Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Så enbart den första pilen är spekulativ?
Men likväl är de två nästföljande pilarna logistiska mardrömmar då järnvägen genom Izium går åt Sydost och inte Sydväst...
Den allra yttersta har jag inte sett så mycket stöd för, detta var nog mest ett scenario som många förutspådde när Ryssland först började prata om strategiska mål i öst/sydöst efter att man lagt ner försöken på Kiev.
De andra har man kunnat backa med truppförflyttelser, men även här får man så klart påminna sig om att Ryssland inte utannonserar exakt vilka mål man försöker uppfylla och i vilken ordning man tar sig an dem (det gör inte Ukraina heller), så lite gissningslek är det alltid.
Det är i sig ingenting konstigt att planer och ambitioner ändras mitt under brinnande krig, men ryssarnas ambitioner verkar ha befunnit sig i en nedåtgående trend ett tag alla fall. Sedan kan de förstås växla upp igen om några månader ifall läget skulle utvecklas åt det hållet, men då lär det sannolikt handla om att man tar vara på nya möjligheter snarare än att man bygger vidare på något slags delikat utformad strategi som just nu öppet förbereds framför världens samlade men oförstående blickar. Hittills har jag faktiskt inte sett något fyrdimensionellt schackspel alls i det här kriget, utan tycker mer att det ser ut som det alltid har gjort när Ryssland utkämpat storkrig. Man brötar på, man biter ihop genom stora förluster, man anpassar sig långsamt och kämpar enträget vidare oavsett kostnad.