2022-06-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag gjorde ett försök till balanserat inlägg om detta förut.

Jag tror inte att detta var menat som den stora offensiven som skulle ta tillbaka all mark i Oblasten förutom staden. Detta var någonting som Ukraina behövde göra för att binda upp Ryska enheter och därmed avlasta öst. Detta har man delvis lyckats med enligt devisen att alla drag kräver motdrag.

Det finns inget egenvärde för Ukraina i att inte vänta in tyngre, bättre och modernare vapen för en riktigt seriös push. De har 30 BTG i närområdet nu, men jag gissar att det var 2-3 som gick på offensiven denna gång stött av ytterligare resurser i bakre led så som extra artilleri från fler "BTG:s"
(Ja jag vet att Ukraina inte kör med BTG, men det är ett bra sätt att jämföra styrkeförhållanden med Ryssland då BTG börjar bli ett mått som folk har koll på.)

Men för att svara på din fråga:
De bildunderlag som finns på interwebs ger en bild av att båda sidorna tagit förluster.
De mest extrema rysstrollen säger att Ukraina blev helt krossade.
De mest extrema Ukrainafanboisen säger att Ukraina redan nått Nova och Ryssland flyr till Krim i ett lemmeltåg av utrustning och manskap.

Sanningen ligger som vanligt någonstans i mitten:
Ukraina har tagit ca 5-10km terräng vid tre platser. Där håller man, alternativt så går fronten fram och tillbaka med förluster på båda sidorna. Byar vinns, byar förloras, och sen vinns de igen.

Det är vad jag tror.

Schysst tack vad är interwebs?
Har ju den där sk1tsidan interslava med massa bilder men finns det en pro-ukrainsk dito?
Citera
2022-06-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Den folkkäre och Pro-Ukrainska journalisten Graham Philips visar att Mariupol har börjat grönska igen i fred och är på väg att bli det svarta havets turistmecka.

https://youtu.be/-kFGB6DqzrY

Som ni ser byggs stan upp i en hisnande takt och folk åker skateboard, man ler, man är glada att leva i fred och hur DNPR och Ryssland ger arbete, välstånd, glädje fred, vila.

Även Pro-Ukrainska Patrick Lancaster är med och visar upp hur det ser ut.
https://youtu.be/9EjqnCo060k

Många kan här se att det är klart att ingen i dessa områden vill återvända till Ukraina, man har fred, en ljus framtid man njuter och Ryssland och Donbass kommer rusta upp dessa områden. kommer vara betydligt bättre än västeuropa eller sverige.

Många Ukrainska trupper har tom bytt sida för att med Ryssarna befria sig själva och ta ner kievregimens terrormakt.

Graham Philips jobbade för RT i Ryssland och är 1 av Putins knähundar.

2014, he took a job as a reporter for Russian state broadcaster RT, covering the war in the Donbas. But after he was captured by Ukrainian armed forces, he was deported and banned from the country.

Despite his ban, he returned to Ukraine this year to cover Russia’s invasion. On his channel, which currently has 286,000 subscribers, he interviews Ukrainians who support the invasion and films the invading army distributing aid (“Russian Soldiers in Ukraine as you’ve NEVER seen them before!!!!”). As he walks around the ruins of Mariupol, he opines that shelling the city is “the only way that Mariupol would be rightly returned to the will of the people.

In April, Phillips filmed an interview with Aiden Aslin, a British national who served with Ukraine’s army until he was captured by Russian troops. He claims that Aslin asked him to conduct the interview, though the captured man was handcuffed throughout, in what could be a breach of the Geneva convention—a charge Phillips denies. The video, since removed by YouTube, was condemned by Aslin’s family and his local MP, Robert Jenrick, who warned that Phillips is “in danger of prosecution for war crimes.” Boris Johnson has accused him of spreading “propaganda.”
https://www.prospectmagazine.co.uk/people/pro-russia-graham-phillips-i-believe-that-ultimately-the-truth-will-win

Mycket intressant artikel om Graham och hur han sprider desinformation.
Citera
2022-06-01, 17:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
HIMARS snart i ukrainska händer!🙂

Multiple Launch Rocket System: https://youtu.be/O_171daVZ78

8 mils räckvidd lär räcka till för de ukrainska styrkorna. Systemet kan, dessutom, skyddas ifrån lufthot med IRIS-T som tyskarna skall skicka!🙂

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-06-01 kl. 17:35.
Citera
2022-06-01, 17:19
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Schysst tack vad är interwebs?
Har ju den där sk1tsidan interslava med massa bilder men finns det en pro-ukrainsk dito?

Interwebs är bara mitt nedvärderande ord för internet.

Det finns givetvis mängder av propagandakonton från båda sidorna. Det finns konton som bara är pro den ena sidan eller den andra. Vill du hitta en balans så får du försöka hitta en bra mix av konton att följa.

På twitter finns @CanadianUkrain1 som är väldigt pro Ukraina. Han har inte alltid rätt, och han är bra på att överdriva men faktum är att ett par gånger har han varit först ut med breaking information som sedan visat sig stämma.

Aktuellt just nu är att han påstår att Pushilin (DNR:s ledare) blivit skadad och 50 kadyroviter och en rysk höjdare dödad vid ett och samma tillfälle. Detta var han först ut med i morse och nu börjar andra på "interwebz" haka på.

Det återstår att se om det stämmer.

På twitter finns även @JulianRoepcke som är PRO Ukraina men kallar en spade en spade och rapporterar precis lika öppet om Ukrainska motgångar som framgångar. Även han har fel ibland.

På Youtube så har du en kanal som Heter "Speak the Truth".
Detta är den mest pricksäkra militärstrategiska informationen man kan få just nu.
Han hejjar så klart på Ukraina men är väldigt saklig då det kommer till den taktiska och strategiska informationen.
Citera
2022-06-01, 17:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Radio Free Europe/Radio Liberty is a United States government funded organization

Propaganda taget från Radio Svoboda och varför skulle karriärer vara över då mycket av informationen är från 2015. Dessutom börjar det tyvärr blir vanligt i Ryssland att tycka att Putin är för mesig och bör ta i hårdare mot Ukraina och väst.

Blir någon fler nu sparkad av Zelenskyj liksom Lyudmyla Denisova som spred lite för mycket lögner om våldtäkter utförda av ryska soldater? Hon var tydligen ombudsman för mänskliga rättigheter men kom med så mycket lögner att människorättsorganisationer i väst började ifrågasätta henne i bristen på bevis.

Ukraine’s Parliament Dismisses Human-Rights Chief
https://www.wsj.com/livecoverage/russia-ukraine-latest-news-2022-05-31/card/ukraine-s-parliament-dismisses-human-rights-chief-1kQWT7i0GHXyeqh6spRe

Ukraine Official Fired Over Handling of Russian Sexual Assault Claims
https://www.newsweek.com/lyudmila-denisova-ukraine-commissioner-human-rights-removed-russian-sexual-assault-claims-1711680

Fortsätt nu att njuta av propagandan så söker andra vidare för sannigen.

Inslaget är gjort av Ukrainskt TV. Överstarna erkänner krigsbrott! Skulle dom intensifiera med mer övergrepp och folkmord och bombningar så kommer väst inte hålla igen utan ångvälten kommer och rensar bort ryssarna på 10 dar från Ukraina. Putin vet om det, därför som Puttefnask håller igen.

Lite komiskt du bara komma upp med anklagelses om sextrakaserier när ryssarna har mördat 40000 civila och barn hittills, 6miljoner flyktingar. Förintat flera städer, Folkmord mm mm mm.

I Mariupol har 360000 flytt det finna bara läkare som klarar 50 behandling om dan. "Befrielsen" är en humanitär katastrof. Ryssarna klara inte a nånting.Allt vatten är borta ingen elektricitet folk dör som flugor. Ryssfascisternas "seger" består i en sönderbombad stad där Hatet mot ryssarna ät totalt. Snyggt jobbat Putin.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1531927420785283074?s=20&t=V0WBS28WC9nOy2nP92ja9w
Senast redigerad av raskens 2022-06-01 kl. 17:32.
Citera
2022-06-01, 17:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vilket är "tredje landet" som snart kommer ge sig in i kriget enligt Lavrov?

Belarus?

Kongo?
Polen kan jag tänka mig (kommer såklart inte hända).
Citera
2022-06-01, 17:27
Medlem
hashs avatar
Om jag har förstått det rätt så har många ryska soldater en fyra-månaders kontrakt för "Special Operation", går ut nu den 24/6.

Kommer det bli interna problem i ryska armen när många inte vill kriga vidare?
Citera
2022-06-01, 17:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Om jag har förstått det rätt så har många ryska soldater en fyra-månaders kontrakt för "Special Operation", går ut nu den 24/6.

Kommer det bli interna problem i ryska armen när många inte vill kriga vidare?
Ryssland fyller på med folk från Sibirien och de asiatiska provinserna samt tvångsrekryterade ukrainare från Donbas.
Citera
2022-06-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Efter det ryska etablerandet av de s.k. folkrepublikerna har det naturligtvis varit spänt vid gränsen och våld skett. Den enda etniska rensning som möjligen kan utgöra ett motiv för Rysslands agerande är den etniska rensning som rysktalande drabbades av före "folkrepublikernas" etablerande 2014. Det som hänt sedan 2014 är återkommande småskaligt våld som utförts av båda sidor. Så vad före 2014 anser du motiverar det ryska handlandet 2014 och senare?

Jag vet inte vad du pratar om som skall ha hänt före 2014. Du får gärna upplysa mig och resten av Världen.

Det som är allmänt känt är att efter statskuppen 2014 då extremisterna (nazister) fick stort inflytande så har de försökt avryssifiera östra provinserna genom diskriminering och våld.

Det är också numera känt att Ukraina planerade storskalig attack mot dessa östra provinser för att lösa problemet en gång för alla, i början av året. Det är därför Biden var så säker på att ryssarna skulle attackera i början av året. Han visste att Ukraina planerade attack och antog att ryssarna inte skulle ha något annat val än att rycka in.

Putin hade innan invasion två val enligt mig. Antingen gå in och skydda de etniska ryssarna inne på ukrainskt territorium eller öppna gränsen och låta de etniska ryssarna fly till Ryssland. Han valde det första. Enligt mig för att samtidigt sätta ner foten mot Nato/USA. Hade han valt att öppna sin gräns så hade det inte stoppat USA:s planer på expansion. Nu finns det i alla fall en chans att USA:s aptit efter världsherravälde minskar något. Så tror jag ryssarna resonerade. Framtiden får utvisa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: det har påståtts att motanfallen runt Kherson skulle vara meningslösa, men strategiskt är det svårt att komma på någonting som skulle vara mer värdefullt för Ukraina än att driva ryssarna över Dnepr. Om det kostar ett par tusen i förluster så får det sägas vara billigt i detta krig.

Detta sagt så är jag inte övertygad att UAF har förmåga (läs utrustning) och organisation att genomföra anfallsstrid mot förberedda ställningar med artilleri bakom. En stor fördel för UAF är att det är öppen terräng norr om Dnepr, men man skall ta Kherson också.

Det räcker med att åka ned till khakovka och sen en bit mot Kherson så man kan nå dessa två broar med artilleri, sen är alla ryssar på fel sida dnepr instängda.
Citera
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Polen kan jag tänka mig (kommer såklart inte hända).

Kanske Finland och Sverige. Passar på innan vi hinner bli natomedlemmar.
Citera
2022-06-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Kanske Finland och Sverige. Passar på innan vi hinner bli natomedlemmar.

Det är två länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in