2022-06-01, 14:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker jag har följt kriget noga. Jag tror inte där är något stöd för att där var några seriösa "kniptångsmanövrar" runt Kharkov helt ner till Dnipro, eller den som är "näst ytterst". Dessutom skulle den yttersta förutsatt att man lyckas ta Kharkov. Det skulle de bara kunna lyckas med via förräderi, det är inte militärt möjligt överhudvudtaget med så små styrkor.

Däremot har ryssarna pausat den "näst yttersta", den vid Izyum. Där står ganska stora styrkor som inte gör mycket nytta, 20K soldater enl. MilitarySummary.

Därför är den här tweeten mest spin.
Det hade varit möjligt om den ryska statsledningens illusioner om att miljoner ukrainare skulle hälsa de ryska angriparna med öppna armar och ta upp vapen till stöd för Ryssland. Nu blev det inte så utan tvärtom, således havererade Putlers planer fullständigt.
Citera
2022-06-01, 14:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu är norrbaggarna bättre än oss på att leverera. Dax att skicka några Archer?

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1531853389583220738?t=Zvyz0gQxGc2ugL21P2s90w&s=19
Sverige skrotade sitt artilleri och lät bygga om det som var kvar till Archer. Så vi har inget att skicka.
Citera
2022-06-01, 14:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det hade varit möjligt om den ryska statsledningens illusioner om att miljoner ukrainare skulle hälsa de ryska angriparna med öppna armar och ta upp vapen till stöd för Ryssland. Nu blev det inte så utan tvärtom, således havererade Putlers planer fullständigt.

Det kan ju ses som optionalitet istället. Hade Putin haft tur, så hade någon lokal oligark i Kharkov gjort uppror. Ungefär som när USA sköt missiler efter Saddam eller Bin laden i starten av de krigen. Det hade ju varit nice för USA om de träffat. Men man kan inte säga att "planerna havererade fullständigt" bara för att Saddam inte var "hemma". Jag förstår inte varför folk hela tiden intalar sig själva att Putin tänkt fel.
Citera
2022-06-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det är ingen invasion, det är en befrielse – också kallad för operation för att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina. Det kan mycket väl hända att denna operation kräver att staten Ukraina måste förintas då en ukrainsk stat kan bedömas utgöra ett permanent hot mot Ryssland, alltså måste Kiev i så fall bli en regional stad i den Ryska Federationen.

Om så blir fallet är det Rysslands rätt att göra så.

Nej, exakt allt du skriver är helt fel. Ryssland har absolut ingen som helst rätt att invadera en annan suverän stat oavsett om där finns nazister eller inte.

Om vi använder din logik så har alla andra länder i världen rätt att invadera Ryssland, vi måste ju avnazifiera wagnergruppen och avmilitarisera ryssland så de inte kan invadera och hota andra länder.

Ni som är för ryssarna är så fruktansvärt jävla dumma i huvudet så jag vet inte vad.
Citera
2022-06-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Intressant. Har inte hört detta tidigare. Kan du länka till information som styrker att Patrick är (eller var) anställd av Kreml?
Här är lite info om honom.
https://www.grid.news/story/misinformation/2022/04/18/russias-favorite-war-propagandist-is-a-navy-veteran-from-missouri/
Här lite mer från 2015.
https://goupillon.wordpress.com/2015/01/19/who-can-you-trust/
Tyvärr har det kommit in för mycket info för att jag skall hitta de tidigaste reportagen från 2014.
Citera
2022-06-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Här är lite info om honom.
https://www.grid.news/story/misinformation/2022/04/18/russias-favorite-war-propagandist-is-a-navy-veteran-from-missouri/
Här lite mer från 2015.
https://goupillon.wordpress.com/2015/01/19/who-can-you-trust/
Tyvärr har det kommit in för mycket info för att jag skall hitta de tidigaste reportagen från 2014.
Så inget som stödjer ditt påstående att Patrick är eller var betald av Kreml. Oväntat att det var ännu en lögn.
Citera
2022-06-01, 15:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det kan ju ses som optionalitet istället. Hade Putin haft tur, så hade någon lokal oligark i Kharkov gjort uppror. Ungefär som när USA sköt missiler efter Saddam eller Bin laden i starten av de krigen. Det hade ju varit nice för USA om de träffat. Men man kan inte säga att "planerna havererade fullständigt" bara för att Saddam inte var "hemma". Jag förstår inte varför folk hela tiden intalar sig själva att Putin tänkt fel.
Det handlar inte om tur, det handlar om att ha goda underrättelser och faktiskt veta vad folk tycker och tänker. Trots att Ryssland har en enorm säkerhets och underrättelseapparat med flera olika underrättelsetjänster så gjorde man ett fullständigt magplask.
Uppenbarligen så får inte Putler och hans stab realistiska underrättelser utan förses med vackert väderprognoser och lögner.
Frågan är väl hur den nuvarande strategin är uträknad, vad är Rysslands mål? Blöda den ryska armén torr för att ockupera två regioner i Ukraina som är sönderskjutna?
Tvingas retirera från hela kusten och Kharkiv eller fastna i ett krig som riskerar att rulla på i åratal? Samtidigt tappar Ryssland kraftigt i prestige och inflytande i Europa och Väst samtidigt som Rysslands köparländer gällande vapen lär undra vad det är för skräp de köper.
Citera
2022-06-01, 15:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så inget som stödjer ditt påstående att Patrick är eller var betald av Kreml. Oväntat att det var ännu en lögn.
Bara att titta på köttskallens reportage, de är på Benny Hill-nivå.
Ett av de mer underhållande är när han låtsades bli beskjuten av ukrainskt artilleri strax före att det ryska anfallet började. Att det är knallskott som kastas ser och hör vem som helst.
Citera
2022-06-01, 15:05
Medlem
Citat:
Intresant att ni Ryssvänliga tar allt som lögn, beror det på att ni tolkar alla andra efter er egen standard?

Läs det jag länkade till så kan du svara sen.
Citera
2022-06-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Den allra yttersta har jag inte sett så mycket stöd för, detta var nog mest ett scenario som många förutspådde när Ryssland först började prata om strategiska mål i öst/sydöst efter att man lagt ner försöken på Kiev.

De andra har man kunnat backa med truppförflyttelser, men även här får man så klart påminna sig om att Ryssland inte utannonserar exakt vilka mål man försöker uppfylla och i vilken ordning man tar sig an dem (det gör inte Ukraina heller), så lite gissningslek är det alltid.

Det är i sig ingenting konstigt att planer och ambitioner ändras mitt under brinnande krig, men ryssarnas ambitioner verkar ha befunnit sig i en nedåtgående trend ett tag alla fall. Sedan kan de förstås växla upp igen om några månader ifall läget skulle utvecklas åt det hållet, men då lär det sannolikt handla om att man tar vara på nya möjligheter snarare än att man bygger vidare på något slags delikat utformad strategi som just nu öppet förbereds framför världens samlade men oförstående blickar. Hittills har jag faktiskt inte sett något fyrdimensionellt schackspel alls i det här kriget, utan tycker mer att det ser ut som det alltid har gjort när Ryssland utkämpat storkrig. Man brötar på, man biter ihop genom stora förluster, man anpassar sig långsamt och kämpar enträget vidare oavsett kostnad.

Jovisst, men utgår vi från Izium så är ju järnvägen där och den längre söderut, vid Barinkove uppenbara mål, då det är Ukrainas enda järnvägsförbindelser till Donetsk Oblast.

Men ska de sedan avancera ytterligare 10-20 mil så ställer det ju enorma logistiska krav.
Samtidigt har vi inte sett något avancemang söderifrån, från exempelvis Donetsk, för att försöka möta upp. Enbart lågintensiva slag, som vid Avdiivka.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-06-01 kl. 15:10.
Citera
2022-06-01, 15:06
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:

Russia's (man) in the #Donbas, Patrick Lancaster now in panic mode. Realises planting 52 bone fragments from #MH17 victims under a small stone was about as realistic as Trump stopping tweeting. So the excuse is, someone put them there. And their right, it was PATRICK LANCASTER
https://twitter.com/glasnostgone/status/942097830834995203

QED
Citera
2022-06-01, 15:08
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Väst vill inte erövra Ryssland du har rätt. De vill byta regimen till en mer samarbetsvillig, dvs en som säljer ut naturtillgångar till reapris, se Jeltsin. Regimbyte har och är USA:s specialitet sedan länge. Det är enklare så då man inte uppfattas som erövrare av nyttiga idioter.

Det kommer dock aldrig hända.

Känner att jag måste rätta dig här.

Väst hoppas att regimen byts till en som inte hotar och invaderar grannländer, mördar journalister och oppositionspolitiker, brölar om kärnvapen-armageddon, ger medaljer till soldater som mördat civila, förgiftar ryssar i våra länder med nervgas och radioaktiva ämnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in