köra anekdotisk bevisföring precis som du. Min far har exakt samma bilmodell och årsmodell som jag, han har manuell växellåda jag har automat. Hans ligger på runt 0,75-0,78 blandad körning, jag ligger på 0,76-0,8.

Jag kör dock mer i tätort, så troligtvis ligger jag på samma, om inte under.
Citera
2022-06-01, 22:06
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
I framtiden ska det inte vara roligt att manövrera ett fordon. I framtiden ska du bara fraktas som boskap i bilen till och från jobbet med mera. Du ska bara sitta där snällt som en död morot och inte pilla på några knappar eller spakar.

USA är ett riktigt bil-land, där har man kört automat ganska länge nu.

Kan dom kan väl vi, whats the problem??
Citera
2022-06-01, 22:06
Medlem
Brodern å jag har likadana bilar... AUDI A4a.... Hans automat min 6 vxl.....samma årsmodell.... Hans känns tröttare å drar minst 1 dl mer per mil.. i motorvägsfart 130kh käns det som det fattas en växel på automaten... ryckig vid start... troligtvis på grund av torrlamellerna... växlar ner väldigt tidigt i svaga backar.
Citera
2022-06-01, 22:07
Medlem
F.Hansens avatar
Man kör bil när man kör manuellt. Man åker bil och styr lite med automat. Körglädjen är som bortblåst.

Folk som är anhängare till automat är i kategorin ”hejkomochhjälp”.
Citera
2022-06-01, 22:07
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Alltså alla ni som kör automat argumenterar ju utifrån praktikalitet och bekvämlighet.
Det är typ som att man skulle låta någon annan knulla ens fru för att hon skall bli gravid.
Vi som kör manuellt tycker faktiskt att det är roligt att köra bil. Det har jag tyckt i 20 år.
Man vill kunna välja varvtal och växel.
Citera
2022-06-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jag tror att du har fel, så kanske det var förr men inte nuförtiden.

Beror helt på vilken låda man har. I en "äkta" automat så kommer den dra något mera då det blir förluster när impellrarna snurrar runt oljan.

Vissa bilar, typ VAG har två manuella lådor som den skiftar imellan för att simulera en automat. Där blir det knappt någon skillnad.
Citera
2022-06-01, 22:08
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Eller så kan du inte växla ordentligt?

Vad har min växling med att göra att gamla gubbar lever kvar i forntiden?

Det är inte 1980 nu vettu.. Ganjafarfar
Citera
2022-06-01, 22:10
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Alltså alla ni som kör automat argumenterar ju utifrån praktikalitet och bekvämlighet.
Det är typ som att man skulle låta någon annan knulla ens fru för att hon skall bli gravid.
Vi som kör manuellt tycker faktiskt att det är roligt att köra bil. Det har jag tyckt i 20 år.
Man vill kunna välja varvtal och växel.
Jag kör manuell men kan lika gärna ha automat.
Dröm sött för inom kort är alla manuella bilar borta.
Citera
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Man kör bil när man kör manuellt. Man åker bil och styr lite med automat. Körglädjen är som bortblåst.

Folk som är anhängare till automat är i kategorin ”hejkomochhjälp”.
Bil i laglig trafik är ett transportmedel. Jag har hållt på med motorsport i många år, men till och från jobbet är inte motorsport. Det är transport.
Citera
Medlem
jag tycker det är bekvämt med automatväxlad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här