2022-05-31, 21:57
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har ni ryssrunkare missat Godwins Lag som existerat i över 30 år? Den som anklagar sin motståndare för att vara nazist i brist på bättre argument förlorar automatiskt diskussionen.

Du har fått fel uppfattning om du tror att jag försöker brunmåla russofober.
Poängen med tråden är att dessa med sin retorik och argument brunmålar sig själva.

Jag säger alltså inte att de är nazister utan belyser att deras retorik och argument bygger på en nazistisk livsåskådning (flertalet exempel nämns i TS).
Citera
2022-05-31, 21:58
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Varför är det så då?
Förklara gärna varför du anser att Ryssen är the good guys
Citera
2022-05-31, 21:58
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Dethär kriget handlar inte om nazister eller Nato eller några av de svepskäl som Ryssland har fört fram.

Det handlar om att Ukraina skrivit avtal med Royal Dutch Shell och Chevron om utvinning av olja och gas i bland annat Donbass regionen.

Dessutom går Rysslands två viktigaste pipelines genom Ukraina.

Tror ni verkligen att Ryssland bryr sig om några nazister i Mariopol?

https://m.youtube.com/watch?v=Eo6w5R6Uo8Y

Det låter inte helt otänkbart.
Men om det nu är så - varför tycks russofobi hänga ihop med homofobi och en nazistisk livsåskådning?
Citera
2022-05-31, 22:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Ja va fan hette han… Ceausesco eller nåt sånt, han och kärring fick smaka bly

Hörde något jätteroligt idag på spårvagnen gällande Putin och svensk rättvisa:

Oavsett vilka hemska brott Putin har begått och fortfarande begår, kommer svenska "rättsväsendet" antagligen se honom som en "stackars utlänning", som är född dvärg och måste ha högklackade skor för han är ett kortbent missfoster som inte ens hans mamma ville ha.
Putins bästa "val" är i princip att ge sig till svenska myndigheter för minsta möjliga straff. Reglerna mot "dubbel straffbarhet" kommer att skydda äckel-gubben Putin. Garanterat!

Tyvärr har han ÄNDÅ den äckliga långa slaviska näsan...
Helt okej, jag kan ha lille Putin i garaget! -Behöver en slav här!
Citera
2022-05-31, 22:13
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Vanligen så är det inte ryssar som folk som benämns som orcher, utan specifikt de ryska soldaterna som befinner sig i Ukraina. Denna benämning har de ryska soldaterna fått pga den enorma mängd mord, våldtäkter, plundringar och andra krigsbrott som de har begått.
Har du något belägg för att ryssar som folkslag skulle kallas orcher?

Försök inte normalisera russofobin. Det handlar väldigt sällan om soldater - de flesta som uttrycker sig på det sättet bär på ett hat mot det ryska folket.

Just det inlägg jag citerade handlade om ryssar som folk och inte specifikt ryska soldater.
Räcker inte det?

Citat:
Det som har blivit tydligt sedan invasionen är att nazister och andra på högerextrema kanten tycks aktivt stödja Ryssland.

Jag kan inte se detta bland alla inlägg jag läst på forumet. Det är konstant Ukrainasupporters som kallar ryssar för ohyra, som vill begå folkmord på ryssar, som uttrycker att alla meningsmotståndare är homosexuella, osv. Det finns inga som skriver samma sak om Ukraina. På sin höjd finns folk som tycker Ukraina är ett korrupt land på samma nivå som Ryssland, och den synen kan jag förstå. Det finns nämligen utbredd korruption i bägge länder.
Överlag finns ytterst få inlägg som ger stöd "för Ryssland" här på forumet, så jag undrar var du hittar dina nazi-inlägg?. De flesta som är kritiska till hur Ukraina hanterar konflikten tycks sprida samma budskap som jag - att de bör satsa på att få till fredssamtal, och att Sverige i sin tur bör hålla sig neutralt och fredsmäkla så att det blir slut på kriget (istället för att sälja vapen dit som används för att förlänga konflikten).

Citat:
Kanske är det pga att många i ryska armén är nazister, men det kan även vara för att Ukraina tydligt tagit avstånd från nazism och andra totalitära ideologier och istället kämpar för att närma sig ett friare och liberalare väst.

Vad dillar du om? Lever du i en bizarrovärld?
Ukraina har inte tagit avstånd från någon nazism på riktigt eftersom de till och med har en speciell nazi-avdelning i officiella armén.

Citat:
Att någon önskar sig en långvarig konflikt är en felaktig tolkning.

Jag har läst flera sådana kommentarer. Märkligt att du försöker förklara för mig vad andra menar när de skriver detta.

Citat:
Tror nog att de allra flesta skulle önska att Ryssland helt drog tillbaka sina trupper från Ukraina, betalde ett krigsskadestånd samt överlämnade sina krigsförbrytare till domstol.
I så fall skulle nog Ukraina acceptera fred och vara villiga att förlåta Ryssland och de proryska rebellerna som de senaste 8 åren mördat över 10 000 Ukrainare i Donbassregionen.

Ukraina verkar inte vara intresserade av fred.
Menar du seriöst att majoriteten som dött i Donbass inte är Ryssar?
Citera
2022-05-31, 22:14
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Tack för en genialisk TS

Varsågod

Citat:
du lyckats att verkligen lyfta fram det ryska narrativets paradox.
Din TS är exakt liks förrvirrad som det ryska narrativet, först tänkte jag att du måste vara ett ” rysstroll” men sen insåg jag att det du gör är att belysa den ryska ”syntax error” på ett lysande sätt.

Alla som läst om andra världskriget i åk 4 vet ju att för att vara nazist måste man vara en arier.
Att skrika Sieg Heil när man heter Jackie Arklöv gör dig inte till nazist.

Är man inte en Arier kan man alltså inte vara nazist, Det är som att vara blind från födseln och jobba i en måleributik.

Det blir ännu roligare när NMR tar parti för den Nazistiske ärkefienden Bolsjeviken mot Ukrainarna.
Det visar ytterligare på totalt hjärnsläpp och att man äter ur sin ärkefiendes hand.

Sen har vi Azov. De gillar nazistisk symbolik, men återigen de gör dem inte till nazister utan till provokatörer. Men de lyder under en jude..
Putin kallar dem nazister och sätter in sitt specialförband Wagnergruppen, uppkallade efter Hitlers favorit kompositör. Ironin är total.

Just att sätta ”- fobi” efter allt är också billigt och lätt att genomskåda

Tror du har missförstått väsentliga delar i det jag skrev.
Men tack för komplimangen i alla fall. Det behövs, bland all kritik.
Citera
2022-05-31, 22:15
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det låter inte helt otänkbart.
Men om det nu är så - varför tycks russofobi hänga ihop med homofobi och en nazistisk livsåskådning?

Det är ju konstigt iom att Ryssland är väldigt homofobiskt och facistiskt land. Så homofober borde ju välkomna Ryssland.
Citera
2022-05-31, 22:17
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Att vilja ha slut på kriget innebär att man vill att Ryssland lämnar Ukraina.

Lösningen är betydligt mer komplex än så. Förutom att fred ska skipas så måste även stabilitet i regionen garanteras, för alla invånare. Ukrainska nazister kommer inte sluta bedriva sitt lågintensiva folkmord på ryssar om inte Ukrainas minoriteters mänskliga rättigheter får bli en del av freden.
Citera
2022-05-31, 22:19
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Det är ju konstigt iom att Ryssland är väldigt homofobiskt och facistiskt land. Så homofober borde ju välkomna Ryssland.

Ja det är konstigt, och därför jag ställer frågan i TS om dessa är rysstroll.
För jag ser nämligen inga sådana inlägg från fred-sidan (som jag själv tillhör) eller proryska sidan (som knappt har någon närvaro på forumet). Det är bara Ukrainasupporters som står för homofobin och fascismen på forumet. De som inte själva aktivt sprider den hatpropagandan ställer sig bakom det och accepterar det som en del av att stödja Ukraina.

Det var därför jag startade tråden, för jag förstår inte bakgrunden till detta.
Det är mycket märkligt, inte sant?
Citera
2022-05-31, 22:20
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Ja det är konstigt, och därför jag ställer frågan i TS om dessa är rysstroll.
För jag ser nämligen inga sådana inlägg från fred-sidan (som jag själv tillhör) eller proryska sidan (som knappt har någon närvaro på forumet). Det är bara Ukrainasupporters som står för homofobin och fascismen på forumet. De som inte själva aktivt sprider den hatpropagandan ställer sig bakom det och accepterar det som en del av att stödja Ukraina.
Mycket märkligt, inte sant?

Jag tycker du verkar mest intresserad av att montera upp fågelskrämmor att kasta ordbajs på.
Citera
2022-05-31, 22:22
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Jag tycker du verkar mest intresserad av att montera upp fågelskrämmor att kasta ordbajs på.

Vad dillar du om?
Förnekar du att homofobi är en del av Ukrainasupportrarnas argument?
Citera
2022-05-31, 22:25
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Inte enskild person...en vanlig åsikt i Ryssland.

Klart att Ryssland erkänner dom som självständiga. Dessa separatister är inget annat finansierad av Ryssland själv.

Ryssland mål kommer ALLTID att vara som Hitlers mål -> Ta tillbaka det man har förlorat i föregående krig. Så enkelt är det. Du kan säga vad du vill, men geopolitik är mer än bara känslor för demokrati och snyft.
Tänk om Ryssland skulle ta vad som skrivs om ryssar på Flashback som svensk statspolicy. Då skulle de ha motiv till att atombomba oss flera gånger om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in