2022-06-01, 17:49
Medlem
snivlems avatar
Försökt formatera/installera om 2 gånger men skiten gräver inte djupt nog. Det kryllar av falska användare med särskilda behörigheter som de "ärver" försökte kämpa emot men mot mask är det omöjligt.

Vad kan jag göra ? Funderar på att slänga hårddisken och köpa ny mem då står jag där utan operativsystem antar...eller kan man få hjälp från windows? Det är en E-licens som är kopplad till mitt microsoftkontp

Jag har testa malwarebyte, malwarehunter men inget biter

Vad föreslår ni som nästa steg
Citera
2022-06-01, 17:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Försökt formatera/installera om 2 gånger men skiten gräver inte djupt nog. Det kryllar av falska användare med särskilda behörigheter som de "ärver" försökte kämpa emot men mot mask är det omöjligt.

Vad kan jag göra ? Funderar på att slänga hårddisken och köpa ny mem då står jag där utan operativsystem antar...eller kan man få hjälp från windows? Det är en E-licens som är kopplad till mitt microsoftkontp

Nyinstallera och välj att "ta bort" ALLA partitioner och partitionera om samtidigt (viktigt) så överlever inget.
Citera
2022-06-01, 18:11
Medlem
Musik.mannens avatar
Förr så kunde man djupformatera hårddisken med PQ magic som var kraftigare förut.
Men även djupformatering genom att ladda ner tillverkarens egna programvara brukar fungera!
Citera
2022-06-01, 18:19
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nyinstallera och välj att "ta bort" ALLA partitioner och partitionera om samtidigt (viktigt) så överlever inget.

Har såklartförsökt det, men det funkar inte..
Citera
2022-06-01, 18:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har såklartförsökt det, men det funkar inte..

Gör du rätt, så överlever inget!

Ladda ner och skapa installationsmediat på en annan dator, installera genom att gå via bios och gör som tidigare nämnt.
Citera
2022-06-01, 18:39
Medlem
Vissa riktigt aggressiva typer skriver in sig i UEFI/BIOS men det kräver stulna krypteringssignaturer nu för tiden men sådana har blivit stulna. Vissa moderkort har golden image/safe boot där du kan boota en äldre UEFI/BIOS version som kom hårt från fabrik. Mycket osannolikt men om du säger att du tagit bort alla partitioner och inte gjort något misstag, typ crackad ISO av Windows eller liknande från TPB med förinstallerade virus eller börjar med att installera program från något USB-minne så vet jag inte vad annat det skulle kunna vara.
Citera
2022-06-01, 19:50
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Vissa riktigt aggressiva typer skriver in sig i UEFI/BIOS men det kräver stulna krypteringssignaturer nu för tiden men sådana har blivit stulna. Vissa moderkort har golden image/safe boot där du kan boota en äldre UEFI/BIOS version som kom hårt från fabrik. Mycket osannolikt men om du säger att du tagit bort alla partitioner och inte gjort något misstag, typ crackad ISO av Windows eller liknande från TPB med förinstallerade virus eller börjar med att installera program från något USB-minne så vet jag inte vad annat det skulle kunna vara.

Jag tror det går så djupt i mitt fall....hela ominstallationsprocessen och bökandet i bios kändes märkligt.. bios såg annorlunda ut
Citera
2022-06-01, 19:58
Medlem
snivlems avatar
Sinnessjukt, här är exakt vad jag upplever. Det verkar som som att hårdvara kan bli obotbart https://www.securityartwork.es/2013/10/30/badbios-2/?lang=en
Citera
2022-06-02, 17:03
Medlem
Citat:
bios såg annorlunda ut

I det här läget så trycker du av ditt laddade hagelgevär ämnat för skrivaren.

Citat:
Tech Enthusiasts: Everything in my house is wired to the Internet of Things! I control it all from my smartphone! My smart-house is bluetooth enabled and I can give it voice commands via alexa! I love the future! Programmers / Engineers: The most recent piece of technology I own is a printer from 2004 and I keep a loaded gun ready to shoot it if it ever makes an unexpected noise.
Citera
2022-06-02, 19:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Alla operativsystem, inkluderat Windows, har en rad default användare för att köra olika tjänster i bakgrunden.
På mig låter det som om du nojar över nåt som du inte har kunskap om. Vad specifikt är det för "falska" användare som du tror dig ha i ditt operativsystem?
Citera
2022-06-02, 20:26
Medlem
löls avatar
Citat:

Hoppas du har ett äkta Windows?
Har du virus på ISOn?
Citera
2022-06-07, 16:25
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hoppas du har ett äkta Windows?
Har du virus på ISOn?