2022-06-01, 03:51
  #997
Medlem
TheGoldBugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjilover
Det kan nog inte stämma?

Jopp, 90 830 ägare på svenska sidan:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas

...men bara 292 i Norge och 451 i Danmark. Våra grannar har lite mer bakom pannbenet än vad vi svenskar har
2022-06-01, 04:12
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Jopp, 90 830 ägare på svenska sidan:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas

...men bara 292 i Norge och 451 i Danmark. Våra grannar har lite mer bakom pannbenet än vad vi svenskar har

Vi rediga svenskar står och faller med flaggskeppet!
Dock tycker jag att SAS borde kicka all personal och då i första hand piloter och kabinpersonal och låta dem söka om sina jobb.
Tror att det finns gott om sparmöjligheter inom tjänstesektorn oxå.
Jag minns en resa med SAS då jag manade på flygvärdinnan om service och hon svarade, "Har du bråttom att kliva av eller...."? Då var det nära att jag gjort mig omöjlig som framtida sasresenär.
2022-06-01, 10:28
  #999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det blir intressant att följa detta, se kommentarena i Flygforum tex
Du förutsätter då att konsortiet SAS D-N-S likvideras/verksamheten läggs ned. Det är väl möjligt att det kan bli en konsekvens. Men skulle någon annan då ta upp den verksamhet SAS D-N-S bedrivit och överta flygplan, varumärke, kunder m.m. ligger det mycket nära en övergång av verksamhet och regleras även det i LAS samt genom framförallt prejudikat i Europadomstolen. Därmed kommer den part som övertar verksamheten också överta förpliktelser i förhållande till anställda såväl vad gäller anställningar som kollektivavtal, enligt de regler som finns.

Att en rekonstruktion eller t.om. konkurs inträffat ändrar inte på det. Är det en verksamhetsövergång är det det också efter konkurs.
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=287614
Sveriges arbetslagstiftning och piloternas vägran att inse verkligheten blir nog spiken i kistan för SAS
Det är nog bäst med likvidation av bolaget och att slots mm säljs på auktion så att det inte blir ett företag som tar över enligt arbetsrätten.

Vad menar du med piloternas vägran att inse verkligheten? Vilken verklighet är det som ska inses och vilken verklighetsuppfattning är det piloterna har som är fel?
2022-06-01, 10:30
  #1000
Medlem
Ograsts avatar
Ett börsvärde på 6,1 miljarder och skulder på 30 miljarder. Dessutom högt dollar och oljepris. Den här ekvationen blir oerhört svårt att lösa. Föreslår konkurs. SAS är ett skämt.
2022-06-01, 10:33
  #1001
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Vad menar du med piloternas vägran att inse verkligheten? Vilken verklighet är det som ska inses och vilken verklighetsuppfattning är det piloterna har som är fel?
sänkta löner
2022-06-01, 11:50
  #1002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Jopp, 90 830 ägare på svenska sidan:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas

...men bara 292 i Norge och 451 i Danmark. Våra grannar har lite mer bakom pannbenet än vad vi svenskar har

Har du inte lärt dig än.... 1 sek "e billllllligt ju"
2022-06-01, 12:18
  #1003
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vad kan vi tänka för emissionskurs? 60 öre?
Först ska man försöka förmå kreditgivare att konvertera skulder för 20 Mdr till aktier så redan där blir det ytterligare en utspädning på kanske 20:1.
3 öre på emissionskursen är nog mer sannolikt, skulle jag gissa.
2022-06-01, 12:33
  #1004
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Jopp, 90 830 ägare på svenska sidan:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas

...men bara 292 i Norge och 451 i Danmark. Våra grannar har lite mer bakom pannbenet än vad vi svenskar har

De syns tydligt på stan, 90.000 rövknullade SAS-ägare som stapplar när de går. .
2022-06-01, 12:39
  #1005
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Lite fingerprint cards-känsla över det hela "Jävlar i gatan vad billigt det är, 90, 80, 70, 60, 50, 40, 30 ... FAAAAN VILKEN REA, TIO KRONOR!!!", nu är roliga ni.

Jävligt intressant dock, all time low på ett så etablerat företag som SAS, och inte nog med det - dem har gjort världens vidrigaste reklamfilm, som borde dra dem under jorden.

2020 03 13 skrevs ovanstående och resan neråt är inte över!

Snart ny all time low och det är inte omöjligt att SAS försvinner för gott vilket skulle vara skönt.
2022-06-01, 17:17
  #1006
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoldBug
Jopp, 90 830 ägare på svenska sidan:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas

...men bara 292 i Norge och 451 i Danmark. Våra grannar har lite mer bakom pannbenet än vad vi svenskar har

Finns över huvud taget Avanza som mäklare i Norge och Danmark?

Det du ser är ju förmodligen svenska ägare av SAS aktier som handlas i Danmark och Norge.
2022-06-01, 19:56
  #1007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Finns över huvud taget Avanza som mäklare i Norge och Danmark?

Det du ser är ju förmodligen svenska ägare av SAS aktier som handlas i Danmark och Norge.
Helt rätt!
2022-06-01, 21:57
  #1008
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Först ska man försöka förmå kreditgivare att konvertera skulder för 20 Mdr till aktier så redan där blir det ytterligare en utspädning på kanske 20:1.
3 öre på emissionskursen är nog mer sannolikt, skulle jag gissa.

Kollar man på Norwegians omvandling av skuld till aktier så blev ju befintliga aktieägare utspädda så pass att dessa hade typ 3% av det totala innehavet efter konverteringen.

Edit: Sälj skiten innan detta sker....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in